عصر خوزستان: اهواز- مدیر منطقه آبفای دشت آزادگان با اشاره به اینکه ۵۰ کیلومتر از خطوط انتقال آب در دشت آزادگان و هویزه نیازمند اصلاح کامل هستند گفت: با برنامه ریزی هایی که صورت گرفته تلاش می شود که در سال آینده هیچکدام از روستاهای حوضه آبی کرخه دچار تنش آبی نشوند. محمد ناصر روز […]

عصر خوزستان:

۵۰ کیلومتر از خطوط انتقال آب دشت ازادگان به خط غدیر نیازمند نوسازی است

اهواز- مدیر منطقه آبفای دشت آزادگان با اشاره به اینکه ۵۰ کیلومتر از خطوط انتقال آب در دشت آزادگان و هویزه نیازمند اصلاح کامل هستند گفت: با برنامه ریزی هایی که صورت گرفته تلاش می شود که در سال آینده هیچکدام از روستاهای حوضه آبی کرخه دچار تنش آبی نشوند.

محمد ناصر روز پنجشنبه در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه تعداد ۱۴۰ روستا و ۶ شهر در محدوده فعالیت مدیریت منطقه آبفای دشت آزادگان قرار دارند اظهار داشت: حجم زیادی از فعالیت‌های عمرانی در زمینه اصلاح شبکه، توسعه و نوسازی تاسیسات در محدوده این مناطق در حال انجام است.

وی یادآورشد: معمولا یکی از مهمترین چالش های شرکت آب و فاضلاب خوزستان در زمینه پایداری شبکه توزیع آب همزمان با کاهش دبی رودخانه ها به خصوص در فصل گرما آغاز می‌شود.

وی ادامه‌داد: فعالیت‌های شرکت آب و فاضلاب خوزستان برای پیشگیری از تنش آبی در محدوده شهرستانهای دشت آزادگان و هویزه از ۲ ماه پیش آغاز شد اما حجم بروز مشکلات و چالش‌های پیش آمده برای تاسیسات سنگین و جهشی است .

مدیر منطقه آبفای دشت آزادگان مجموع خطوط انتقال و توزیع آب در شهرهای تحت پوشش را بیش از ۲۰۰ کیلومتر عنوان‌کرد و افزود: تلاش می‌شود با اقدامات و پروژه‌هایی که با همکاری دستگاه‌ها و نهادهای مختلف و با محوریت شرکت آبفای خوزستان در دست انجام است، سال آینده هیچگونه تنش آبی در روستاها را شاهد نباشیم.

وی با بیان اینکه برخی از خطوط انتقال و توزیع آب در شهرستان‌های دشت آزادگان و هویزه مربوط به ۴۰ سال پیش می باشد گفت: تعمیر این خطوط اغلب فاقد صرفه اقتصادی است؛ لذا تاسیس خطوط جدید از طریق تولید لوله‌های کاربردی‌تر در دستور کار قرار دارد.

مدیر منطقه آبفای دشت آزادگان با بیان اینکه همواره موضوع پایداری و کیفیت آب شرب در روستاها به عنوان یک اصل اساسی در شرکت آبفای استان خوزستان مورد توجه است بیان‌داشت: تسریع در اجرای پروژه‌های اصلاح شبکه نیازمند حمایت نهادها و همچنین خیرین آبرسان است.

وی تصریح‌کرد: هزینه‌های تولید، نصب و اتصال خطوط به شبکه نیازمند منابع مالی زیادی است؛ بنابراین همکاری همه خیرین می‌تواند تاثیرات بسیار زیادی در بهبود هرچه سریعتر شرایط بخصوص برای تابستان سال آینده را در پی داشته باشد.

ناصر، تعداد مشترکان آب شهری و روستایی شهرستان های دشت آزادگان و هویزه را ۲۴ هزار اشتراک عنوان‌کرد و گفت: راهبرد اصلی شرکت آب و فاضلاب خوزستان در رفع مشکل پایداری آب بخصوص برای روستاها، اتصال همه تاسیسات انتقال آب به خط آبرسانی غدیر است.

وی از خط انتقال آب غدیر به عنوان یکی از مهمترین سرمایه‌های کشور در زمینه آب نام‌برد و گفت: کاهش دبی رودخانه ها در ایجاد چالش های به وجود آمده نقش مهمی داشت که منجر به بروز تنش آبی برای ۴۰ روستای محدوده شهرستان دشت آزادگان شد.

مدیر منطقه آبفای دشت آزادگان یادآوردشد: در حال حاضر با اقدامات صورت گرفته و اتصال خط ۷۰۰ مسیر سوسنگرد به حمیدیه به خط غدیر، تمامی روستاهای این مسیر که از تاسیسات آبرسانی شهید علی هاشمی آب دریافت میکردند، هم‌اکنون از آب پایدار و مطمئنی برخوردار شده‌اند.

ناصر با بیان اینکه تنها تاسیسات آبرسانی به روستاهای یزدنو هنوز به خط انتقال آب غدیر در محدوده شهرستان دشت آزادگان و هویزه متصل نشده است گفت: برنامه‌ریزی‌ها و مطالعات کارشناسی در خصوص اتصال تاسیسات این بخش از سوی شرکت آب و فاضلاب خوزستان به اتمام رسیده و پیمانکار مربوطه در حال تهیه تجهیزات است؛ بنابراین پیش بینی می‌شود که کمتر از یکماه دیگر، روستاهای این مسیر (روستاهای تابع مسیر یزدنو) از خط انتقال آب غدیر بهره‌مند شوند.

به گزارش ایرنا معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان در جریان بهره برداری از طرح آبرسانی به ۴۴ روستای مسیر امام علی (ع) شهرستان دشت آزادگان گفت: کیفیت و کمیت آب روستاهای خوزستان به تراز تاسیسات آبگیر و سطح رودخانه‌ها بستگی دارد.

یکی از مشکلات اساسی در استان خوزستان این است که تاسیسات آب روستایی و آبگیرهای آنها در رودخانه‌ها و در انهار از تراز رودخانه‌ها مستقل نیستند که در این خصوص شرکت آب و فاضلاب خوزستان برای رفع این مشکل در حال برنامه ریزی لازم است.

منبع: ایرنا