عصر خوزستان: اهواز- ایرنا- جشن پایان فلرینگ ( گازهای ناشی از استخراج نفت) روز چهارشنبه با حضور مدیران سازمان محیط زیست استان خوزستان در پالایشگاه گاز بید بلند خلیج فارس در محل این پالایشگاه در بهبهان برگزار شد. به گزارش ایرنا مدیرعامل شرکت پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج فارس بهبهان گفت: در راستای تکمیل پروژه‌های توسعه‌ای […]

عصر خوزستان:

جشن پایان فلرینگ در پالایشگاه بید بلند خلیج فارس

اهواز- ایرنا- جشن پایان فلرینگ ( گازهای ناشی از استخراج نفت) روز چهارشنبه با حضور مدیران سازمان محیط زیست استان خوزستان در پالایشگاه گاز بید بلند خلیج فارس در محل این پالایشگاه در بهبهان برگزار شد.

به گزارش ایرنا مدیرعامل شرکت پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج فارس بهبهان گفت: در راستای تکمیل پروژه‌های توسعه‌ای شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس، امروز این پروژه ارزشمند به بهره برداری رسید.

محمود امین نژاد افزود: طرح جمع آوری فلرهای نفتی در این پالایشگاه با سرمایه‌گذاری بیش از ۲۴۰ میلیون دلار به منظور انتقال روزانه یک هزار و ۳۰۰ تن گاز اسیدی به وسیله ۴۷ کیلومتر خطوط لوله ۲۰ اینچ و  ایستگاه انتقال و دریافت گاز به بهره برداری رسید.

وی افزود این دستاورد که به واسطه تلاش‌های شبانه روزی متخصصان پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج فارس و تعامل سازنده شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب حاصل شده به مردم جنوب کشور تقدیم می‌گردد تا انشاالله از این پس شاهد تحول اساسی در بهبود شرایط محیط زیستی این مناطق باشیم.

مدیر عامل پالایشگاه گاز بید بلند خلیج فارس گفت: گازهای ترشی که به پالایشگاه برای تصفیه وارد می شوند دارای گوگرد و اسید می باشند که در این طرح اقدام به جداسازی آن کرده تا ضمن حفاظت از محیط زیست از نفتهای موجود استان نیز صیانت کرده باشیم.

وی اظهار داشت: چاههای نفت آغاجاری  با قدمت ۵۰ سال، قدیمی بوده که استخراج نفت از آنها بسیار سخت می باشد که با اجرای این طرح گازهای اسیدی پالایشگاه به چاههای نفت آغاجاری تزریق شده و با این روش نفت موجود در چاهها به راحتی استخراج شده و  دیگر گازهای اسیدی در طبیعت و

فضا رها نمی شود.

جشن پایان فلرینگ در پالایشگاه بید بلند بهبهان

 وی گفت: در حال حاضر روزانه یک هزار و ۲۰۰ تن گازهای اسیدی از این پالایشگاه به چاههای نفت آغاجاری منتقل می شود و در آینده این میزان به بیش از سه هزار تن در روز افزایش خواهد یافت.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان  نیز در این مراسم گفت: پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج فارس مهم‌ترین پروژه زیست محیطی کشور در ۵۰ سال اخیر است.

محمد جواد اشرفی افزود: هم زمان با ارسال گازهای اسیدی بخش پالایشگاهی بیدبلند خلیج فارس به چاه‌های نفت منطقه آغاجاری، پایان فلرینگ در این مجتمع جشن گرفته شد.

وی گفت: پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج فارس نخستین تجربه موفق محیط زیستی در حوزه جمع آوری گازهای مشعل در کشور بوده که توانسته تلفیقی باشکوه از تولید ملی و صیانت از محیط زیست را محقق نماید به همین خاطر می‌توان گفت این مجموعه مهم‌ترین پروژه محیط زیستی در طول ۵۰ سال

گذشته در کشور بوده که شاخص‌ها و دست آوردها در طول اجرای این پروژه در سطح جهانی قابل ارائه و استناد است.

پالایشگاه گازی بیدبلند خلیج فارس (خوزستان) به عنوان بزرگترین پالایشگاه قطب گازی خاورمیانه و غرب آسیا دوم بهمن ماه سال گذشته به بهره برداری رسید. این پالایشگاه نماد قدرت ایران و متخصصان ایرانی است که در مدت ۳۶ ماه و با حمایت قاطع دولت به بهره برداری رسید و  برای احداث این

پالایشگاه بزرگ بیش از سه میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار سرمایه گذاری شده است و  قادر است تمامی گازهای همراه نفت ایران را جمع آوری و تبدیل به گار مفید نماید.

میزان حجم تولید گاز در این شرکت  ۲ میلیارد فوت مکعب در روز  است که در فاز اول این طرح تمامی گازهای خام همراه با استخراج نفت در شرق کارون که به نام فلرهای نفتی در فضا رها می شوند جمع آوری و تبدیل به گازهای مفید خواهند شد که این موضوع علاوه بر کسب درآمد برای کشور  به پاک شدن محیط زیست از فلرهای نفتی منجر خواهد شد.

همچنین  در این پالایشگاه گازهای متان( گاز خانگی)، اتان( گاز مخصوص صنایع پتروشیمی) و ۲ محصول صادراتی بوتان و پروبان و نیز گازهای پنتان که مخصوص صنایع بزرگ است تولید و عرضه خواهد شد.

منبع: ایرنا