مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان گفت: اگر می‌خواهیم یک بار برای همیشه مشکل آب خوزستان را حل کنیم؛ در شهرها ۱۵ هزار میلیارد تومان و در روستاها ۱۰ هزار میلیارد تومان و مجموعا ۲۵ هزار میلیارد تومان نیاز است که مشکل آب خوزستان حل شود. محمدرضا کرمی‌نژاد در جلسه شورای اداری خوزستان که امروز […]


مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان گفت: اگر می‌خواهیم یک بار برای همیشه مشکل آب خوزستان را حل کنیم؛ در شهرها ۱۵ هزار میلیارد تومان و در روستاها ۱۰ هزار میلیارد تومان و مجموعا ۲۵ هزار میلیارد تومان نیاز است که مشکل آب خوزستان حل شود.

محمدرضا کرمی‌نژاد در جلسه شورای اداری خوزستان که امروز (۵ شهریورماه) با حضور رئیس جمهور در استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: یکی از چالش‌های ما پایین رفتن سطح آب رودخانه کرخه است که مشکلات عمده‌ای ایجاد کرده است. دیگر نگرانی ما کاهش آب کارون است که قطعا بر کیفیت آب شرب تاثیر می‌گذارد.
به گزارش ایسنا، وی افزود: از دیگر چالش‌های ما در استان خوزستان، شوری آب و ورود فاضلاب‌های شهری و پساب‌های صنعتی به رودخانه‌ها است که باعث ایجاد مشکلاتی در آب می‌شود.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان بیان کرد: افت شدید سطح آب چاه‌ها در شمال استان خوزستان مشکلاتی ایجاد کرده است.
وی افزود: امسال در ۷۰۲ روستای استان خوزستان تنش آبی داشتیم که به لطف خدا حل شد. تنش آبی در ۴۷۱ روستا برطرف شده است اما در حال انجام اصلاحات کلی و جدی هستیم.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان گفت: فرسودگی تاسیسات نیز از دیگر مشکلات ما است. در اقدامات انجام‌شده برای حل تنش آبی و تحت پوشش قرار دادن ۲۰۰ روستای جدید، ۲۱۰ کیلومتر لوله‌گذاری کردیم و کار نصب ۱۵۰ پمپ و ۳۰ حلقه چاه را انجام دادیم. روستاها را با ۱۱۰ تانکر آبرسانی و مشکل آب دام‌های سبک و سنگین را نیز حل کردیم.
وی با ارائه پیشنهاداتی برای حل مشکلات آبی خوزستان، گفت: پیشنهاد ما تامین ۵۰ درصد نیاز آبی شهرهای جنوبی و مرکز استان خوزستان با آب شیرین‌کن و تکمیل طرح آبرسانی غدیر است. شهرهای شمالی استان خوزستان نیز به دلیل پایین آمدن سطح آب چاه‌ها مشکل دارند که می‌توان آب آن‌ها را از دریاچه‌ها تامین کرد.
کرمی‌نژاد افزود: در نهایت پیشنهاد ما این است که اگر می‌خواهیم یک بار برای همیشه مشکل آب خوزستان را حل کنیم؛ در شهرها ۱۵ هزار میلیارد تومان و در روستاها ۱۰ هزار میلیارد تومان و مجموعا ۲۵ هزار میلیارد تومان نیاز است که مشکل آب خوزستان حل شود.  
وی با اشاره به اینکه ۱۸ شهر خوزستان دارای شبکه فاضلاب هستند، بیان کرد: بهره‌مندی مردم ۵۷ درصد و پیشرفت فیزیکی طرح‌های فاضلاب ۶۳ درصد است. در اهواز ۲ هزار و ۲۰۰ کیلومتر شبکه فاضلاب داریم که یک هزار و ۱۰۰ کیلومتر آن باید انجام شود. سه تصفیه‌خانه نیز وجود دارد که برای ۲۰۰ هزار نفر در حال کار هستند.  
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان با اشاره به اعتبار مورد نیاز برای تکمیل فاضلاب شهر اهواز افزود: اعتبار مورد نیاز برای تکمیل فاضلاب شهر اهواز ۱۰ هزار میلیارد و برای دیگر شهرهای استان خوزستان ۳۰ هزار میلیارد تومان است. اگر پروژه قرارگاه خاتم تمام شود، از ۲۴ نقطه‌ای که فاضلاب در کارون می‌ریزد، ۱۹ نقطه حذف خواهند شد. پیشرفت پروژه شبکه فاضلاب اهواز از ۲۰ سال گذشته تاکنون ۴۱ درصد بوده که باید به ۷۰ درصد و افزایش بهره‌مندی مردم نیز از ۸۰ درصد به ۹۵ درصد برسد.
وی گفت: خواهش ما این است که برای تعیین تکلیف جمع‌آوری و دفع آب‌های سطحی، کارگروهی تشکیل شود.
انتهای پیام