رئیس بخش عفونی بیمارستان رازی اهواز با اشاره به کاهش سن ابتلا در سویه دلتا گفت: اکنون بیماران بستری نسبتا بدحال با سن پایین‌تر، نسبت به پیک‌های قبلی زیاد هستند. دکتر فاطمه احمدی اظهار کرد: ویروس دلتای کرونا بسیار مسری‌تر از سویه‌های قبلی کرونا است و سرایت‌پذیری بیشتری دارد. افراد مسن، دارای بیماری فشارخون یا […]


رئیس بخش عفونی بیمارستان رازی اهواز با اشاره به کاهش سن ابتلا در سویه دلتا گفت: اکنون بیماران بستری نسبتا بدحال با سن پایین‌تر، نسبت به پیک‌های قبلی زیاد هستند.

دکتر فاطمه احمدی اظهار کرد: ویروس دلتای کرونا بسیار مسری‌تر از سویه‌های قبلی کرونا است و سرایت‌پذیری بیشتری دارد. افراد مسن، دارای بیماری فشارخون یا دیابت کنترل‌نشده، در این سوش علائم شدیدتری دارند.
به گزارش ایسنا به نقل از دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، وی با اشاره به ابتلای خانوادگی در سوش دلتا، افزود: سر درد، سرفه، تنگی نفس و مشکلات گوارشی برخی از علائم ابتلا به این ویروس هستند اما از دست دادن حس بویایی و چشایی که در ویروس قبلی رخ می‌داد، از علائم ابتلا به این ویروس نیست.
احمدی بیان کرد: سن ابتلا نیز کاهش یافته است البته شاید یکی از دلایل این مساله، واکسیناسیون افراد مسن باشد. در مجموع، اکنون بیماران بستری نسبتا بدحال با سن پایین‌تر، نسبت به پیک‌های قبلی زیاد هستند.
وی گفت: برخی بیماران پس از ۱۰ روز علامت‌دار شدن به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه می‌کنند و فکر می‌کنند سرما خورده‌اند در حالی که در شرایط کنونی، هر علامتی نشانه ابتلا به کرونا است مگر اینکه خلاف آن ثابت شود.
رئیس بخش عفونی بیمارستان رازی اهواز بیان کرد: فرد علامت‌دار در صورت حضور در جامعه، دیگران را آلوده می‌کند و ممکن است بیماران جدید به نوع شدید بیماری مبتلا شوند. یکی از بیماران با وجود دریافت یک دوز واکسن کرونا، از طریق نوه‌هایش به کرونا مبتلا شده بود.
وی با اشاره به جهش‌های جدید ویروس کرونا و شیوع سویه دلتا عنوان کرد: با توجه به اینکه همه ژن‌های ویروس در جهش اخیر تغییر نکرده است، واکسن‌ها علیه این سویه نیز تاثیر دارند.
احمدی افزود: مردم باید بدانند دو تا سه هفته پس از دریافت دوز دوم واکسن، ایمنی ایجاد می‌شود و پس از دریافت واکسن نیز باید پروتکل‌های بهداشتی رعایت شوند.
وی گفت: در حال حاضر بین بیماران بستری، افرادی هستند که با وجود اینکه واجد شرایط واکسیناسیون بوده‌اند، واکسن را دریافت نکرده‌اند و این در حالی است که در صورت تزریق واکسن این گونه بدحال نمی‌شدند.
رئیس بخش عفونی بیمارستان رازی اهواز افزود: هر چند قرار نیست کسی که واکسن را دریافت می‌کند اصلا به بیماری مبتلا نشود اما تزریق واکسن از ابتلا به نوع شدید و مرگ جلوگیری می‌کند.
وی بیان کرد: درد در محل تزریق واکسن و علائم خفیف سرماخوردگی یا ابتلا به کرونا، برخی از علائم پس از دریافت واکسن هستند که تحمل این موارد بسیار راحت‌تر از ابتلا به علائم اصلی کرونا و تنگی نفس است.
احمدی گفت: همچنان استفاده از ماسک به ویژه در فضاهای بسته باید در دستور کار باشد و مردم تا حد امکان در این اماکن حضور پیدا نکنند. شست‌وشوی مرتب دست‌ها و رعایت فاصله‌گذاری نیز باید به صورت جدی رعایت شود.
انتهای پیام