عصر خوزستان: اهواز- ایرنا- استاندار خوزستان با اشاره به اینکه تهیه برنامه توسعه ۲ ساله خوزستان از جمله مصوبات سفر اخیر رئیس جمهوری به استان است گفت: این برنامه تهیه و برای تصویب نهایی آماده ارائه به هیات دولت است. به گزارش ایرنا صادق خلیلیان پنجشنبه شب در نشست شورای اداری استان خوزستان که با […]

عصر خوزستان:

استاندار:برنامه توسعه۲ ساله خوزستان آماده ارائه به هیات دولت است

اهواز- ایرنا- استاندار خوزستان با اشاره به اینکه تهیه برنامه توسعه ۲ ساله خوزستان از جمله مصوبات سفر اخیر رئیس جمهوری به استان است گفت: این برنامه تهیه و برای تصویب نهایی آماده ارائه به هیات دولت است.

به گزارش ایرنا صادق خلیلیان پنجشنبه شب در نشست شورای اداری استان خوزستان که با حضور رئیس قوه قضاییه برگزار شد اظهار داشت: استان خوزستان از منابع عظیم مادی و معنوی متعددی برخوردار است و در دوران دفاع مقدس نیز این استان به عنوان یک منطقه راهبردی نقش ویژه ای در پیروزی هشت سال جنگ تحمیلی داشته است.

وی با اشاره به اینکه سفر رئیس قوه قضاییه به خوزستان می تواند در هموار شدن مسیر توسعه استان موثر باشد گفت: قطعا حمایت های دستگاه قضایی از برنامه های توسعه ای استان باعث شکوفایی هرچه بیشتر ظرفیت های استان خواهد شد.

استاندار خوزستان در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع بازسازی مناطق جنگ زده اشاره کرد و گفت: علیرغم اختصاص منابع مالی متعدد، اما هنوز آثار جنگ تحمیلی در برخی از مناطق به ویژه آبادان و خرمشهر مشاهده می شود.

خلیلیان با تاکید بر اینکه خوزستان زمینه های بسیار متنوع و گسترده ای از نظر صنایع نفت و گاز دارد گفت: طرح های صنعتی در گوشه کنار خوزستان، صنایع ایجاد شده در بخش فولاد و همچنین فعالیت های کشاورزی باعث شده تا این استان جایگاه دوم در تولید ناخالص ملی را به خود اختصاص دهد.

وی افزود: این درحالی است که برخی صنایع و شرکت های بزرگ استان خوزستان به واسطه فعالیت دفاتر مرکزی آنها در تهران، علاوه بر اینکه گردش مالی آنها خارج از این استان انجام می شود، مالیات خود را نیز در تهران پرداخت می کنند.

استاندار خوزستان ادامه داد: در همین راستا، درخواست شده که این شرکت ها حساب های مالی خود را به خوزستان منتقل کنند و علاوه بر این نیز پرداخت مالیات خود را هم از استان انجام دهند؛ لذا این اقدام باعث تقویت گردش مالی و افزایش بهره مندی استان از امتیازات بانکی و مالیاتی می شود.

خلیلیان به نرخ بالای بیکاری در استان خوزستان اشاره کرد و گفت: برخی صنایع مستقر در استان نه تنها از پیمانکاران غیربومی برای اجرای پروژه های خود استفاده می کنند بلکه نیروی انسانی مورد نیاز را از خارج استان تامین کرده اند.

وی با اشاره به اینکه ۴۰ درصد از قسمت درآمدی منابع بودجه عمومی کشور از استان خوزستان تامین می شود گفت: با این وجود نرخ بیکاری در استان خوزستان پنج درصد از میانگین کشوری بالاتر است.

استاندار خوزستان همچنین اقوام مختلف در استان را به عنوان یک ظرفیت بی نظیر دانست و گفت: این ظرفیت می تواند به بهترین شکل ممکن در سطح ملی و بین المللی مورد بهره برداری قرار گیرد.

نماینده عالی دولت در استان خوزستان با تاکید بر اینکه خوزستان از چالش های مختلف دیگری مانند مشکلات آب شرب، فاضلاب، ریزگردها و ضعف در زیرساخت هایی مانند جاده رنج می برد  گفت: جاده در توسعه اقتصادی استان خوزستان نقش ویژه ای دارد که می بایست به آن توجه شود.

وی بیان داشت: تکمیل جاده دسترسی اهواز به لردگان با هدف دسترسی خوزستان به استان های مرکزی در برنامه توسعه ۲ ساله خوزستان نیز مورد توجه قرار گرفته که در صورت تصویب هیات دولت، این پروژه تا سال ۱۴۰۲ به بهره برداری نهایی خواهد رسید.

وی خاطرنشان کرد: در برنامه توسعه ای به بهبود زیرساخت های استان با محور شبکه فاضلاب شهرها بخصوص اهواز، تامین آب شرب پایدار و با کیفیت توجه ویژه ای شده است.

استاندار خوزستان از شرکت هفت تپه به عنوان یکی از مشکلات جاری استان در گذشته نام برد و گفت:با تصمیمی که در سطح ملی صورت گرفته، این شرکت در وضعیت بهتری نسبت به گذشته قرار گرفته و پیش بینی می شود طی سه سال آینده به سودآوری بسیار قابل توجهی دست پیدا کند.

نماینده عالی دولت در استان همچنین از احتمال بروز تنش آبی طی ماه جاری (آبان ماه) تا نیمه اول آذر ماه امسال خبر داد و گفت: تلاش شده تا با الگوی کشت پاییزه تعیین شده برای کشاورزان، بخشی از این تنش، پیش از شروع بارندگی ها مدیریت شود.

وی بیان داشت: کشت گندم در حال حاضر بهترین گزینه برای کشت پاییزه در استان خوزستان محسوب می شود و ضمن تامین نیاز کشور به مدیریت منابع آبی استان منجر خواهد شد.

استاندار خوزستان همچنین به اهمیت اختصاص حقابه استان خوزستان تاکید کرد و گفت: همانگونه که این استان نقش خود در سطح ملی را به خوبی ایفا می کند، طبیعی است که انتظار داشته باشیم تا حقابه مورد نیاز تامین گردد.

منبع: ایرنا