عصر خوزستان: دزفول – ایرنا – قطع تعدادی از درختان سایت پرورش گوزن زرد پارک ملی دز برای ایجاد زیرساخت‌های این سایت و انتقال آنها به خارج از پارک و توقیف خودروی حامل این چوب‌ها از سوی اداره منابع طبیعی باعث ایجاد کشمکش بین این اداره‌ها در یک ماه گذشته شده است. رئیس پارک ملی […]

عصر خوزستان:

ماجرای کشمکش پارک ملی دز و اداره منابع طبیعی دزفول

دزفول – ایرنا – قطع تعدادی از درختان سایت پرورش گوزن زرد پارک ملی دز برای ایجاد زیرساخت‌های این سایت و انتقال آنها به خارج از پارک و توقیف خودروی حامل این چوب‌ها از سوی اداره منابع طبیعی باعث ایجاد کشمکش بین این اداره‌ها در یک ماه گذشته شده است.

رئیس پارک ملی دز روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: مهرماه امسال بعد از اینکه برای ایجاد مسیر دسترسی، آتش بر و ایجاد جان پناه در سایت پرورش گوزن پارک ملی دز مقادیری ضایعات جنگلی از پارک خارج شده بود، تماسی از سوی منابع طبیعی دزفول داشتم که دارید چکار می‌کنید بنده هم توضیح دادم در سایت ۷۰ هکتاری پروژه تعریف شده که در حال اجرای آن هستیم.

مجتبی سپهرفر افزود: رئیس اداره منابع طبیعی گفتند برای انجام هر کاری نیاز است از این اداره مجوز گرفته شود چون ما متولی و شما قائم مقام هستید که بنده عرض کردم سازمان حفاظت محیط زیست متولی مناطق چهارگانه است البته اگر پاسخ درخورتری می‌خواهید باید از طریق اداره کل منابع طبیعی با اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان مکاتبه کنید.

وی ادامه داد: بعد از گذشت یک ماه از این قضیه، رئیس اداره منابع طبیعی دزفول ۲ نفر از نیروهای خود را برای بازدید از سایت پرورش گوزن دزفول اعزام کرد که این نیروها اعلام کرده بودند به ما اجازه ورود داده نشده است.

رئیس پارک ملی دز در این رابطه توضیح داد: سازمان حفاظت محیط زیست هیچ اعتباری برای ایجاد آتش بر و راه دسترسی ندارد لذا افرادی برای این کار در نظر گرفته می‌شوند که خود این آتش برها را ایجاد و برای زحمتی که می‌کشند ضایعات جنگلی را از پارک خارج و به فروش می‌رسانند.

وی افزود: منابع طبیعی عنوان کرده باید مجوز حمل از ما می‌گرفتید حال آنکه هرگز سازمان حفاظت محیط زیست از ما نخواسته برای خارج کردن ضایعات جنگلی از منابع طبیعی مجوز بگیریم بلکه عنوان شده مجوز ما برای خروج ضایعات جنگلی کافی است.

سپهرفر گفت: تابستان امسال ۲۰۰ هکتار از اراضی پارک جنگلی دز دچار آتش سوزی شدند ولی منابع طبیعی که ادعای متولی بودن دارد، هیچ کمکی به ما نکرد.

وی افزود: عملیات ایجاد آتش بر و راه دسترسی در سایت پرورش گوزن پارک جنگلی دز به دلیل درگیری با منابع طبیعی در یک ماه گذشته متوقف شده است‌.
رئیس پارک ملی دز بیان کرد: ماهیت سایت، تکثیر و بازپروری گوزن است و در راستای ایجاد زیرساخت‌های لازم برای پرورش گوزن‌ها ممکن است تعدادی از درختان هم قطع شوند.

وی افزود: متاسفانه فرمانداری دزفول با وجود اینکه اختلاف پارک ملی و منابع طبیعی را متوجه شده بود ولی اقدامی برای رفع این اختلاف انجام نداد.
سپهرفر با بیان اینکه منابع طبیعی زیر نظر وزارت جهاد کشاورزی بوده و کار آن واگذاری است، گفت: اهداف منابع طبیعی با سازمان حفاظت محیط زیست در تعارض است.
وی با تاکید بر اینکه مناطق چهارگانه شامل مناطق شکار ممنوع، پناهگاه حیات وحش، پارک ملی و مناطق حفاظت شده زیرنظر سازمان حفاظت محیط زیست هستند، افزود: سازمان حفاظت محیط زیست طبق قانون به عنوان قائم‌ مقام تمام دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها در مناطق چهارگانه به شمار می‌رود.
رئیس پارک ملی دز اظهارداشت: قوه قضاییه سال ۹۵ مصوبه‌ای داشت که براساس آن بهره‌برداری از عرصه و اعیان مناطق حفاظت شده به سازمان حفاظت محیط زیست واگذار شود ولی در پارک ملی دز هنوز این کار انجام نشده است.

چندی پیش رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری دزفول از توقیف یک نیسان حامل چوب با مبدا پارک ملی دز خبر داده و عنوان کرده بود که برای بررسی موضوع کارشناسان این اداره به پارک ملی دز مراجعه کرده ولی اجازه ورود نیافته‌اند.

علیرضا فتح‌الهی‌زاده تاکید دارد برای حمل چوب باید از اداره منابع طبیعی مجوز دریافت شود لذا مجوز پارک ملی دز برای حمل چوب وجاهت قانونی ندارد.

ماجرای کشمکش پارک ملی دز و اداره منابع طبیعی دزفول

درخواست انتقال ۲۰ راس گوزن به پارک ملی دز داده شد

رییس پارک ملی دز در ادامه گفت و گوی خود با خبرنگار ایرنا با اشاره به تاریخچه راه اندازی این پارک گفت: پارک ملی دز نزدیک به ۲۳ هزار هکتار وسعت دارد که ۷۰ هکتار از این مجموعه به سایت احیای گوزن زرد ایرانی اختصاص یافته است.
وی با بیان اینکه این پارک ملی سه حادثه تلخ را در سال‌های اخیر پشت سر گذاشته است، اظهارداشت: بیماری میاز در سال ۹۲ به دلیل خشکسالی در پارک جنگلی دز شیوع پیدا کرد و با توجه به نبود امکان استحمام حیوانات، حدود ۲۰ راس گوزن در این پارک از بین رفت.
سپهرفر با اشاره به انتقال ۲۰ راس گوزن دیگر در سال ۹۳ از ایلام به پارک جنگلی دز افزود: این گوزن‌ها هم در سیل ۹۵ از بین رفتند.
رییس اداره پارک ملی دز گفت: سایت پارک جنگلی در سال ۹۵ یک سایت خام بود و هیچ امکاناتی برای مقابله با حوادث طبیعی و غیرطبیعی نداشت‌ درنهایت هم سیل سال ۹۸ تیر آخر را به پارک زد.

وی افزود: پارک‌های ملی دز و کرخه طی ۱۰ سال گذشته بواسطه پوشش گیاهی، تمشک زا هم شدند که با توجه به این موضوع، امکان دسترسی به گوزن‌های رهاسازی شده نبود.

سپهرفر با بیان اینکه هیچ گوزنی از انتهای سال ۹۸ تاکنون در پارک ملی دز مشاهده نشده است، اظهارداشت: سیل، فنس‌های سایت را باز و تخریب کرد و حدود ۱۲ گوزن‌ موجود در سایت خارج شدند.

رییس پارک ملی دز گفت: سال گذشته درخواست انتقال ۲۰ رأس گوزن دیگر از سازمان حفاظت محیط زیست داده شد که سازمان عنوان کرد با توجه به نبود زیرساخت لازم در پارک ملی دز درصورت ارسال مجدد گوزن احتمال تلف شدن آنها وجود دارد.

وی افزود: درخواست دادیم کارشناسانی به پارک مراجعه و برای ایجاد زیرساخت‌های لازم در سایت، راهکار ارائه دهند تا بتوان نگهداری بهتری از گوزن‌ها انجام داد.

سپهرفر اظهارداشت: کارشناسان به پارک مراجعه و از نزدیک شرایط را بررسی کردند و درنهایت با توجه به تجربه سیل‌های گذشته، برنامه‌ای شامل ایجاد جان پناه، آتش بر و مسیر دسترسی به سازمان حفاظت محیط زیست استان خوزستان ارائه دادند.

وی با اشاره به تعریف پنج کیلومتر راه دسترسی و آتش بر در سایت پرورش گوزن دزفول افزود: تاکنون ۲ کیلومتر از راه دسترسی ایجاد شده است.

ماجرای کشمکش پارک ملی دز و اداره منابع طبیعی دزفول

ضرورت ایجاد شیلاب، جان پناه و مسیر دسترسی برای انتقال گوزن به سایت

رییس پارک ملی دز بیان کرد: با توجه به کم آبی سال گذشته، تابستان امسال آبگیر سایت، خشک شد که البته منبع تأمین آن زهکش کشاورزی بود.

وی افزود: ۲.۵ میلیارد ریال اعتبار از محل تالاب‌ها با پیگیری مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان برای ایجاد شیلاب در پارک ملی دز اختصاص یافت که با جذب یک پیمانکار، شیلابی یک هکتاری در دل سایت ایجاد شد ضمن اینکه با تلاش محیط‌بان و پرسنل سایت، فنس آسیب دیده در سیل پابرجا شد.

سپهرفر بیان کرد: در گذشته زهکش کشاورزی از میان سایت پرورش گوزن زرد پارک ملی دز عبور می‌کرد که با توجه به خشکسالی‌های اخیر به طور قطع دچار مشکل می‌شد لذا ایجاد شیلاب از این چالش پیشگیری کرد.

وی درخصوص لزوم ایجاد جان پناه برای گوزن‌ها در هنگام سیل گفت: چهار تپه جان پناه برای سایت پرورش گوزن در نظر گرفته شده بود که خاک برداشت شده برای ایجاد شیلاب به عنوان تپه و جان پناه استفاده شد.

رییس اداره پارک‌ ملی دز ایجاد دسترسی‌های لازم برای اطفای حریق احتمالی در سایت پارک ملی دز را ضروری دانست و گفت: سایت پرورش گوزن زرد ایرانی به ۲ بخش انبوه و نیمه انبوه تقسیم شده که بخش نیمه انبوه آن ۱۰ هکتار و بخش انبوه ۶۰ هکتار است.

وی با بیان اینکه کارشناسان محیط زیست برای اطفای حریق و راه دسترسی به منظور پایش گوزن‌ها الگو و نقشه‌ای برای ما طراحی کرده‌اند، افزود: از مردادماه امسال با کمک نیروی انسانی سایت، برخی شرکت‌های منطقه، شهرداری میانرود و نیروهای مردمی توانستیم بدون تخصیص اعتباری راه را باز و مسیر دسترسی ایجاد کنیم.

سپهرفر اظهارداشت: ۲ دستگاه خودروی آتش نشانی در پارک ملی دز داریم که یکی از آنها در سایت پرورش گوزن و دیگری در پاسگاه دز مستقر است؛ جالب اینکه تاکنون این خودروهای آتش‌نشانی مسیر دسترسی به درون سایت نداشتند.

وی افزود: هرچه آتش‌سوزی در سطح ۲۳ هزار هکتاری پارک جنگلی دز رخ داده فقط تا جایی که خودروی آتش نشانی امکان عبور داشته، اطفای حریق صورت گرفته و در سایر نقاط جنگل با ادوات ابتدایی مانند آتش کوب و استفاده از ظرفیت نهادهای مردمی مانند انجمن کرخه و دز آتش‌ها خاموش شده‌اند.

رئیس پارک ملی دز گفت: اگر آتش‌برها و مسیرهای دسترسی ایجاد نشوند به جای ۷۰ درخت شاید هفت هزار درخت نابود شوند لذا لازم است که این زیرساخت‌ها فراهم شوند.
وی افزود: با آتش نشانی هم هماهنگ شده تا دوره‌های آموزشی آتش نشانی برای محیط بانان پارک ملی دز برگزار شود.

سپهرفر با بیان اینکه مشخصه پارک ملی دز، گوزن است وگرنه شغال، روباه و سایر حیوانات در دیگر نقاط هم وجود دارند، اظهارداشت: مکان‌یابی سایت گوزن پارک ملی دز با توجه به اینکه در کنار رودخانه و در معرض سیل بود، از ابتدا درست نبود اکنون هم با توجه به هزینه‌ها امکان جابه جایی نیست.

ماجرای کشمکش پارک ملی دز و اداره منابع طبیعی دزفول

قرار نیست در سایت احیای گوزن، باغ وحش ایجاد کنیم
رئیس پارک ملی دز گفت: جنگل ۲۳ هزار هکتاری دز مامن و زادگاه گوزن زرد ایرانی و شیر است و شاید در حال حاضر هم تعدادی گوزن در این جنگل باشند.
وی افزود: ۷۴ هکتار از این جنگل برای پرورش گوزن اختصاص یافته تا بعد از به ثبات رسیدن در جنگل آزادسازی شوند لذا قرار نیست ما باغ وحش ایجاد و گوزن‌ها را برای همیشه محصور کنیم.
سپهرفر بیان کرد: اکنون سایت‌های پرورش گوزن ایلام و کرمانشاه به دلیل کوهپایه‌ای بودن، نداشتن پوشش گیاهی زیاد و آتش سوزی جزو سایت‌های موفق کشور هستند به طوریکه اکنون سایت ایلام گوزن مازاد دارد.

وی یکی از چالش‌های پرورش گوزن را نبود گوزن شناس در سطح کشور دانست و افزود: در گذشته گوزن شناس از کشورهای خارجی وارد کشور می‌شد ولی سال‌ها است که چنین اتفاقی نیفتاده و کارشناسانی هم در این زمینه پرورش نیافته‌اند.
رئیس پارک ملی دز اظهارداشت: شیر تا قبل از جنگ تحمیلی هم در پارک ملی دز وجود داشت ولی از آن زمان به بعد مشاهده نشده است.

وی افزود: درخواست دامپزشک مقیم برای پارک ملی دز داده‌ایم تا بعد از ورود گوزن‌ها به سایت و درصورت بیماری، به سرعت تیمار و درمان شوند.
سپهرفر کل نیروهای پارک ملی دز را ۱۴ نفر اعلام و بیان کرد: این نیروها در ۲۳ هزار هکتار وسعت منطقه حفاظت شده دز عملا نقش نگهبان دارند و گشت و کنترل منطقه را به صورت مرتب انجام می‌دهند.
وی افزود: سازمان حفاظت محیط زیست فقط در مناطق چهارگانه متولی است و متولی سایر جنگل‌ها نیست چرا که در این جنگل‌ها گونه منحصر به فردی وجود ندارد که نیازمند حفاظت باشند.

رئیس پارک ملی دز بیان کرد: در نظر داشتیم سایت پرورش گوزن پارک ملی دز را به سافاری تبدیل کنیم تا هم مردم بتوانند از آن دیدن کنند و از این طریق درآمدزایی شود ولی هنوز سرمایه گذاری برای این کار پیدا نشده است.

منبع: ایرنا