عصر خوزستان: اهواز- ایرنا- مدیر امور آب منطقه شرق خوزستان گفت: رهاسازی آب از سد کوثر در استان گهگیلویه و بویر احمد ساعت هشت صبح روز دوشنبه ۲۵ مرداد با دبی ٣٠ مترمکعب بر ثانیه و به صورت پلکانی انجام خواهد شد. مهدی خواجه پور چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با […]

عصر خوزستان:

رهاسازی آب از سد کوثردر استان کهگیلویه و بویر احمد به زودی آغاز می شود

اهواز- ایرنا- مدیر امور آب منطقه شرق خوزستان گفت: رهاسازی آب از سد کوثر در استان گهگیلویه و بویر احمد ساعت هشت صبح روز دوشنبه ۲۵ مرداد با دبی ٣٠ مترمکعب بر ثانیه و به صورت پلکانی انجام خواهد شد.

مهدی خواجه پور چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با رهاسازی آب از  سد کوثر، اهالی روستاهای پایین دست این سد در استان خوزستان  از بستر و حریم رودخانه خیرآباد و زهره فاصله بگیرند.
مدیر امورآب منطقه شرق خوزستان اعلام کرد: ٨٨ درصد از ظرفیت سد مخزنی کوثر در حال حاضر پر است و رهاسازی آب از این سد به منظور بهبود کیفیت آب رودخانه زهره در خوزستان برای شرب مردم و احشام آن ها صورت خواهد پذیرفت.
خواجه پور با بیان اینکه تراز حداکثر این سد بتنی ۶٢۵ متر از سطح دریا است، گفت: هم اکنون تراز این سد ۶٢٠/۵٣ متر از سطح دریا می باشد.

دبیر شورای حفاظت از منابع آب شهرستان بهبهان در خصوص آخرین وضعیت سد کوثر بیان کرد: حجم حداکثر مخزن ۵۴٧ میلیون مترمکعب، حجم فعلی مخزن ۴٨٢ میلیون مترمکعب، حجم مفید سد ٣٩٢ میلیون مترمکعب، حجم مرده ی سد ٩٠ میلیون مترمکعب، دبی ورودی ۵.۷ مترمکعب بر ثانیه و دبی خروجی در حال حاضر ١٠ مترمکعب بر ثانیه است.
سد کوثر بر روی رودخانه خیرآباد در تنگه پادوک احداث شده است و رودخانه خیرآباد از رودهای شاه بهرام و دهدشت بوجود می آید. رودخانه خیرآباد در شهر زیدون به رودخانه زهره می ریزد.سد کوثر آب آشامیدنی ٢٠ شهر و ٢ هزار روستا با ٢ میلیون و ۵٠٠ هزار نفر جمعیت را در استان های کهگلویه و بویر احمد، بوشهر، خوزستان، هرمزگان و فارس را تامین می کند.
این سد تنها سد بتنی در استان کهگلویه و بویر احمد می باشد که در حال بهره برداری است.

منبع: ایرنا