عصر خوزستان: اهواز – ایرنا – مدیر امورآب منطقه شرق خوزستان گفت: رهاسازی آب از سد کوثر از ساعت هشت صبح روز یکشنبه هفته آینده برای بهبود کیفیت آب رودخانه زهره در شهرستان هندیجان و تامین آب شرب و احشام مناطق پایین دست انجام خواهد شد. به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا، مهدی خواجه پور از ساکنان روستاهای پایین […]

عصر خوزستان:

رهاسازی آب از سد کوثر برای هندیجان

اهواز – ایرنا – مدیر امورآب منطقه شرق خوزستان گفت: رهاسازی آب از سد کوثر از ساعت هشت صبح روز یکشنبه هفته آینده برای بهبود کیفیت آب رودخانه زهره در شهرستان هندیجان و تامین آب شرب و احشام مناطق پایین دست انجام خواهد شد.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا، مهدی خواجه پور از ساکنان روستاهای پایین دست سد کوثر در خوزستان خواست که در مدت رهاسازی آب، از بستر و حریم رودخانه‌های خیرآباد و زهره فاصله بگیرند.

وی افزود: هم اکنون ٨٠ درصد از ظرفیت سد مخزنی کوثر پر است و این رهاسازی برای تامین آب شرب و نیز دام شهرها و روستاهای پایین دست این سد در استان خوزستان صورت می گیرد.

خواجه پور با بیان اینکه تراز حداکثر این سد بتنی ۶٢۵ متر از سطح دریا است، گفت: هم اکنون تراز این سد ۶١۶/٨٣  متر از سطح دریا است.

دبیر شورای حفاظت از منابع آب شهرستان بهبهان بیان کرد: حجم حداکثر مخزن این سد ۵۴٧ میلیون مترمکعب، حجم فعلی ۴٣٢/٢٣١ میلیون مترمکعب، حجم مفید سد ۴۵٧ میلیون مترمکعب، حجم مرده سد ٩٠ میلیون مترمکعب، دبی ورودی پنج مترمکعب بر ثانیه و دبی خروجی هم اکنون ٩ مترمکعب بر ثانیه است.

سد کوثر بر روی رودخانه خیرآباد در تنگه پادوک و در ۶٠ کیلومتری گچساران احداث شده است. این سد در سال ١٣٨۴ بهره برداری شد. رودخانه خیرآباد از رودهای شاه بهرام و دهدشت بوجود می آید. رودخانه خیرآباد در شهر زیدون از توابع بهبهان به رودخانه زهره می ریزد.

سد کوثر آب آشامیدنی ٢٠ شهر و ٢ هزار روستا با حدود ٢ میلیون و ۵٠٠ هزار نفر جمعیت را در استان های کهگلویه و بویر احمد، بوشهر، خوزستان، هرمزگان و فارس را تامین می‌کند.

منبع: ایرنا