عصر خوزستان: دزفول- ایرنا- با بارش نخستین بارندگی قابل توجه پاییزی در دزفول، بیشتر خیابان‌ها و معابر و تعدادی از مغازه‌ها و خانه‌ها دچار آبگرفتگی شدند و تردد شهروندان با مشکل مواجه شد. ساعت، حدود چهار بامداد یکشنبه را نشان می‌داد؛ صدای دلنشین باران پاییزی در گوش‌ها طنین انداز و عطر باران در فضا پیچیده شد؛ صدایی به وسعت […]

عصر خوزستان:

دزفول و معابری که رود شدند

دزفول- ایرنا- با بارش نخستین بارندگی قابل توجه پاییزی در دزفول، بیشتر خیابان‌ها و معابر و تعدادی از مغازه‌ها و خانه‌ها دچار آبگرفتگی شدند و تردد شهروندان با مشکل مواجه شد.

ساعت، حدود چهار بامداد یکشنبه را نشان می‌داد؛ صدای دلنشین باران پاییزی در گوش‌ها طنین انداز و عطر باران در فضا پیچیده شد؛ صدایی به وسعت رحمت پروردگار و نعمت‌های بیکرانش ولی با گذشت کمتر از ۲ ساعت بیشتر خیابان‌ها و معابر شهر به رودی خروشان تبدیل شدند.
بارش شدید باران با وجود پیش‌بینی و هشدار هواشناسی این بار نیز باعث آبگرفتگی معابر و ایجاد ترافیک در برخی خیابان‌ها شد.
خیابان‌های کوی آزادگان، امام رضا(ع)، سعدی و ۸۶ هکتار، میدان‌های امام حسین(ع) و خلیج فارس، ورودی زیباشهر و بلوارهای فرهنگ‌شهر، پیام آوران و فتح المبین، مسیر ترمینال دزفول و سایر نقاط مرکزی شهر دچار آبگرفتگی شدند.
فاضلاب همراه با آب باران میهمان برخی منازل مسکونی از جمله منازل کوی سعدی و بهمن شد و آب تا پارکینگ و آسانسور برخی آپارتمان‌ها هم ورود کرد.
محمودی یکی از ساکنان کوی سعدی دزفول در این باره می‌گوید: قصد خروج از آپارتمان را داشتم که با آبگرفتگی پارکینگ و آسانسور مواجه شدم.

وی ادامه داد: آبگرفتگی در خیابان هم به گونه‌ای بود که امکان تردد وجود نداشت؛ متاسفانه آتش نشانی هم جوابگو نبود حتی عنوان کردند خودشان هم گیر افتاده اند.

مژگان شیرین جانی یکی از بانوان دزفول نیز که منزلش حوالی میدان امام خمینی(ره) است گفت: منزل من بر اثر بارندگی شدید ریزش کرده و امدادگر می‌طلبد.

آبگرفتگی معابر باعث ایجاد ترافیک و کندی تردد خودروها در دیگر خیابان‌های شهر هم شد که کارگران شهرداری در قالب چندین اکیپ اقدام به رفع آبگرفتگی کردند.
به گفته سرپرست آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری دزفول، با تلاش پنج ایستگاه عملیاتی ۲۰ مورد آبگرفتگی منازل و امدادرسانی به خودروهای گرفتار شده در پی بارندگی انجام شد.
مدیر آب و فاضلاب منطقه دزفول نیز از رفع ۴۰ مورد گرفتگی فاضلاب خانگی پس از باران شدید بامداد امروز توسط اکیپ فاضلاب آبفا خبر داد.

مصطفی اسماعیل سالم بیان کرد: پس از باران شدید بامداد امروز، ۷۶ مورد تماس با سامانه گویای آبفا منطقه دزفول مبنی بر انسداد جزئی فاضلاب برقرار شد که اکیپ‌های عملیاتی واحد فاضلاب، انسداد را رفع کردند.
وی شدت باران و گرفتگی معابر شهری را مربوط به آب‌های سطحی دانست و ادامه داد: آبفا منطقه دزفول با این وجود برای خدمت به شهروندان و رفع مشکلات آنها در ۶ عملیات در کنار سایر نهادهای متولی حاضر شد.
رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر دزفول نیز به نمایندگی از اعضای شورا از مناطق مختلف شهری و آبگرفتگی معابر با حضور مدیران شهری بازدید کرد.
غلامعلی پوررضایی نقاط مشکل ساز هنگام بارندگی را شناسایی کرد تا با همکاری کلیه دستگاه‌های اجرایی و ستاد بحران فرمانداری نسبت به رفع آنها اقدام شود.
بارندگی شدید امروز به برخی خانه‌های موجود در بافت قدیم دزفول نیز خسارت زده که این موضوع توسط کارشناسان میراث فرهنگی در حال بررسی است.

خسارت بارندگی در روستاها و مناطق عشایری و کوهستانی دزفول که بیش از ۷۰ درصد وسعت شهرستان را تشکیل می‌دهند و  از کمترین امکانات جاده ای بی‌بهره اند بیشتر است و اهالی را با مشکلات جدی تری مواجه می کند.
مشکلات بعد از بارندگی‌ها فقط مربوط با امسال نیست بلکه بعد از هر بارندگی به جای مشاهده چهره خوشحال شهروندان شاهد ایجاد مشکل در بخش‌های مختلف هستیم.

طبق اعلام هواشناسی خوزستان، بیشترین میزان بارندگی طی ۲۴ ساعت گذشته با ۴۰ میلیمتر در دزفول ثبت شد.

هواشناسی پیش از این در اطلاعیه‌ای نسبت به ورود سامانه بارشی فراگیر از اواسط روز شنبه تا اواخر روز سه‌شنبه هفته جاری در استان هشدار سطح زرد صادر کرده بود ولی زیرساخت‌های شهری دزفول برای بارش ۴۰ میلیمتر باران در کمتر از سه ساعت پاسخگو نبود.
انتظار می‌رود دستگاه‌های متولی اهتمام بیشتری برای حل مشکل آبگرفتگی معابر دزفول داشته باشند و با برنامه ریزی صحیح و به موقع از وقوع بحران جلوگیری کنند. 

منبع: ایرنا