رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با اشاره به آب مورد نیاز برای کشت پاییزه امسال گفت: جمع کل مساحت کشت فصل پاییز ۸۷۸ هزار و ۱۲۵ هکتار است که نیاز آبی آن‌ها ۶ میلیارد و ۷۰۰ میلیون متر مکعب است. خدارحم امیری‌زاده در جلسه شورای اداری خوزستان که امروز (۵ شهریورماه) با حضور رئیس جمهور […]


رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با اشاره به آب مورد نیاز برای کشت پاییزه امسال گفت: جمع کل مساحت کشت فصل پاییز ۸۷۸ هزار و ۱۲۵ هکتار است که نیاز آبی آن‌ها ۶ میلیارد و ۷۰۰ میلیون متر مکعب است.

خدارحم امیری‌زاده در جلسه شورای اداری خوزستان که امروز (۵ شهریورماه) با حضور رئیس جمهور در استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: بزرگ‌ترین جلگه کشاورزی کشور در استان خوزستان با ۲.۲ میلیون هکتار اراضی مستعد کشاورزی وجود دارد که در حال حاضر یک میلیون و ۲۶۰ هزار هکتار آن در حال بهره‌برداری است.
به گزارش ایسنا، وی افزود: میزان تولیدات کشاورزی استان خوزستان امسال به ۱۷.۵ میلیون تن رسیده است که معادل ۱۴ درصد کل تولیدات کشاورزی کشور است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان بیان کرد: بیش از ۲۱۰ هزار بهره‌بردار کشاورزی در استان خوزستان وجود دارد. جمعیت دامی استان خوزستان ۶.۲ میلیون واحد است و ارزش سالانه تولیدات کشاورزی نیز بیش از ۶۰۰ هزار میلیارد ریال است. ما در ۱۱ محصول مقام اول و در سه محصول نیز مقام دوم کشور را داریم.
وی با اشاره به وضعیت استان خوزستان در تولید محصولات کشاورزی، افزود: مجموع تولیدات کشاورزی ما نسبت به سال گذشته ۱۰ درصد افزایش داشته و تولیدات زراعی نیز ۲۲ درصد افزایش داشته است. خرید گندم در کل کشور ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تن بوده که یک میلیون و ۱۵۰ هزار تن از این میزان، در استان خوزستان بوده است یعنی ۲۵ درصد از کل گندم کشور را در خوزستان خریداری کردیم.
امیری‌زاده گفت: امسال بیش از ۱۰۰ هزار تن معادل ۴۰ درصد تولیدات کلزا در خوزستان تولید شد و در چغندرقند نیز یک میلیون و ۱۷۳ هزار تن، معادل ۷۹ درصد تولیدات کشور در استان خوزستان تولید شد.
وی افزود: در تولیدات دامی نیز در گوشت قرمز مقام هفتم، در شیر رتبه دوازدهم، در گوشت مرغ رتبه هفتم، در تخم مرغ رتبه بیست و دوم و در عسل نیز رتبه نهم کشوری را داریم.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با اشاره به خسارات ناشی از تنش آبی امسال در بخش کشاورزی و دامداری، تصریح کرد: در خصوص برآورد خسارت وارده به کشاورزی ناشی از خشکسالی سال زراعی ۱۳۹۹-۱۴۰۰ در خوزستان، ۳۰۰ هزار تن در ۳۲۰ هزار هکتار از اراضی دیم و خسارتی بالغ بر یک میلیارد و ۶۰۰ هزار تن داشتیم.
وی گفت: در کشت‌های تابستانه در ۵۰ هزار هکتار شامل ۲۲۵ هزار تن، افت تولید داشتیم و افت تولیدات دامی نیز ۵۳ هزار تن معادل ۲ هزار و ۵۴۱ هزار میلیارد ریال بوده است. ۶۵۰ راس دام سنگین و ۵۰۰ راس دام سبک نیز تلفات داشتیم.
امیری‌زاده افزود: مجموع خسارات برآوردشده امسال، بالغ ۵ هزار میلیارد تومان بوده است.  
وی با اشاره به آب مورد نیاز برای کشت پاییزه امسال بیان کرد: جمع کل مساحت کشت فصل پاییز ۸۷۸ هزار و ۱۲۵ هکتار است که نیاز آبی آن‌ها ۶ میلیارد و ۷۰۰ میلیون متر مکعب است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با اشاره به مسائل کشاورزی گفت: چند پیشنهاد دارم که یکی تخصیص کامل آب فاز دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری از سوی وزارت نیرو و تامین اعتبار آن است. صدور مجوز برداشت آب از پشت دریاچه سدها برای توسعه باغات در اراضی شیب‌دار برای افزایش تولید، حفاظت خاک و اشتغال نیز از دیگر نیازهای کشاورزی استان خوزستان است.
انتهای پیام