عصر خوزستان: دزفول – ایرنا – معاون آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با اشاره به مشکلات طرح آبرسانی به اراضی کشاورزی قلعه رزه اندیمشک در شمال خوزستان گفت: مقرر شد ظرف مدت ۲ هفته نمایندگان جهاد کشاورزی و فرمانداری اندیمشک نواقص این طرح را مشخص و برای رفع این […]

عصر خوزستان:

نواقص طرح انتقال آب شمال خوزستان ظرف ۲ هفته برطرف شود

دزفول – ایرنا – معاون آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با اشاره به مشکلات طرح آبرسانی به اراضی کشاورزی قلعه رزه اندیمشک در شمال خوزستان گفت: مقرر شد ظرف مدت ۲ هفته نمایندگان جهاد کشاورزی و فرمانداری اندیمشک نواقص این طرح را مشخص و برای رفع این نواقص برآورد هزینه کنند.

به گزارش ایرنا عباس ساکی روز شنبه در نشست بررسی مشکلات و نواقص طرح آبرسانی به اراضی کشاورزی منطقه قلعه رزه اندیمشک در سالن جلسات جهاد کشاورزی این شهرستان افزود: هدف ما رفع مشکل این طرح است از این رو از کشاورزان انتظار می‌رود با ما همراهی کرده و از این طرح و ایستگاه‌های پمپاژ آن مراقبت کنند.

وی با بیان اینکه اعتباری در جهاد کشاورزی برای نگهبانی از ایستگاه‌های پمپاژ نداریم، گفت: کشاورزان منطقه در نخستین گام هرچه سریعتر نسبت به تشکیل تعاونی اقدام کنند تا رسیدگی به مشکلات طرح تسریع یابد.

معاون آب و خاک و امور فنی مهندسی جهاد کشاورزی خوزستان با اشاره به مشکل بدهی برق ایستگاه پمپاژ آبیاد شده  از معاون عمرانی فرمانداری اندیمشک خواست موضوع را در ستاد رفع موانع تولید شهرستان بررسی کند.

وی افزود: درست نیست وقتی برقی مصرف و آبی منتقل نشده هزینه برق از کشاورزان گرفته شود.

ساکی در خصوص بدهی باقی مانده برای نگهبانی از ایستگاه پمپاژ گفت: این مشکل قابل حل است که انتظار می‌رود در جلسه دیگری با جهاد کشاورزی اندیمشک بررسی شود.

وی ادامه داد: در گذشته دولت برای تامین برق ایستگاه‌های پمپاژ آب هزینه می‌داد ولی اکنون با توجه به شرایط اقتصادی برای آبیاری تیپ هم هزینه نمی‌دهد.

 معاون آب و خاک و امور فنی مهندسی جهاد کشاورزی خوزستان رفع مشکلات طرح آبرسانی به اراضی منطقه قلعه رزه را مستلزم نپرداختن به مسائل حاشیه‌ای و رفع نواقص موجود دانست و بیان کرد: با توجه به شرایط اقتصادی انتظار می‌رود کشاورزان نیز برای رفع مشکل کمک کنند.

وی همچنین از ارائه تسهیلات به کشاورزان از طریق بند الف تبصره ۱۸ خبر داد و گفت: ۲۵ کشاورز منطقه قلعه رزه می‌توانند از این تسهیلات با ۲ سال تنفس برای خرید تیپ، خط انتقال و پمپاژ با سود ۹ درصد استفاده کنند.
ساکی افزود: کشاورزان دیگر نقاط استان بین هفت تا ۱۰ میلیون تومان خودیاری برای آبیاری تیپ پرداخت می‌کنند ولی کشاورزان منطقه قلعه رزه در این خصوص هیچ اقدامی نکرده‌اند.

طرح آبرسانی قلعه رزه قبل از تحویل موقت توسط پیمانکار تست شده بود

ناظر طرح آبرسانی به ۲۸۶ هکتار از زمین‌های کشاورزی منطقه قلعه رزه اندیمشک گفت: این طرح آبرسانی در تاریخ ۲۲ مرداد ۱۳۹۷ قبل از تحویل موقت توسط پیمانکار آبشویی و تست شده بود تا برای خودش اطمینان خاطر ایجاد شود.
رضا رادمان افزود: طبق قرارداد، وقتی کار بیش از ۹۷ درصد پیشرفت فیزیکی داشته باشد، مانعی برای بهره برداری ندارد و تحویل موقت می‌شود که در این راستا فرم تحویل موقت را آماده کردیم.

وی ادامه داد: حدود ۱۳ مورد نقص جزئی نظیر رنگ آمیزی نکردن سوله و نبود سایه بان در طرح وجود داشت که برای رفع این نواقص فرصتی تعیین شد.

ناظر این طرح با بیان اینکه عمده نواقص ۳۰ آبان ماه ۹۷ برطرف شد گفت: برخی نواقص جزئی باقی ماند که ۲۰ میلیون تومان هم برای رفع آنها به صورت تضمین در نظر گرفته شد و همین تاریخ یعنی ۳۰ آبان ماه ۱۳۹۷ به عنوان شروع تاریخ تضمین مد نظر قرار گرفت و همه طرفین صورتجلسه را امضا کردند.
وی با بیان اینکه جهاد کشاورزی همواره به  دنبال حمایت از کشاورزان است، افزود: طبق صورتجلسه، جهاد کشاورزی اندیمشک متعهد به تامین برق ایستگاه پمپاژ آبرسانی قلعه رزه ظرف مدت یک ماه شد ولی این کار صورت نگرفت و پیمانکار ۲ ماه بعد دیزل ژنراتور خود را جمع آوری کرد.

رادمان گفت: تعهد ما با پیمانکار اجرای آبیاری تحت فشار بود که قسمت انتهای کار است ولی گلایه کشاورزان وجود مشکل در ایستگاه پمپاژ اولیه و تعیین متولی برای ایستگاه پمپاژ ثانویه است.
ناظر طرح آبرسانی به اراضی کشاورزی منطقه قلعه رزه بیان کرد: تحویل موقت طرح را ۲۲ مرداد ۱۳۹۷ انجام دادیم ولی با توجه به اینکه روند برق رسانی از سوی جهاد کشاورزی طولانی شده بود، دیگر پیمانکار تعهدی نداشت.
وی با اشاره به تعیین ۲ هفته زمان برای بررسی میزان هزینه رفع نقص این طرح آبرسانی افزود: برخی تجهیزات به سرقت رفته که در مدت زمان تعیین شده میزان هزینه لازم برای راه اندازی مجدد طرح مشخص خواهد شد.

عباس جمشیدی مدیر جهاد کشاورزی اندیمشک نیز در این نشست با بیان اینکه طرح ایستگاه پمپاژ روستای قلعه رزه ۱۲ سال قبل آغاز شد، گفت: بعد از تحویل این طرح توسط پیمانکار، مقداری از اراضی آبیاری شدند و پیمانکار طرح را به صورت موقت تحویل داد که البته ایرادهایی هم داشت.
وی با بیان اینکه قرار بر این بود که ایرادها بعد از تحویل موقت برطرف شوند، افزود: بر اثر سیلاب سال‌های ۹۷ و ۹۸ سنگ، چوب و ماسه در محل پمپاژ جمع شده بود که کشاورزان فردی را به عنوان نماینده خود برای لایروبی تعیین کردند و بعد از انجام این کار، آب منتقل شد.
جمشیدی گفت: یکی از نکاتی که کشاورزان منطقه نسبت به آن معترض هستند این است که قرار بود طرح به صورت کلاسیک باشد ولی به صورت تیپ اجرا شده است.

نبود اعتبار دلیل طولانی شدن زمان تکمیل طرح بود

سید مرتضی موسوی کارشناس و نماینده جهاد کشاورزی اندیمشک نیز با بیان اینکه این طرح ۲ فاز بود، گفت: فاز نخست طرح، انتقال آب از رودخانه زال به ابتدای اراضی کشاورزی بود که در سال ۱۳۸۸ آغاز و در سال ۱۳۹۳ افتتاح شد.
وی افزود: اعتبار کافی برای افتتاح طرح در مدت زمان کمتری نداشتیم چراکه هرسال اعتباراتی تخصیص می‌یافت که آن هم به طور کامل پرداخت نمی‌شد.
موسوی بیان کرد: برای این طرح آبرسانی، ۲ نوع سیستم آبیاری اراضی کشاورزی شامل آبیاری بارانی و تیپ پیش‌بینی شد که با توجه به باد شدید منطقه، آبیاری بارانی در این اراضی جوابگو نبود.

وی افزود: پیمانکار طرح ابتدای کار، روند پروژه را خوب پیش برد ولی به مرور زمان کار به خوبی ادامه نیافت و خودم شخصاً به جای پیمانکار مسئول کارگاه می‌شدم.
نماینده جهاد کشاورزی اندیمشک بیان کرد: درخصوص این طرح و در راستای اشتغالزایی به صورت شبانه روزی تلاش کردیم و در این زمینه کوتاهی نشد.

محمدباقر جانفزا مجری طرح نیز با اشاره به وارد آمدن خسارت به ایستگاه پمپاژ در سیل ۱۳۹۸ گفت: کشاورزان منطقه خواهان آب هستند.

وی با بیان اینکه برق ایستگاه ثانویه طرح آبرسانی، وصل نبود که با هزینه جهادکشاورزی وصل شد، افزود: کشاورزان، بنده را به عنوان نماینده تام الاختیار تعیین کردند تا طرح را به سرانجام برسانم از این رو ۱۰ بار کف رودخانه را لایروبی و ۱۷۰ متر لوله انتقال از سردهنه به پمپ‌های کف کش نصب کردیم.

جانفزا با اشاره به اینکه این ایستگاه پمپاژ ۶۸ میلیون تومان بدهی برق دارد که پرداخت نشده است، بیان کرد: برخی کشاورزان از پمپ برای آبیاری مزارع خود استفاده کرده‌اند که این بدهی پیش آمده است.

رود زال از کنار ۲ هزار هکتار زمین کشاورزی بدون استفاده عبور می‌کند

کرم خدا شیخ از کشاورزان منطقه قلعه رزه نیز که از ابتدای کلنگ زنی طرح آبرسانی نماینده کشاورزان منطقه بوده‌ است، گفت: اجرای این طرح از ۲۰ سال قبل مطرح شد ولی متاسفانه هنوز به بهره برداری نرسیده است.

وی با بیان اینکه این طرح آبرسانی باعث عمران و آبادانی منطقه قلعه رزه می‌شود، افزود: رودخانه پرآب زال در کنار ۲ هزار هکتار زمین کشاورزی دیم است و اگر مسئولی اقدامی برای بهره برداری از این طرح نکند، دلسوز مردم نیست.
شیخ اظهارداشت: رهبر معظم انقلاب همواره بر تولید و رفع موانع تاکید داشته‌اند لذا رفع مشکل این طرح باید در اولویت کاری مسئولان قرار گیرد زیرا با بهره برداری از طرح، معیشت خانواده‌ها نیز تامین می‌شود.
وی افزود: حدود ۲۰ کشاورز به دلیل به نتیجه نرسیدن این طرح آبرسانی از منطقه مهاجرت کرده‌اند و اجرا نشدن آن، نابودی منطقه را به دنبال خواهد داشت.
این کشاورز بیان کرد: ایستگاه اولیه طرح آبرسانی قلعه رزه به کلی تخریب شده و ایستگاه ثانویه بدون نگهبان رها شده است ضمن اینکه برخی تجهیزات آن به سرقت رفته‌ است.
وی با بیان اینکه اعتبار زیادی برای این اموال و بیت المال هزینه شده است، افزود: متاسفانه این تجهیزات به حال خود رها شده‌اند.
شیخ گفت: زمان تحویل موقت این طرح آبرسانی اعتراض کردیم که طرح هنوز تکمیل نیست لذا رئیس وقت جهاد کشاورزی اندیمشک تعهد داد طرح بعد از وصل شدن برق تست و هرگونه عیب و نقص توسط جهاد کشاورزی برطرف شود.

وی با اظهار تاسف از اجرا نشدن این تعهدات با گذشت بیش از سه سال افزود: دستگاه‌های اجرایی در زمان تحویل موقت حتی حاضر نبودند تذکری به پیمانکار بدهند که چرا آب به کشاورزان تحویل داده نشده است.

این کشاورز منطقه قلعه رزه بیان کرد: انتظار داریم کارشناسانی بی‌طرف برای بررسی قابل بهره برداری بودن طرح مراجعه و موضوع را بررسی کنند تا این طرح برای رفع نیاز کشاورزی منطقه به سرانجام برسد.

فرمانداری اندیمشک برای رفع نقص طرح آبیاری دریغ نمی‌کند 

محمد قلاوندی معاون هماهنگی امور عمرانی فرماندار اندیمشک نیز در این نشست گفت: کاری به آنچه در گذشته رخ داده نداریم و اکنون می‌خواهیم نقص‌ها را برطرف کنیم.
وی با اشاره به برگزاری چندین جلسه با اهالی روستای قلعه رزه برای رفع مشکل طرح آبرسانی کشاورزی این منطقه  افزود: این روستا زمین‌های حاصلخیز خوبی دارد که تلاش بر این است با اجرای طرح آبیاری، محصول بیشتری در شهرستان تولید شود.

قلاوندی این طرح آبرسانی را طرحی بزرگ و مفید برای منطقه دانست و اظهارداشت: این طرح روی زمین مانده و لازم است کشاورزان برای تکمیل آن همراهی کنند.
وی افزود: تکمیل و بهره‌برداری از طرح اعتبار می‌خواهد که فرمانداری هم در این زمینه کمک خواهد کرد تا حداقل ۲۰۰ هکتار زمین کشاورزی در این طرح، آبیاری شوند.
معاون هماهنگی امور عمرانی فرمانداری اندیمشک بیان کرد: کشاورزان توقع دارند این طرح دولتی در شهرستان اندیمشک به سرانجام برسد لذا اگر نقدی هم دارند به این دلیل است که امور زندگی آنها از مسیر کشاورزی تامین می‌شود.

روستای قلعه رزه از توابع بخش الوار گرمسیری شهرستان اندیمشک در شمال خوزستان و در مرز لرستان واقع شده است؛ روستایی که در صورت تامین آب کشاورزی می‌تواند در افزایش تولید محصولات نقش مهمی داشته باشد اما این روزها حال و هوای خوبی ندارد و اغلب مردم آن کوچ کرده‌اند.

منبع: ایرنا