عصر خوزستان: اهواز – ایرنا – استاد حوزه و دانشگاه گفت: الگوی پیشرفت جامعه اسلامی مبتنی بر نظام مردم سالاری است و باید نقش مردم در پذیرش و ایفای مسوولیت‌های اجتماعی پررنگ شود تا گره‌ از مشکلات جامعه باز شود. به گزارش ایرنا حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان روز پنجشنبه در آیین گرامیداشت حماسه ۹ در دانشگاه […]

عصر خوزستان:

حجت‌الاسلام پناهیان:نقش مردم در ایفای مسوولیت‌ اجتماعی پررنگ شود

اهواز – ایرنا – استاد حوزه و دانشگاه گفت: الگوی پیشرفت جامعه اسلامی مبتنی بر نظام مردم سالاری است و باید نقش مردم در پذیرش و ایفای مسوولیت‌های اجتماعی پررنگ شود تا گره‌ از مشکلات جامعه باز شود.

به گزارش ایرنا حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان روز پنجشنبه در آیین گرامیداشت حماسه ۹ در دانشگاه شهید چمران اهواز بیان کرد: مردم در ۹ دی سال ۱۳۸۸ به خیابان‌ها آمدند تا توطئه‌ها را خنثی و مشکل ایجاد شده را برطرف کنند اما چرا مردم برای رفع مشکلات دیگر به میدان نیامدند؟

وی افزود: از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون به میدان آمدن مردم یک امر تکراری شده ولی چرا بازهم مشکلاتی در جامعه وجود دارد؟ برای رفع این مشکلات باید چه کنیم؟ آیا وجود مسوولان خوب، تنها راه حل مشکلات است؟

عضو هیات امنای بنیاد هدایت ادامه داد: اگر بهترین مسوول را نیز داشته باشیم بازهم مشکلات برطرف نمی شود بلکه تنها راه مشارکت گسترده مردم و مسوولیت‌پذیری آنها است.

وی بیان کرد: امیرالمومنین(ع) در طول حکومت خود با عدالت و خدمت کرد اما دولت ایشان حدود پنج سال بیشتر دوام نداشت. برخی‌ها بر این باورند که تبلیغات دشمن علیه امیرالمومنین(ع) دلیل اصلی بود که این یک باور غلطی است چرا که در آن زمان ابزار تبلیغات سخن بود و هیچکس توانمندی امیرالمومنین(ع) را در سخنرانی و تبلیغ نداشت.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان گفت: برخی دیگر بر این باور بودند که در آن دوران مردم بصیرت نداشتند و نخبگان مردم را آگاه نکردند در حالی که خود امیرالمومنین(ع) بیشتر از همه با مردم ارتباط داشتند و نیازی به این آگاهی بخشی از سوی نخبگان نبود.

وی بیان کرد: امام علی (ع) از نظر اقتصادی از معاویه قوی‌تر بود؛ وضع اقتصادی باتوجه به عدالت اجتماعی مناسب بود و بحران اقتصادی وجود نداشت.از نظر نظامی نیز قوی‌تر بودند و نمونه آن جنگ صفین است.

وی ادامه داد: با وجود این امتیازان تنها عاملی که باعث پایان حکومت امیرالمومنین علی(ع) شد نبود احساس مسوولیت اجتماعی توسط مردم و همچنین نفوذ روسای قبایل بر مردم بود و باعث شده بود مردم مشارکت اجتماعی نداشته باشند.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان با اشاره به حماسه ۹ دی ۱۳۸۸ گفت: شورای تبلیغات اسلامی همواره متولی برگزاری راهپیمایی و تظاهرات است اما در حماسه ۹ دی ۱۳۸۸ هیچ نقشی نداشت و خود مردم وارد میدان شدند.

وی ادامه داد: اگر منتظر باشیم همه مسوولان شبیه سردار شهید سلیمانی شوند یک انتظار بیهوده است؛ دین برای پخش کردن قدرت بین مردم آمده است.

عضو هیات امنای بنیاد هدایت گفت: اساتید انقلابی، میهن پرست و دلسوز در کشور بسیارند اما آیا با هم آنگونه که باید در ارتباط هستند؟ دانشجویان نخبه و جهادی باهم شبکه نیستند، پس هیچ اتفاق موثری برای جامعه رخ نمی‌دهد. 

وی ادامه داد: ۹ دی محصول باندهای سیاسی است، مردم منتظر این هستند که باندهای سیاسی جای خود را به دیگری بدهند در حالی که کار باید دست خود مردم باشد. باند سیاسی خوب هم به تنهایی نمی‌تواند مشکلات جامعه را برطرف کند بلکه باید به حضور و تشکیلات مردمی معنی بخشید.

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان گفت: هنر شهید سلیمانی این بود که توانست احساس مسوولیت را در خون جوانان به‌ جوش آورد و کار را به دست خود مردم بدهد. به جای اینکه یک‌ مسوول خوبی باشد، خوبی خود را در بین مردم برده و احساس مسوولیت را بین آنها تقسیم می‌کرد.

وی با بیان اینکه دانشمندان عامل اصلی نبود احساس مسوولیت اجتماعی را بروکراسی می دانند ادامه داد:در دبستان ، دبیرستان و دانشگاه با نوعی بروکراسی جوانان را تربیت می‌کنیم و اگر هم از این میان جوان خوبی در آمده تنها معجزه عقل، فطرت و خانواده بوده است.

آیین گرامیداشت حماسه ۹ دی روز بصیرت و میثاق امت با ولایت، روز پنجشنبه همزمان با سراسر کشور در نقاط مختلف خوزستان از جمله دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد.

منبع: ایرنا