عصر خوزستان: اهواز – ایرنا – مدیر برنامه‌های محیط زیست و توسعه اقتصادی، اجتماعی برنامه توسعه ملل متحد در ایران گفت: ایران و سازمان ملل همکاری‌های موفق زیست محیطی دارند که امکان بهره گیری از این تجربه در سطح بین‌المللی وجود دارد. به گزارش ایرنا، صابر معصومی روز دوشنبه در نشست معرفی طرح بسط و […]

عصر خوزستان:

ایران و سازمان ملل همکاری‌های موفق زیست محیطی دارند

اهواز – ایرنا – مدیر برنامه‌های محیط زیست و توسعه اقتصادی، اجتماعی برنامه توسعه ملل متحد در ایران گفت: ایران و سازمان ملل همکاری‌های موفق زیست محیطی دارند که امکان بهره گیری از این تجربه در سطح بین‌المللی وجود دارد.

به گزارش ایرنا، صابر معصومی روز دوشنبه در نشست معرفی طرح بسط و توسعه مدیریت محیط زیست و معیشت‌های پایدار در دریاچه ارومیه و تالاب‌های بختگان و شادگان در سرسرای همایش‌های هتل نیشکر اهواز، افزود: سازمان ملل ۲ تجربه موفق از جمله توسعه پایدار و بسط مدیریت محیط زیست دریاچه ارومیه و تالاب های ایران را دارد.

وی با بیان اینکه توسعه باید با حفظ محیط زیست انجام شود افزود: سازمان های بین المللی در بحث تعامل “توسعه” و “محیط زیست” در کشورهای مختلف پیشرو هستند.

معصومی با بیان اینکه مدل اجرایی تالاب شادگان مدل مشارکت بین بخش خصوصی و عمومی است، ادامه داد:ظرفیت های توسعه در ایران بسیار بالاست و در این مسیر بهره گیری از تجربه کشورهای موفق می تواند مسیر حرکتی ایران را تسهیل کند.

وی، ادامه داد: حاشیه، آفت محیط زیست است و باید با دوری از حواشی غیرفنی، بسیاری از مسایل زیست محیطی را با استفاده از فناوری پاسخ گفت.

مدیر برنامه‌های محیط زیست و توسعه اقتصادی و اجتماعی برنامه توسعه ملل متحد در ایران، تغییر اقلیم را تهدیدی جدی برای آینده دنیا دانست و افزود: مبارزه با تغییر اقلیم در اولویت سازمان ملل قرار دارد و با توجه به پیش بینی انجام شده شرایط آینده جهان در این زمینه مناسب نخواهد بود.

وی گفت: با اجرای این طرح ها، ظرفیت سازی برای اجرای طرح های زیست محیطی در سطح کارشناسی، جوامع محلی و بخش خصوصی پیگیری می شود تا امکان اجرای رویکردهای بین المللی در سطوح مختلف فراهم شود.

وی با اشاره به اجرای طرح بسط و توسعه مدیریت محیط زیست و معیشت های پایدار در دریاچه ارومیه و تالاب های بختگان و شادگان ادامه داد: به دلیل محدود بودن اعتبار، در این طرح حفاظت و احیای کل اکوسیستم تالاب ها انجام نمی شود بلکه مدل سازی یک نمونه و تبدیل این مدل ها به الگوهای توسعه‌ای پیگیری می شود.

معصومی بیان کرد: طرح کاهش کربن تولیدی بیش از ۲۰ سال است که با همکاری سازمان ملل در ایران در حال انجام است و دستاوردهای مهمی داشته است که نتایج این طرح به دلیل اهمیت وارد برنامه ششم توسعه ایران شد.

وی گفت: در سال ۲۰۰۹ برنامه مدیریت جامع حوضه آبریز دریاچه ارومیه به امضا رسید و این سند، مرجع و پایگاهی بود تا برنامه‌های آینده احیای دریاچه ارومیه بر مبنای آن پیگیری شود.

مدیر برنامه‌های محیط زیست و توسعه اقتصادی و اجتماعی برنامه توسعه ملل متحد در ایران افزود: بهره گیری از تجربه کشورهای موفق در ایران و همچنین ارایه تجربه‌های موفق ایران در سطح بین المللی از جمله در کشورهایی مانند عراق دیگر اقدام های در دست اقدام است.

بر اساس سند همکاری امضا شده میان سازمان حفاظت محیط‌زیست و برنامه توسعه ملل متحد با حمایت‌ مالی دولت ژاپن، در راستای پایدارسازی اقدامات انجام‌شده و تعمیم دستاوردها و تجارب موفق سال‌های قبل در احیای دریاچه ارومیه، “طرح بسط و توسعه مدیریت محیط زیست و معیشت های پایدار در دریاچه ارومیه و تالاب های بختگان و شادگان” قرار است در سه سال آینده، علاوه بر حوضه آبریز دریاچه ارومیه در استان‌های آذربایجان غربی و شرقی، در تالب بختگان استان‌ فارس و تالاب شادگان خوزستان نیز به مرحله اجرا رسد.

منبع: ایرنا