عصر خوزستان: اهواز- ایرنا- روستای قلعه رزه از توابع بخش الوار گرمسیری شهرستان اندیمشک در شمال خوزستان و در مرز لرستان واقع شده است. روستایی که در صورت تامین آب کشاورزی آن می تواند در افزایش تولید محصولات نقش مهمی داشته باشد اما این روزها حال و هوای خوبی ندارد و اغلب مردم آن کوچ […]

عصر خوزستان:

طرح انتقال آب کشاورزی شمال خوزستان بعد از ۲۰سال تکمیل اما افتتاح نشد

اهواز- ایرنا- روستای قلعه رزه از توابع بخش الوار گرمسیری شهرستان اندیمشک در شمال خوزستان و در مرز لرستان واقع شده است. روستایی که در صورت تامین آب کشاورزی آن می تواند در افزایش تولید محصولات نقش مهمی داشته باشد اما این روزها حال و هوای خوبی ندارد و اغلب مردم آن کوچ کرده اند.

بعد از مسافتی در حدود ۱۵ کیلومتر از روستا به دشتی بنام “بانی ره” می رسیم. دشتی که سالیان پیش به دلیل بارندگیهای فراوان جزو مناطق حاصلخیز استان خوزستان بوده است اما در سالهای اخیر به دلیل خشکسالی به بیابانی برهوت و خشک تبدیل شده است. این در حالی است که در چند کیلومتری این دشت رودخانه ای به نام زال واقع شده است.

رودخانه زال که از کوههای لرستان سرچشمه می گیرید بدون هیچگونه استفادهای از آن در  کنار این دشت به سمت ایلام روانه می شود. روستاییان این منطقه می گویند بیش از هزار هکتار این دشت  با وجود این رودخانه کاملا خشک شده و اکنون تنها به صورت محدود کشت دیم در آن اجرا می شود.

رییس شورای اسلامی روستای قلعه رزه می گوید: اغلب مردم این روستا طی سالهای  اخیر به دلیل خشک شدن منطقه به شهر کوچ کرده و اغلب همه در حاشیه شهرها ساکن شده و به شغلهایی کاذب روی آورده اند در حالی که روزگاری همین مردم کشاورزانی سخت کوش بوده که برای افزایش تولیدات خود تلاش می کردند.

کرم خدا شیخ می گوید: مردم این روستا در سالهای گذشته به شغل کشاورزی و دامپروری مشغول بودند که به دلیل خشک شدن منطقه، ابتدا  دامپروری را کنار گذاشتند و سپس در سالهای اخیر کشاورزی را  هم رها کرده اند.

طرح انتقال آب کشاورزی شمال خوزستان بعد از ۲۰سال تکمیل اما افتتاح نشد

وی گفت: حدود ۲۰ سال پیش سازمان جهاد کشاورزی اندیمشک با مشورت کشاورزان طرحی را برای انتقال آب از رودخانه زال برای حدود ۳۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی این منطقه  طراحی کرده و عملیات اجرایی آن را شروع کرد که روح امید  را در مردم به خصوص کشاورزان و دامپروران منطقه دمید امابا گذشت ۲۰ سال هنوز این طرح به بهره برداری نرسیده است.

علیرضا دریکوند دیگر روستایی این منطقه می گوید: طرح یاد شده به طور کامل اجرا شده است ولی معلوم نیست چرا مسوولان جهاد کشاورزی استان خوزستان و شهرستان اندیمشک حاضر نیستند این طرح را افتتاح کنند.

وی اظهار داشت: ۲ مرکز پمپاژ  برای انتقال آب از رودخانه زال به دشت قلعه رزه ایجاد شده است که در این ۲ مرکز دستگاههای عظیمی شامل مخزنهای متعدد و موتور پمپهای بزرگ نصب شده و حتی استخر ذخیر آب نیز در انتهای طرح ایجاد شده است و قرار بود سال ۱۳۹۷ این طرح افتتاح شود ولی بر خلاف کامل شدن طرح مسئولان جهاد کشاورزی آن را  به حال خود رها کرده اند.

طرح انتقال آب کشاورزی شمال خوزستان بعد از ۲۰سال تکمیل اما افتتاح نشد

نوری شیخ دیگر ساکن روستای قلعه رزه می گوید: هر چند محل ایستگاه پمپاژ طرح انتقال آب رودخانه زال به دشت قلعه رزه کاملا غیر کارشناسی بوده  و جانمایی آن درست انجام نشده است ولی معلوم نیست چرا این طرح را افتتاح نمی کنند.

وی گفت: سال ۱۳۹۷ به صورت آزمایشی این طرح به مدت چند روز افتتاح شد که دارای ایراداتی بود و قرار بود اداره جهاد کشاورزی اندیمشک و پیمانکار مربوطه ظرف یکماه ایرادات را برطرف کرده و سپس آن را تحویل کشاورزان منطقه دهند اما از آن تاریخ بیش از چهار سال می گذرد و ایستگاهها هنوز افتتاح نشده نیاز به اورهال و تعمیرات اسلاسی دارند.

یکی دیگر از کشاورزان منطقه گفت: سازمان جهاد کشاورزی حتی برای این ۲ مرکز و تاسیسات ایجاد شده در آن نگهبان تعیین نکرده و چند بار تاسیسات مورد سرقت سارقان قرار گرفته هر چند با ورود کشاورزان سارقان پا به فرار گذاشته اما  کابلهای برق و یک پمپ بزرگ آن که شاید قیمت آن به میلیارد برسد به سرقت رفته است.

روح اله خدادادی افزود: اگر کشاورزان منطقه نبودند سارقان تا کنون همه تاسیسات را به سرقت می بردند ولی کشاورزان تا کنون مانع از این کار شده اند.

وی گفت: چرا مسئولان جهاد کشاورزی استان و شهرستان اندیمشک نسبت به بیت المال و صرف این همه هزینه بی تفاوت هستند و اگر این طرح  کامل شده است چرا آن را افتتاح نمی کنند مگر ممکن است که سازمانی میلیاردها تومان برای یک طرح هزینه کند و سپس آن را به حال خود رها کند.

وی گفت: تا کنون چندین بار به دستگاههای ذیربط از جمله فرمانداری ، جهادکشاورزی و دستگاههای نظارتی هم نامه نوشته ایم اما متاسفانه هیچگونه توجهی نشده است.

طرح انتقال آب کشاورزی شمال خوزستان بعد از ۲۰سال تکمیل اما افتتاح نشد

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در این زمینه گفت: این ایستگاه حدود ۲۰ سال پیش طراحی وبه صورت ثقلی آب را برای کشاورزان انتقال می داد که بعدا به درخواست کشاورزان برای بالا بردن راندمان آب، ایستگاه ثانویه ای طراحی شد که سال  ۱۳۹۶ آماده بهره برداری شد و بنا بود که آب موردنیاز ۲۸۶ هکتار  از اراضی کشاورزی منطقه قلعه رزه خوزستان را تامین کند.

وی اظهار داشت: کشاورزان روستای قلعه رزه متعهد هستند برای افتتاح این طرح مشارکت داشته باشند و در موضوع تامین برق و اشتراک آن مشارکت کرده و نقش خود را در این زمینه ایفا کنند.

خدارحم امیری زاده در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: مهمترین مشکل ما در این زمینه عدم مشارکت بهره برداران( کشاورزان) است که همکاری خوبی ندارند و برای نگهداری هم حاضر نیستند که کمک کنند و برخی اقلام آن به سرقت رفته است.

وی گفت: با پیگیری همکارانم در معاونت آب و خاک برق این ایستگاه هم آماده شده و تنها تعهد کشاورزان در این زمینه است که بایستی پای کار بیایند و از این اموال مراقبت کنند.

این در حالیست که رییس شورای اسلامی روستای قلعه رزه می گوید: کشاورزان هیچ مشکلی در  این زمینه ندارند و حتی در زمینه تامین برخی تجهیزات و انتقال برق هم با پیمانکار طرح همکاری جدی داشته اند.

شیخ افزود: جهاد کشاورزی در افتتاح این طرح تعلل می کند ودلیل آن هم تا کنون برای ما مشخص نیست.

طرح انتقال آب کشاورزی شمال خوزستان بعد از ۲۰سال تکمیل اما افتتاح نشد

مهندس اسماعیلی معاون آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی خوزستان می گوید برای این طرح حدود ۴۰ میلیارد ریال هزینه شده است  و قرار بود سال ۱۳۹۷ به بهره برداری برسد که به دلیل مشکل انتقال برق آن تا کنون به بهره برداری نرسیده است.

مشاهدات خبرنگاران ایرنا در محل طرح حاکی است برق طرح یاد شده به طور کامل اجرا شده و تابلوهای برق این  ایستگاه دارای برق بوده هر چند کابلهای خروجی آن به سرقت رفته است.

طرح انتقال آب کشاورزی شمال خوزستان بعد از ۲۰سال تکمیل اما افتتاح نشد

 با توجه به این حجم سرمایه گذاری برای اجرای یک طرح انتقال آب آیا دستگاههای نظارتی به حیف و میل شدن بیت المال ورود خواهند کرد؟

منبع: ایرنا