عصر خوزستان: اهواز – ایرنا – رییس انجمن صنفی کشاورزان خوزستان گفت: مصوبه صدور برنج محلی خوزستان به خارج از استان که سبب ناخرسندی شالیکاران محلی شده بود روز یکشنبه لغو شد. مسعود اسدی روز یکشنبه ، افزود:مصوبه ممنوعیت عرضه برنج محلی خوزستان روز پنجشنبه از سوی استانداری به اداره کل راهداری و حمل و […]

عصر خوزستان:

مصوبه صدور برنج محلی خوزستان به خارج از استان لغو شد

اهواز – ایرنا – رییس انجمن صنفی کشاورزان خوزستان گفت: مصوبه صدور برنج محلی خوزستان به خارج از استان که سبب ناخرسندی شالیکاران محلی شده بود روز یکشنبه لغو شد.

مسعود اسدی روز یکشنبه ، افزود:مصوبه ممنوعیت عرضه برنج محلی خوزستان روز پنجشنبه از سوی استانداری به اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان ابلاغ شد ولی با پیگیری‌ انجام شده و درخواست شالیکاران ، در کمتر از سه روز لغو شد.  
شماری از شالیکاران خوزستان روز شنبه در اعتراض به این مصوبه که در یکی از کارگروه های شورای تامین استان مصوب شده بود، مقابل ساختمان استانداری تجمع کرده و مصرانه خواستار لغو این تصمیم شدند.
رییس انجمن صنفی کشاورزان خوزستان ادامه داد: با لغو این مصوبه، آرامش به بازار برنج محلی استان باز خواهد گشت.
به گفته اسدی امسال حدود ۱۰۳ هکتار از زمین های کشاورزی خوزستان با وجود خشکسالی و ممنوعیت، زیرکشت برنج محلی به ویژه عنبربود قرار گرفت که پیش بینی می‌شود ۵۰۰هزار تن شالی برداشت و حدود ۲۳۰هزار تن برنج سفید وارد بازار مصرف شود.
اسدی افزود: مصرف برنج محلی تولیدی خوزستان حدود ۸۰هزار تن است و مازاد تولید برنج حدود ۱۵۰ هزار تن است که باید راهی بازار استان‌های دیگر شود.
وی گفت: چنانچه مصوبه ممنوعیت خروج برنج از خوزستان پابرجا می‌بود شالیکاران متحمل ضرر و زیان زیادی می‌شدند.  
انجمن صنفی کشاورزان خوزستان سطح زیرکشت شلتوک را با اتکا به تصاویر ماهواره‌ای حدود ۱۰۳هزار هکتار اعلام کرده اما سازمان جهادکشاورزی خوزستان سطح زیرکشت شلتوک در امسال را ۸۰ هزار هکتار و تولید برنج را ۱۸۰ هزار تن پیش بینی کرده است.
تولید برنج خوزستان در سال زرارعی ۱۳۹۸-۱۳۹۷ که استان بیشترین ذخایر آب را به دلیل سیلاب کم سابقه در اختیار داشت به ۵۰۰ هزار تن رسید.
پارسال نیز که هیات دولت کشت شلتوک در خوزستان را برای نخستین بار مجاز و قانونی اعلام کرد حدود ۶۰۰ هزار تن شالی برداشت و حدود ۳۰۰هزار تن برنج معطر استحصال شد.
برداشت از شالیزارهای خوزستان از روزهای آغازین آبان شروع و تا یک ماه ادامه خواهد داشت.
برنج های محلی خوزستان به ویژه عبنربو و چمپا مشتریان و خواستاران زیادی در استان و خارج از استان دارند.
استان خوزستان با تولید سالانه ۱۷.۵میلیون تن محصولات زراعی و باغی و سطح زیرکشت ۱.۲میلیون تن ، رتبه نخست را در کشور دارد.
نیشکر، ذرت ، شلتوک، گندم ، چغندرقند ، کلزا ، انواع گل ،خرما و انواع مرکبات از مهمترین محصولات تولیدی استان خوزستان است.

منبع: ایرنا