عصر خوزستان: اهواز – ایرنا – رییس سازمان جهادکشاورزی خوزستان گفت: خوزستان در سال‌های گذشته با خشکسالی و کاهش منابع آبی روبه‌رو بوده و چاره‌ای جز به کاری‌گیری روش‌های نوین آبیاری برای استفاده بهینه از منابع آب در این استان وجود ندارد. به گزارش ایرنا خدارحم امیری زاده روز چهارشنبه در نشست کارگروه مدیریت روش‌های […]

عصر خوزستان:

رییس جهادکشاورزی خوزستان:چاره‌ای جز استفاده از روش‌نوین آبیاری نداریم

اهواز – ایرنا – رییس سازمان جهادکشاورزی خوزستان گفت: خوزستان در سال‌های گذشته با خشکسالی و کاهش منابع آبی روبه‌رو بوده و چاره‌ای جز به کاری‌گیری روش‌های نوین آبیاری برای استفاده بهینه از منابع آب در این استان وجود ندارد.

به گزارش ایرنا خدارحم امیری زاده روز چهارشنبه در نشست کارگروه مدیریت روش‌های آبیاری در سرسرای اداری جهادکشاورزی خوزستان افزود: استفاده از روش‌ سنتی آبیاری غرقابی که سال‌ها است در استان متداول بوده باید کنار گذاشته شود چون منابع رو به کاهش آب استان پاسخگوی استفاده از روش‌های آبیاری غرقابی نیست.
وی با بیان اینکه ظرفیت اجرای سالانه ۱۰ هزار هکتار سامانه نوین آبیاری در خوزستان وجود دارد گفت: بیشتر کشت‌های اجرایی در خوزستان کشت‌های ردیفی هستند که مناسب روش‌های نوین آبیاری است و برای کشاورز استفاده از آبیاری نوین به صرفه‌تر خواهد بود ضمن آنکه می‌تواند زمین‌های بیشتری را زیرکشت ببرد.
رییس سازمان جهادکشاورزی خوزستان با بیان اینکه بیش از ۸۰ درصد تسهیلات آبیاری نوین از سوی دولت به صورت بدون عوض پرداخت می‌شود ادامه داد:سهم آورده کشاورز برای استفاده از آبیاری نوین تنها ۲۰ درصد است و این یک فرصت استثنایی برای تبدیل روش آبیاری سنتی به پیشرفته است.
امیری زاده بیان کرد: با همکاری سازمان آب و برق با به کارگیری روش‌های تشویقی برای کشاورزانی که از سامانه نوین آبیاری استفاده می‌کنند می‌توان کشاورزان دیگر را به استفاده از این روش ترغیب کرد.
وی بر توسعه آموزش و برنامه‌های ترویجی در راستای توسعه آبیاری نوین در زمین‌های کشاورزی تاکید کرد و افزود: استان خوزستان حدود ۲.۲میلیون هکتار زمین قابل کشت دارد ولی زمین‌های زیرکشت آن حدود یک میلیون و ۲۵۰هزار هکتار است که با توسعه آبیاری نوین می‌توان کل زمین‌ها را زیرکشت برد.

ظرفیت سالانه ۱۰ هزار هکتار اجرای سامانه آبیاری نوین در خوزستان

مدیر امور آب و خاک جهاد کشاورزی خوزستان نیز در این نشست با بیان اینکه پارسال در سطح ۲ هزار و ۶۰۰ هکتار از زمین‌های استان شبکه آبیاری نوین اجرا شده گفت:این در حالی است که سطح  در نظر گرفته شده برای خوزستان یک هزار و ۵۰۰ هکتار بود.

عباس ساکی بیان کرد: بیشترین سطح اجرا شده شبکه آبیاری نوین، مربوط به مناطق شوش، رامهرمز، شادگان، حمیدیه و کارون بود.
وی افزود: اعتبار در نظر گرفته شده برای اجرای سامانه‌های آبیاری نوین برای امسال یک هزار میلیارد ریال است که نسبت به پارسال ۲ برابر شده است.
وی ادامه داد: مدیریت مصرف آبیاری باید اصلاح شود و در این خصوص پایلوت‌ها و بازدیدهایی برای کشاورزان باید در نظر گرفته شود.
ساکی با بیان اینکه بیش از ۲ هزار هکتار سطح مطالعه شده برای اجرای طرح‌های آبیاری نوین در خوزستان داریم افزود: سالانه ظرفیت ۱۰ هزار هکتار اجرای سامانه آبیاری نوین در استان وجود دارد.
معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی جهاد کشاورزی خوزستان نیز در این نشست گفت:باهمکاری سازمان آب و برق خوزستان برنامه پنج ساله برای اجرای طرح‌های آبیاری نوین، به ستاد اقتصاد مقاومتی استان ارایه شده است.
جواد سلطان کاظمی افزود: باید ارزیابی و بررسی دقیق راندمان آبیاری و همچنین هدر رفت آب در مناطق مختلف خوزستان صورت گیرد تا کارایی استفاده از روش‌های آبیاری نوین افزایش یابد.  

برخی چشمه‌های دایمی خوزستان در حال خشک شدن هستند

مدیر باغبانی جهادکشاورزی خوزستان نیز گفت: برخی از چشمه‌های دایمی در خوزستان در حال خشک شدن هستند بنابراین علاوه بر انتقال آب در لوله باید حوضچه های ذخیره آب در باغ ها در نظر گرفته شود تا خشکسالی و کمبود منابع آب سبب نابودی و آسیب رسیدن به باغ‌ها نشود.
محمد حسنی نسب با بیان اینکه احداث سامانه‌های نوین آبیاری در مناطق  پایین دست به دلیل کیفیت خاک، به کار و پژوهش بیشتری نیاز دارد افزود:تخلیه نشدن زهکش‌ها در مناطق  پایین دست به ویژه در آبادان که از شیب مناسبی برخوردار نیستند باعث ماندابی و رشد نیزارها در نخلستان‌ها شده است.
به گزارش ایرنا در این نشست بر ضرورت اطلاع رسانی به کشاورزان برای استفاده از روش‌های نوین آبیاری با هدف صرفه جویی در مصرف آب و مدارا کردن با پدیده طبیعی خشکسالی و تنش آبی در استان تاکید شد.
استان خوزستان با تولید سالانه ۱۷.۵میلیون تن محصولات زراعی ، باغی ، دامی ، شیلات و عسل معادل ۱۴درصد کل تولیدات کشور، در جایگاه نخست قرار دارد.

منبع: ایرنا