عصر خوزستان: دزفول- ایرنا- رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی دزفول گفت: فاز جدید مرمت خانه تاریخی گلچین دزفول با اختصاص یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال آغاز شد. به گزارش ایرنا از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، مهدی چناری روز دوشنبه افزود: مرمت دیوارها و سقف‌ها، موریانه‌زدایی، عایق‌کاری و آجرفرش بام‌های خانه تاریخی گلچین در سال‌های […]

عصر خوزستان:

یک میلیاردو ۴۰۰ میلیون ریال به مرمت خانه  گلچین دزفول اختصاص یافت

دزفول- ایرنا- رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی دزفول گفت: فاز جدید مرمت خانه تاریخی گلچین دزفول با اختصاص یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال آغاز شد.

به گزارش ایرنا از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، مهدی چناری روز دوشنبه افزود: مرمت دیوارها و سقف‌ها، موریانه‌زدایی، عایق‌کاری و آجرفرش بام‌های خانه تاریخی گلچین در سال‌های ۸۸ تا ۹۰ انجام شد که اکنون برای تکمیل پروژه مرمت در سال جاری این اعتبار از محل اعتبارات ملی اختصاص یافته است.

وی با بیان اینکه مرمت این مرحله تا اواسط آبان‌ماه تکمیل می‌شود، ادامه داد: نازک‌کاری دیوارهای فضاهای داخلی، آجرفرش اتاق‌ها، حیاط و دالان ورودی و نیز اجرای تأسیسات در این مرحله مرمت خواهند شد.

چناری بیان کرد: خانه تاریخی گلچین به عنوان محل دبیرخانه شهر ملی کپوبافی دزفول انتخاب شده که پس از تکمیل روند مرمت، تجهیز و راه اندازی خواهد شد.
 
 وی افزود: پرونده ثبت‌جهانی کپوی دزفول نیز در دست اقدام است که امیدواریم در آینده‌ای نزدیک شاهد ثبت جهانی آن باشیم.
 
خانه گلچین در محله تاریخی مسجد وافع شده که به صورت ۲ طبقه‌ ساخته شده و از نظر موقعیت قرارگیری در محله تاریخی مسجد، در مرکز شهر و در خیابان طالقانی غربی، کوچه فیروزه قرار گرفته است.

این خانه، یکی از بناهای تاریخی محسوب می‌شود که در ۱۶ اسفند ۱۳۸۴ با شماره ۱۴۷۱۹ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.
 
قدمت اولیه این بنا باتوجه به نوع تقارن‌های موجود در پلان و نما و تزئینات آجری پیرامون حیاط، به بیش از ۱۰۰سال و به دوره قاجاریه می‌رسد که تا اوایل دوره پهلوی تغییراتی در آن اعمال شده است.

منبع: ایرنا