رسم غلط تیراندازی در مراسم باید جمع شود
رسم غلط تیراندازی در مراسم باید جمع شود

فرماندار شهرستان کرخه:رسم تیراندازی در مراسم عزا و شادی علاوه بر ایجاد ناامنی در سال‌های اخیر منجر به مجروحیت و جان باختن شماری از شهروندان شده است.

به گزارش عصر خوزستان به نقل از صداوسیما، نشست مشترک فرماندار شهرستان کرخه و جمعی از روحانیون، سران، شیوخ، معتمدین و نخبگان شهر الوان و روستا‌های منطقه روز یکشنبه در مسجدجامع عبدالخان شهر الوان برگزار و شرکت کنندگان در این نشست بر اصلاح برخی رسم‌های غلط تاکید کردند.

فرماندار شهرستان کرخه در این نشست با اشاره به نقش و نفوذ اجتماعی سران و شیوخ منطقه گفت: رسم تیراندازی در مراسم عزا و شادی علاوه بر ایجاد ناامنی در سال‌های اخیر منجر به مجروحیت و جان باختن شماری از شهروندان شده است.

محسن ستاری ادامه داد: شیوخ و بزرگان اقوام و طایفه‌ها موجب ثبات و امنیت منطقه هستند که بهره گیری از این نفوذ اجتماعی برای توقف برخی رسم‌های غلط از جمله تیراندازی در مراسم و برخی رسوم هزینه بر موثر است.

وی توقف تیراندازی در مراسم را مطالبه‌ای عمومی دانست و افزود: اصلاح برخی رسوم هزینه بر و ناهنجاری‌های اجتماعی که جان و مال مردم و نظم و امنیت اجتماعی را تهدید می‌کنند، ضروری است.  بزرگان، روحانیون و نخبگان منطقه در این نشست بر حفظ امنیت عمومی، نظم و جایگاه اصیل اقوام تاکید کرده و بر پرهیز از اقدامات ناهنجار و رفتار‌هایی که چهره زیبای اقوام و طوایف منطقه را مخدوش می‌سازد، هم پیمان شدند.

حاضرین با اشاره به تبعات مالی و جانی برخی عادات و رسوم و یادآوری آسیب‌های برجا مانده از سالیان گذشته خواستار اصلاح این عادات و رسوم و ارائه چهره زیبا و واقعی از جامعه عشایری منطقه و اقوام اصیل آن شدند.

در پایان این نشست متن بیانیه پایانی نشست توسط حاضرین تهیه، امضا و قرائت شد.  طی سال‌های اخیر برخی رفتار‌های نابهنجار و عادات و رسوم غلط در مراسم از قبیل تیراندازی و پخت غذا و پذیرایی در فاتحه خوانی هزینه‌های جانی و مالی سنگین بر خانواده‌ها تحمیل کرده که چنین نشست‌هایی و اصلاح این عادات و رسوم را ضروری می‌سازد.

شهرستان کرخه یکی از شهرستان‌های استان خوزستان ایران با مرکزیت شهر الوان است؛ این شهرستان در آذرماه ۱۳۹۹ از شهرستان شوش جدا و مستقل شد.  الوان یا عبدالخان علوان جمعیتی بالغ بر هفت هزار نفر دارد.