عصر خوزستان: اهواز – ایرنا – دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی ماهشهر گفت: گندمکاران ماهشهری برای افزایش تولید در واحد سطح، با توجه به بارندگی‌های اخیر، نیاز ضروری به کود اوره دارند. احسان یوسفی روز سه‌شنبه ، افزود:بارندگی‌های سه روز گذشته در ماهشهر که میزان آن ۷۸.۴ میلیمتر ثبت شد شرایط را برای کوددهی گندمزارهای منطقه فراهم […]

عصر خوزستان:

گندمکاران ماهشهر در انتظار تامین فوری کود اوره هستند

اهواز – ایرنا – دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی ماهشهر گفت: گندمکاران ماهشهری برای افزایش تولید در واحد سطح، با توجه به بارندگی‌های اخیر، نیاز ضروری به کود اوره دارند.

احسان یوسفی روز سه‌شنبه ، افزود:بارندگی‌های سه روز گذشته در ماهشهر که میزان آن ۷۸.۴ میلیمتر ثبت شد شرایط را برای کوددهی گندمزارهای منطقه فراهم کرده است.
وی با اشاره به قیمت بالای کود اوره در بازار آزاد و اینکه کشاورزان توان خرید کود اوره که در پتروشیمی رازی ماهشهر تولید می‌شود را ندارند خواستار مساعدت جهادکشاورزی استان برای تامین فوری کود اوره برای آنها شد.
یوسفی با بیان اینکه کشاورزان منطقه به شدت برای تامین کود در مضیقه قرار هستند افزود: تا پیش از بارندگی‌ها، مهمترین چالش این کشاورزان، آب بود ولی هم اکنون نیاز نخست آنها کود اوره است.
دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی ماهشهر خواستار تامین کود اوره برای همه سطوح سبز گندم شد و گفت:حدود هشت هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی در ماهشهر قراردادی است در حالی که سطح سبز گندم در این شهرستان در مجموع حدود ۲۰هزار هکتار است.
وی با بیان اینکه بیشتر کشاورزان ماهشهر به دلیل کمبود آب و خشکسالی قادر نبودند امسال کشت تابستانی انجام دهند خواستار مساعدت لازم برای نجات کشاورزی منطقه و تقویت بنیه مالی این قشر مولد شد.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی خوزستان در این باره به خبرنگار گفت: بر اساس مصوبه کارگروه خشکسالی و شورای کشاورزی استان، تنها به کشاورزانی که با سازمان آب وبرق خوزستان قرارداد بسته و در سامانه ثبت شده است کود تخصیص داده می‌شود و تامین کود برای کشت غیرقراردادی ممنوع است.
تورج نوروزی افزود:با این حال تامین کود برای کشاورزان غیرقراردادی ماهشهر در حال بررسی است که امیدواریم بتوانیم برای تامین کود اوره آنان اقدام‌هایی انجام شود.
در سال زراعی جاری، حدود ۳۴۰ هزار هکتار از زمین‌های استان خوزستان به زیرکشت رفته است و تامین آب آن برعهده سازمان آب و برق استان است.
بسیاری از کشاورزان دیم کار استان پس از بارندگی های موثر چند روز اخیر در حال آماده سازی کشت گندم هستند.
در سال زراعی جاری به دلیل کاهش ذخایر آب سدهای خوزستان و نبود بارش موثر و فراگیر، کشت چغندرقند و کلزا در مناطق شمالی خوزستان ممنوع و در دیگر مناطق محدود شده است.
استان خوزستان با تولید سالانه ۱۷.۵میلیون تن محصولات زراعی و باغی در جایگاه نخست کشوری قرار دارد.

منبع: ایرنا