عصر خوزستان: دزفول- ایرنا- رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دزفول با اشاره به آغاز مرمت بقعه ادریس نبی گفت: ۴۳۰ میلیون ریال برای مرمت این بقعه اختصاص یافته است. مهدی چناری عصر جمعه به رسانه‌های دزفول اعلام کرد: در سال‌های گذشته، حفاظت از بقعه ادریس نبی را خادمی برعهده داشت که با […]

عصر خوزستان:

۴۳۰ میلیون ریال برای مرمت بقعه ادریس نبی در دزفول اختصاص یافت

دزفول- ایرنا- رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دزفول با اشاره به آغاز مرمت بقعه ادریس نبی گفت: ۴۳۰ میلیون ریال برای مرمت این بقعه اختصاص یافته است.

مهدی چناری عصر جمعه به رسانه‌های دزفول اعلام کرد: در سال‌های گذشته، حفاظت از بقعه ادریس نبی را خادمی برعهده داشت که با درگذشت وی و خالی از سکنه شدن، قسمت‌هایی از این بقعه ریزش کرد.
 وی با بیان اینکه متولی بقاع و اماکن مذهبی، اداره اوقاف و امور خیریه است، گفت: در راستای حفاظت و صیانت از میراث تاریخی ـ فرهنگی، وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نسبت به تامین اعتباری بالغ بر۴۳۰ میلیون ریال اقدام کرده است.
رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی دزفول معماری این بقعه را شبیه معماری دوره تیموری دانست و گفت: جنس مصالح این بقعه از نوع خشت و گل است که همین موضوع باعث شده در هر بارندگی دچار مشکل شود. 
وی با بیان اینکه آنچه امروز شاهد هستیم در دوره قاجار و پهلوی بازسازی شده است، گفت: ساماندهی و مرمت بقعه ادریس نبی توسط شرکت “ایمن‌گستر سیاوش” و با نظارت مهدی شیربتی کارشناس اداره میراث‌فرهنگی دزفول درحال انجام است.

چناری بیان کرد: در مرحله نخست عملیات اجرایی، برچیدن دیوار ۳۵ سانتی‌متری که پیرامون بقعه اجرا شده و موجب انباشت آوار ناشی از ریختن بنای قدیمی شده بود در دستورکار قرار گرفت.
وی درخصوص مرحله دوم ساماندهی و مرمت بقعه ادریس نبی دزفول گفت: در این مرحله، برچیدن و پاکسازی بخش‌های غیرقابل نگهداری و تثبیت و نگهداشت بخش‌های قدیمی قابل نگهداری ضمن انجام مستندنگاری کامل و همچنین دسته‌بندی و تفکیک مصالح قابل‌استفاده در روند بازسازی بنا، انجام خواهد شد.
 رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری وصنایع‌دستی دزفول اضافه کرد: در راستای اختصاص اعتبارات تکمیلی، از دستگاه‌های ذی‌ربط از جمله اداره اوقاف و امور خیریه به عنوان متولی بقاع واماکن مذهبی و همچنین خیران خواستاریم در ‌مرمت و احیای مکان‌های تاریخی شهرستان مشارکت داشته باشند.
 ادریس نبی نخستین کسی بود که جامه دوخت و قلم را برای نوشتن به کار بست و به دانش ستاره‌شناسی و حساب پرداخت. درباره وفات یا زنده بودن این پیامبر میان مفسران و علمای اسلامی اختلاف‌نظر وجود دارد.
بقعه یا قدمگاه ادریس نبی در ۱۵ کیلومتری دزفول در روستای فضیلی بخش چغامیش واقع شده است.

منبع: ایرنا