عصر خوزستان: اهواز – ایرنا – رییس اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری مسجد سلیمان گفت : مرمت اثر تاریخی بردنشانده با استفاده از اعتبارات ملی و امکانات شهرستان در حال انجام است . موسی احمدپوری روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد : مرمت و ساماندهی این […]

عصر خوزستان:

مرمت اثر تاریخی بردنشانده مسجد سلیمان در حال انجام است

اهواز – ایرنا – رییس اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری مسجد سلیمان گفت : مرمت اثر تاریخی بردنشانده با استفاده از اعتبارات ملی و امکانات شهرستان در حال انجام است .

موسی احمدپوری روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد : مرمت و ساماندهی این پروژه  با تعامل و استفاده از امکانات بین بخشی شهرستان و طبق دستور کار ابلاغی از سوی مدیر کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی خوزستان با تخصیص اعتبار ملی به مبلغ یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال در حال انجام است .

وی افزود : مرمت این پروژه از تیرماه آغاز شده و تلاش می شود تا اوایل مهر ماه به پایان برسد .

رییس اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری مسجد سلیمان ادامه داد : با گذر زمان وعوامل طبیعی شکاف هایی در محوطه به وجود آمد که منجر به هم زدن نظم پلکانهای ضلع غربی منتهی به معبد چهار ستون شد اما باپیگیری های نماینده مردم در مجلس و مدیر کل محترم میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی از محل اعتبارات ملی کار مرمت و ساماندهی این اثر در دستور کار قرار گرفت  .

وی گفت : پس از مستند نگاری و پاکسازی ، ترمیم و تعویض جداره های کناری ،اجرای سنگ فرش منتهی به تراس نخست به صورت خشکه چین و با استفاده از نوع سنگ های مشابه انجام شد.

رییس اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری مسجد سلیمان افزود : در مرحله بعد طبق دستورالعمل با اجرا گابیون بندی ها گسل های موجود در این سازه ایمن‌سازی می شود .

به گزارش ایرنا معبد بردنشانده یکی از عبادتگاه های روباز و ارزشمند جهان هست که  در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده این اثر در ۱۰ کیلومتری شهرستان مسجدسلیمان و در مسیر جاده اندیکا واقع گردیده است.

معبد بردنشانده همچون صفحه سرمسجد به صورت کاملا خشک چین ساخته شده وهیچ گونه ملاتی در آن به کار نرفته است  .

به گفته پروفسور گیرشمن و با توجه به اشیا به دست آمده نقوش برجسته و سنگهای حجاری شده احتمالا پایه اصلی این معبد متعلق به دوره هخامنشیان و الگوی سنتی بنای تخت جمشید و پاسارگاد است .

منبع: ایرنا