عصر خوزستان: دزفول- ایرنا- رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی دزفول گفت: مرمت خانه تاریخی میرزایی با اختصاص یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال از محل اعتبارات ملی آغاز شد. به گزارش ایرنا از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، مهدی چناری روز جمعه افزود: خالی بودن این بنا طی سال‌های گذشته موجب بروز آسیب‌های جدی […]

عصر خوزستان:

مرمت خانه تاریخی میرزایی دزفول آغاز شد

دزفول- ایرنا- رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی دزفول گفت: مرمت خانه تاریخی میرزایی با اختصاص یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال از محل اعتبارات ملی آغاز شد.

به گزارش ایرنا از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، مهدی چناری روز جمعه افزود: خالی بودن این بنا طی سال‌های گذشته موجب بروز آسیب‌های جدی نظیر ریزش طبقه اول و بخش زیادی از پوشش طبقه همکف شده بود و ادامه این روند تهدید جدی برای پایداری بناهای همجوار به شمار می‌رفت.

 وی افزود: در این عملیات، پاکسازی کامل بنا شامل خارج کردن آوار حاصل از ریزش، مرمت دیوار بیرونی مشرف به گذر به منظور جلوگیری از ایجاد حادثه برای شهروندان، مرمت دیوارهای طبقه همکف و اجرای سقف انجام خواهد شد.
رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی دزفول گفت: این بنا  از یک طرف به خانه ثبت‌ملی صنیعی، از طرف  دیگر به خانه ثبت‌ملی کاظم خبازی و از طرف دیگر به ساباط صبیون متصل است.
وی  قدمت خانه تاریخی میرزایی را مربوط به  اواخر دوره قاجاریه اعلام کرد و افزود: خانه میرزایی در محله تاریخی لوریان قرار دارد و در ۱۷ اسفند ۱۳۸۱با شماره ۷۸۹۲ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد.

شهر دزفول دارای ۲۴۰ هکتار بافت تاریخی است.

بناهای تاریخی زیادی در دزفول وجود دارد که به علت ناتوانی مالکان برای مرمت و بازسازی در حال تخریب و ریزش هستند.

منبع: ایرنا