مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری خوزستان با بیان این‌که یکی از وظایف اصلی پدافند غیرعامل صیانت از جان مردم و بالا بردن ضریب ایمنی تاسیسات است، گفت: هدف از اجرای طرح‌های پدافند غیرعامل کاهش آسیب‌پذیری و مصون‌سازی است، بنابراین پدافند غیرعامل از جنگ جلوگیری نمی‌کند و مجموعه اقداماتی برای به حداقل رساندن خسارت در صورت وقوع […]


مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری خوزستان با بیان این‌که یکی از وظایف اصلی پدافند غیرعامل صیانت از جان مردم و بالا بردن ضریب ایمنی تاسیسات است، گفت: هدف از اجرای طرح‌های پدافند غیرعامل کاهش آسیب‌پذیری و مصون‌سازی است، بنابراین پدافند غیرعامل از جنگ جلوگیری نمی‌کند و مجموعه اقداماتی برای به حداقل رساندن خسارت در صورت وقوع جنگ است.

سعید فیوضی در نشست خبری که امروز (۵ آبان‌ماه) به مناسبت هفته پدافند غیر عامل برگزار شد، اظهار کرد: امسال برای این هفته شعار “پدافند غیرعامل ایران، پایدار است” انتخاب شده است. هر سال در این هفته اقداماتی از قبیل برگزاری مانور، دوره آموزشی و رزمایش انجام می‌شود.
به گزارش ایسنا، وی افزود: پدافند غیرعامل سیاست دفاعی جمهوری اسلامی ایران برای مقابله با تهدیدات غیرنظامی دشمن و به تعبیری دفاع بدون به کارگیری از سلاح است. به تعبیر ساده هر اقدام غیر مسلحانه‌ای که موجب کاهش آسیب‌پذیری نیروی انسانی، ساختمان‌ها، تاسیسات، تجهیزات، اسناد و شریان‌های حیاتی کشور در مقابل عملیات خصمانه و مخرب دشمن شود، پدافند غیرعامل (Passive Defense) است.
فیوضی ادامه داد: به بیان ساده‌تر پدافند غیرعامل، مجموعه اقداماتی است که انجام می‌شود تا در صورت بروز جنگ، خسارات احتمالی به حداقل میزان خود برسد. هدف از اجرای طرح‌های پدافند غیرعامل کاهش آسیب‌پذیری و مصون‌سازی است، بنابراین پدافند غیرعامل از جنگ جلوگیری نمی‌کند و مجموعه اقداماتی برای به حداقل رساندن خسارت در صورت وقوع جنگ است.
مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری خوزستان گفت: سازمان پدافند غیرعامل نیز از سال ۸۲ به دستور مقام معظم رهبری و با همکاری سازمان پدافند غیرعامل و وزارت کشور تشکیل و از سال ۹۲ وارد تقویم کشور شد.
وی با اشاره به فعالیت ۱۱ کارگروه در شورای پدافند غیرعامل خوزستان، عنوان کرد: ماهیت پدافند غیرعامل، دشمن‌محوری است. در پدافند غیرعامل دشمن سعی می‌کند از طریق تهدیدات نوین و به کارگیری تهدیدات فناورانه و هوشمندانه آسیب وارد کند که این آسیب شامل خسارت مادی یا اخلال در سیستم‌های خدمات‌رسانی می‌شود که نمونه آن روز گذشته (اختلال در فعالیت پمپ بنزین‌ها) مشاهده شد.
فیوضی بیان کرد: دشمن سعی می‌کند از روش‌های مختلف برای مقابله با ایران استفاده کند که شاید بهترین مصداق این موضوع، ترور شهید فخری‌زاده باشد که در این کار از سیستم ماهواره، هوشمند و همچنین عوامل انسانی استفاده شد.
مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری خوزستان با بیان اینکه یکی از وظایف اصلی پدافند غیرعامل صیانت از جان مردم و بالا بردن ضریب ایمنی تاسیسات است، تصریح کرد: اداره‌کل پدافند غیرعامل در همه استانداری‌ها به عنوان دبیرخانه و رابط بین وزارت کشور و سازمان پدافند غیرعامل با دستگاه‌های اجرایی استان هستند بنابراین اداره‌کل پدافند غیرعامل مسئولیت اجرایی و عملیاتی ندارد و برای هر دستگاه وظیفه‌ای تعیین شده است.
وی گفت: یکی از مهم‌ترین اقدامات پدافند غیرعامل تبدیل تهدید به فرصت است. در سراسر کشور و همه دستگاه‌ها پدافند غیرعامل وجود دارد اما به آن کمتر توجه شده است. البته در کل کشور اقدامات خوبی در حوزه پدافند غیرعامل در بحث زیرساخت‌ها انجام شده است اما با توجه به قوی بودن دشمن، همیشه تهدیدات، آسیب‌پذیری‌ها و مسائلی مانند قضیه روز گذشته می‌تواند متصور، محتمل و اجتناب‌ناپذیر باشد.
فیوضی افزود: هر چه در پدافند غیرعامل، ایمن‌سازی و مسائل دفاعی تقویت شود، موفق‌تر خواهیم بود. هنر پدافند غیرعامل امنیتی کردن نیست بلکه ایمن‌سازی از طریق بالا بردن ضریب افزایش ایمنی تاسیسات زیرساخت است. قرار نیست پدافند غیرعامل جلوی جنگ را بگیرد و تنها با ایمن‌سازی در صورت وقوع اتفاقی، آسیب‌ها به حداقل می‌رسد.
مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری خوزستان تصریح کرد: در بحث پدافند غیرعامل مهم‌ترین و عمده‌ترین تهدید، تهدید سایبری است که دشمن از طریق حملات هوشمندانه در حال انجام این کار است؛ دشمن دیگر مانند گذشته موشک نمی‌زند.
وی بیان کرد: پدافند غیرعامل در بحث کرونا جنبه اجرایی و عملیاتی ندارد و تنها هم‌افزایی را ایجاد می‌کند.
مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری خوزستان گفت: در حال حاضر عمده‌ترین نقطه آسیب‌پذیری خوزستان در زیر ساخت‌های نفت، گاز، مخابراتی و حوزه حملات سایبری است.
وی ادامه داد: برای جلوگیری و مقابله با تهدیدات سایبری، دستگاه‌ها ایمن‌سازی فنی را انجام می‌دهند که اقدامات خوبی در این راستا انجام شده است و اگر این اقدامات انجام نمی‌شد، مطمئنا آسیب‌پذیری ما بیشتر می‌شد.
فیوضی در خصوص اختلال در سیستم هوشمند جایگاه‌های سوخت کشور، گفت: در پی حادثه روز گذشته سیستم هوشمند جایگاه‌های سوخت دچار اختلال شدند اما توزیع سوخت به صورت آزاد انجام می‌شد. در پی این ماجرا مدیریت افتای خوزستان، وزارت نفت و مرکز توزیع و پخش فرآورده‌های نفتی ورود کردند. تا ساعت ۱۱ صبح امروز ۷۵ درصد جایگاه‌های سوخت خوزستان مجددا وارد مدار شدند و بنا به گفته مقامات استانی مابقی جایگاه‌های سوخت نیز وارد مدار می‌شوند.
وی افزود: کار به صورت آفلاین و مکانیکی در حال انجام بود اما از امروز صبح تعداد زیادی از جایگاه‌های سوخت وارد مدار سیستم هوشمند شدند. امیدوارم در ۴۸ ساعت آینده این نقیصه رفع و توزیع سوخت به صورت هوشمند انجام شود.
مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری خوزستان بیان کرد: هر چند ما اقدامات مقابله‌ای و ایمن‌سازی را انجام دهیم اما با توجه به این‌که دشمن از سیستم فوق فناورانه و فوق هوشمند استفاده می‌کند، چنین مسائلی اجتناب‌ناپذیر است که ما باید هوشمند و هوشیار باشیم تا آسیب‌پذیری را به حداقل برسانیم.
وی عنوان کرد: این‌که سیستم‌های (جایگاه‌های سوخت) وزارت نفت از مدار خارج شدند می‌تواند یک نقیصه باشد. هر چند این تهدیدات خسارتی را به کشور تحمیل می‌کند اما نقاط ضعف را نیز مشخص می‌کند که باید این نقاط ضعف آسیب‌شناسی و رفع شوند.
فیوضی افزود: دستگاه‌های مربوطه مانند وزارت نفت، مخابرات، راه آهن و فرودگاه‌ها باید همیشه برای مقابله با تهدیدت سایبری آماده باشند که راهکار این مساله به روز بودن و شناسایی تهدیدات به صورت هوشمندانه است.
مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری خوزستان گفت: هنر ما این است و مسئولانی که در حوزه پدافند غیرعامل و تهدیدات سایبری کار می‌کنند باید به گونه‌ای تلاش کنند تا تاب‌آوری برای مقابله با هر تهدید سایبری و هک سیستمی زیاد باشد. در این خصوص در خوزستان با تمام دستگاه‌ها از جمله بانک‌ها در خصوص ایمن‌سازی مکاتبه می‌کنیم.
وی با اشاره به برگزاری برنامه هفته پدافند غیرعامل با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، بیان کرد: در این هفته در خوزستان ۲۵۰ برنامه داریم که ۵۸ برنامه از این تعداد شاخص هستند. برگزاری رزمایش، همایش، نمایشگاه و نواختن زنگ پدافند غیرعامل برخی از این برنامه‌ها هستند.
انتهای پیام