استاندار خوزستان با تاکید بر لزوم حرفه‌آموزی در کنار سوادآموزی گفت: سعی شود که در کنار آموزش خواندن و نوشتن، آموزش فنی و حرفه‌ای نیز قوی شود تا افراد در کنار خواندن و نوشتن شغلی داشته باشند؛ اگر فن و حرفه در کنار خواندن و نوشتن باشد، انگیزه را قوی‌تر می‌کند. قاسم سلیمانی‌دشتکی در پایان […]


استاندار خوزستان با تاکید بر لزوم حرفه‌آموزی در کنار سوادآموزی گفت: سعی شود که در کنار آموزش خواندن و نوشتن، آموزش فنی و حرفه‌ای نیز قوی شود تا افراد در کنار خواندن و نوشتن شغلی داشته باشند؛ اگر فن و حرفه در کنار خواندن و نوشتن باشد، انگیزه را قوی‌تر می‌کند.

قاسم سلیمانی‌دشتکی در پایان جلسه شورای پشتیبانی سوادآموزی استان خوزستان که امروز (۱۰ شهریورماه) برگزار شد، ضمن گرامیداشت هفته دولت اظهار کرد: امیدواریم همه دولتمردان راه و سیره شهیدان باهنر و رجایی را طی کنند و در خدمت مردم باشند و برای حل مشکلات مردم را به همان طریقی که آقای رجایی عمل کرد، عمل کنند.
به گزارش ایسنا، وی افزود: شهید رجایی مردی تمام عیار بود که از نقطه صفر شروع کرد و وارد بدنه نظام شد و در خدمات‌رسانی و ارائه طرح‌های مهم در حوزه آموزش و پرورش و مدیریتی، یادگار خوبی از خود به جای گذاشت.
استاندار خوزستان بیان کرد: امسال در استان خوزستان هفته دولت تحت‌الشعاع تحولات دولت‌ها قرار گرفت و  آن گونه باید و شاید فرصت نشد که به آن پرداخته شود. واقعا گرفتار مسائل تنش آبی، طرح‌های دولتمردان و پیگیری سفرها بودیم.
وی ادامه داد: در مقوله سوادآموزی همه باید دقت کنیم که یک روزی در کشور دارالفنون ایجاد شد. دارالفنون، خانه یادگیری حرفه بود و از اسم آن نیز مشخص است و مفهوم آن نیز یعنی تربیت افراد برای ورود به دولت.تا بتوانند کار دولتی انجام دهند.
سلیمانی‌دشتکی گفت: یک زمانی شیوه ملامکتبی داشتیم که سواد خواندن و نوشتن و کتاب‌هایی مانند شاهنامه را آموزش می‌داد. وقتی شرط وارد شدن به ادارت داشت سواد شد، همه مشتاق بودند که روزنه‌ای پیدا کنند تا سواد بیاموزند. آن موقع، امکانات زیادی وجود نداشت و مدارس و معلمان زیادی هم وجود نداشتند بنابراین باز هم تعداد معدودی آموزش می‌دیدند و روند آموزش برای سیستم اداری، ادامه پیدا کرد.
وی با اشاره به وضعیت سوادآموزی در دهه‌های گذشته در کشور بیان کرد: تا اوایل دهه ۶۰ بسیاری از کارمندان و مسئولین خواندن و نوشتن بلد بودند و شاید حدود ۵۰ درصد آن‌ها تا مقطع ابتدایی و یا سیکل درس خوانده بودند. تا حدود اوایل دهه ۶۰ افراد درس‌خوانده به سرعت استخدام دولتی می‌شدند اما با پیشرفتن علم و سواد، بدنه مشاغل دولتی کوچک‌تر شد و شیوه عوض شد.
استاندار خوزستان افزود: البته بین عموم، طرز تفکر اینکه بچه درس بخواند و کاره‌ای شود، وجود داشت. بین خواص نیز گفته می‌شد که بچه درس بخواند و معرفت و علم و بینش پیدا کند. اکنون شرایط یافتن شغل به وسیله تحصیل حتی تا پیش رفتن تا مقطع دکتری نیز فراهم نیست. آن زمان نیاز بود که حتما افراد درس بخوانند تا شغل پیدا کنند اما اکنون رابطه قوی بین پیدا کردن شغل و درس خواندن وجود ندارد البته نه اینکه نباشد.
وی تصریح کرد: به عنون مثال ۱۰ هزار فارغ‌التحصیل داریم که یک هزار نفر از آن‌ها استخدام می‌شوند و بقیه استخدام نمی‌شوند. بدین ترتیب، قبلا در تحصیلات تکمیلی رقابت زیادی وجود داشت اما اکنون این گونه نیست.
سلیمانی‌دشتکی با بیان اینکه باید رویکرد سوادآموزی تغییر کند و باید فلسفه اینکه فرد برای چه می‌خواهد سواد بیاموزد را بیان کنیم، گفت: شیوه سوادآموزی نباید مرتبط با اشتغال باشد بلکه باید مرتبط با دانش و بینش باشد و سعی شود که در کنار آموزش خواندن و نوشتن، آموزش فنی و حرفه‌ای نیز قوی شود تا افراد در کنار خواندن و نوشتن شغلی داشته باشند؛ اگر فن و حرفه در کنار خواندن و نوشتن باشد، انگیزه را قوی‌تر می‌کند.
وی تصریح کرد: اگر فن و حرفه در کنار سوادآموزی نباشد، سوادآموزی عملا به کار نمی‌آید بنابراین تقاضای من این است که در صدا و سیما، رسانه‌ها، فضای مجازی و در فضای واقعی، فعالیت‌ها در جهت ترویج و تشوق افراد به سوادآموزی و حرفه و فن‌آموزی باشد تا افراد حرفه‌ای به دست آورند و درآمدی داشته باشند.
استاندار خوزستان با اشاره به لزوم همکاری فرمانداران در عمل کردن به ابلاغیه‌های مربوط به سوادآموزی افزود: دستگاه‌های حمایتی حتما ضمن اهدای بسته‌های حمایتی، همان گونه که به آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها کمک می‌کنند در اینجا نیز به فراهم‌سازی امکانات مورد نیاز سوادآموزی کمک کنند.
وی بیان کرد: شهرداری‌ها و شوراها همه امکانات تبلیغاتی خود را به صورت رایگان در خدمت نهضت قرار دهند. بخش صنعت و بخش خصوصی در این راستا اگر خود افراد بی‌سواد را می‌شناسند، آن‌ها را ساماندهی کنند. راهنمایی و رانندگی نیز لیست متقاضیان گواهینامه رانندگی که بی‌سواد هستند را  سریعا به نهضت سوادآموزی ابلاغ کنند.
سلیمانی‌دشتکی در پایان با اشاره به نرخ بالای بیسوادی در خوزستان گفت: فکر نمی‌کردم نرخ بیسوادی در استان خوزستان اینقدر بالا باشد. باید کاری کرد و حرکت کنیم. البته مقداری از این مساله به سیستم عشایری نیز برمی‌گردد زیرا کوچ دارند.
وی افزود: از نظر بودجه و اعتبارات نیز حتما می‌گویم که سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی حتما حمایت و کمک کنند. از همه دستگاه‌های اداری و حاکمیتی نیز این تقاضا را دارم که به آموزش و پرورش کمک کنند.
انتهای پیام