عصر خوزستان: اهواز – ایرنا – مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: یک هزار و ۳۲۴ راس وحوش شامل انواع کل و بز، قوچ و میش و آهو در ۹ منطقه حفاظت شده و شکار ممنوع خوزستان شمارش شد. به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان، محمدجواد اشرفی […]

عصر خوزستان:

یک هزار و ۳۲۴ راس وحوش در مناطق حفاظت‌شده خوزستان سرشماری شد

اهواز – ایرنا – مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: یک هزار و ۳۲۴ راس وحوش شامل انواع کل و بز، قوچ و میش و آهو در ۹ منطقه حفاظت شده و شکار ممنوع خوزستان شمارش شد.

به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان، محمدجواد اشرفی روز سه‌شنبه بیان کرد: بر اساس این سرشماری بیشترین آمار مربوط به منطقه حفاظت شده چهل پا با ۵۰۹ راس کل و بز و پس از آن منطقه شکار ممنوع قلعه شاداب با ۳۳۲ راس کل و بز  است.

وی ادامه داد: همه ساله در نیمه دوم سال و همزمان با فصل جفت‌گیری، سرشماری وحوش شامل پستانداران بزرگ جثه که عمده آنها علفخوار هستند در خوزستان و سراسرکشور انجام می‌شود.

اشرفی با بیان اینکه با توجه به وسعت منطقه، توپوگرافی و سایر شرایط منطقه، سرشماری وحوش به روش‌های مختلف انجام می شود افزود: این سرشماری به طور معمول در یک تا ۲ روز و با همراهی کارشناسان، محیط ‌بانان و همیاران محیط زیست انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه سرشماری در پنج منطقه حفاظت شده و چهار منطقه شکار ممنوع در خوزستان انجام شد، گفت: این سرشماری در مناطق حفاظت شده چهل پا، دیمه، میشداغ، کرایی، شیمبار (گزیر) و مناطق شکار ممنوع بدیل، قلعه شاداب، هفت تنان و شو و لندر انجام شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با بیان اینکه پارسال نیز یک هزار و ۱۲۲ راس انواع وحوش در این مناطق شمارش شد، افزود: پارسال و امسال به دلیل کاهش بارندگی‌ و کمبود علوفه، وحوش خوزستان با مشکلاتی روبه‌رو بودند که این اداره‌کل با تامین و توزیع علوفه دستی و ایجاد آبشخور مصنوعی، تا حد ممکن با آثار خشکسالی بر حیات وحش مقابله کرده است.

هدف از سرشماری وحوش، شناسایی گونه‌ها، مقایسه آمارها با سال‌های گذشته، برآورد میزان جمعیت حیات وحش، بررسی وضعیت زیستگاه و آسیب شناسی منطقه است.

مناطق زیرمدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان شامل تالاب بین المللی شادگان، تالاب هورالعظیم، تالاب میانگران، پارک ملی دز، پارک ملی کرخه، منطقه حفاظت شده شالو و منگشت در ایذه، منطقه حفاظت شده شیمبار در اندیکا، منطقه حفاظت شده هفت شهیدان در مسجدسلیمان، منطقه حفاظت شده کرایی شوشتر، منطقه حفاظت شده دیمه در رامهرمز، منطقه حفاظت شده میشداغ (مشداخ) در دشت آزادگان، منطقه حفاظت شده چهل پا در اندیمشک، منطقه شکار ممنوع قلعه شاداب در دزفول، منطقه شکار ممنوع کوه بدیل در بهبهان، منطقه شکار ممنوع شو و لندر مسجدسلیمان است.

منبع: ایرنا