عصر خوزستان: اهواز – ایرنا – اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان میزان گرد و غبار در رامشیر و شوشتر در ساعت ۱۰ روز چهارشنبه را هشت برابر حد مجاز به عنوان آلوده‌ترین نقاط خوزستان اعلام کرد. به گزارش ایرنا، گرد و غبار از عصر سه‌شنبه وارد خوزستان شد و در بامداد چهارشنبه بر غلظت آن افزوده […]

عصر خوزستان:

گرد و غبار در رامشیر و شوشتر به هشت برابر حد مجاز رسید

اهواز – ایرنا – اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان میزان گرد و غبار در رامشیر و شوشتر در ساعت ۱۰ روز چهارشنبه را هشت برابر حد مجاز به عنوان آلوده‌ترین نقاط خوزستان اعلام کرد.

به گزارش ایرنا، گرد و غبار از عصر سه‌شنبه وارد خوزستان شد و در بامداد چهارشنبه بر غلظت آن افزوده شد، اما در ساعت‌های اخیر از شدت آن در برخی نقاط کاسته شد با این وجود میزان ذرات معلق در هوا همچنان در هفت شهرستان این استان در وضعیت فوق خطرناک قرار دارد.

بر اساس این اعلام تا ساعت ۱۰ صبح روز چهارشنبه با وجود تضعیف شدت توده گرد و غبار ورودی به این استان از سمت کشور عراق، رامشیر با ثبت عدد یک هزار و ۱۹۴ و شوشتر با یک هزار و ۲۳۰ میکروگرم بر مترمکعب بالاترین میزان غلطت گرد و غبار را داشتند.

همچنین در این مدت اهواز با ثبت عدد ۷۰۹، شوش ۷۲۰، ماهشهر ۷۲۸، بهبهان ۵۷۴، گتوند ۵۱۳ در وضعیت فوق خطرناک قرار داشتند.

روند غلطت ذرات معلق هوا در خوزستان در ۲ ساعت گذشته به جز ایذه و گتوند که روند افزایشی داشتند در سایر نقاط استان ثابت و یا کاهشی بوده است.

همچنین در ساعت ۱۰ امروز شادگان با ۴۴۷، سوسنگرد ۴۸۴، دزفول ۴۷۱ و حمیدیه ۴۱۰ در وضعیت خطرناک، اندیمشک با ثبت عدد ۳۶۶ در وضعیت ناسالم، خرمشهر با ۱۷۳ در وضعیت ناسالم و ایذه با ثبت ۱۳۴ میکروگرم بر مترمکعب در وضعیت ناسالم برای گروه های حساس قرار داشتند.

اداره کل هواشناسی خوزستان روز سه‌شنبه در اطلاعیه‌ای نسبت به وقوع گرد و غبار با منشاء خارجی در خوزستان از عصر این روز هشدار سطح نارنجی صادر کرده بود.

مرکز ملی پایش و هشدار سریع گرد و غبار هواشناسی خوزستان تشکیل توده گرد و غبار بر روی کشور عراق و تاثیرآن بر مناطق غربی و سپس مناطق جنوبی و مرکزی استان از روز سه شنبه تا اواخر وقت سبب، و کاهش دید افقی و کیفیت هوا را پیش بینی کرده بود.

بر اساس گزارش اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان تعداد روزهای درگیر گرد و غبار در خوزستان از ۷۱ روز در سال ۹۵ به ۶ روز در سال ۹۹ کاهش یافت.از ابتدای سال ۱۴۰۰ تاکنون فقط در اردیبهشت ۲ روز آلوده به گرد و غبار ثبت شد.

مجموعه اقدامات انجام شده در کانون‌های گرد و غبار از جمله نهال کاری، مدیریت آبگیری تالاب‌ها و میزان بارندگی‌ نقش موثری در کاهش گرد و غبار و آلودگی هوا در خوزستان داشته است.

میزان طبیعی ذرات معلق در هوا ۱۵۰ میکروگرم بر متر مکعب است. 

منبع: ایرنا