اداره مهندسی نقشه‌برداری پیشگام در عرصه تولید و ارایه اطلاعات مکانی پروژه‌های نفت و گاز
اداره مهندسی نقشه‌برداری پیشگام در عرصه تولید و ارایه اطلاعات مکانی پروژه‌های نفت و گاز

رییس اداره مهندسی نقشه‌برداری مهندسی و ساختمان مناطق نفت خیز جنوب امروز ۱۳ شهریور مصادف با بزرگداشت دانشمند بزرگ ابوریحان بیرونی و روز نقشه‌بردار، در گفتگویی با واحد رسانه پایگاه اطلاع رسانی نفتخیز اظهار داشت: اداره مهندسی نقشه‌برداری در طول تاریخ فعالیت صنعت نفت در کشور همواره به عنوان بازویی توانمند در تهیه اطلاعات مهم مکانی که مورد نیاز طراحی، نظارت و کنترل و ساخت پروژه‌های مختلف بوده، در کنار سایر بخش‌های این صنعت قرار داشته است.

به گزارش عصر خوزستان به نقل از روابط عمومی مناطق نفت‌خیز جنوب، مهندس حمیدرضا بهبهانی این مناسبت را به همکاران خدوم و تلاشگر اداره مهندسی نقشه‌برداری تبریک گفته و از خداوند منان برای ایشان سلامتی و توفیق روز افزون را خواستار شد.

مهندس بهبهانی انجام عملیات پیوسته‌ی نقشه‌برداری در گستره‌ای با مساحت بیش از ۷ میلیون هکتار از کشور عزیزمان که عمدتا دارای شرایط سخت و طاقت فرسای جغرافیایی و آب و هوایی می‌باشد را کاری بسیار ارزشمند و قابل تحسین دانست. وی افزود: در سایر بخش‌های ستادی شامل واحدهای محاسبه احجام عملیات خاکی، محاسبات و طراحی شبکه‌های ژئودزی، کارتوگرافی، نقل و انتقالات و امور اراضی، سامانه اطلاعات مکانی (GIS) و انبار تجهیزات الکترونیک و خدمات مکانیزه، اداره مهندسی نقشه‌برداری با بهره‌مندی از نیروهای متخصص خدمات فنی خود را به ادارات ذیربط ارائه می‌نماید.

رییس اداره مهندسی نقشه‌برداری مناطق نفت‌خیز جنوب ضمن تشکر از حسن توجه مدیر عامل مناطق نفتخیز جنوب، مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی، مدیر مهندسی و ساختمان و معاون خدمات فنی و مهندسی، اهم دستاوردهای اخیر حاصله که با مساعدت ایشان رقم خورده است را به شرح زیر بیان کرد:

توسعه و راه­اندازی سامانه Web GIS

اداره مهندسی نقشه ­برداری با استفاده از توان داخلی و دانش فنی خود توانست در سال گذشته سامانه GIS تحت شبکه ­ای را با نام NISOCGIS توسعه دهد و پس از اخذ مجوزهای امنیتی لازم از جمله گواهینامه A1 از سازمان فاوا، اقدام به اختصاص حساب کاربری به حدود ۲۰۰ کاربر در ادارات ذیربط نماید. در حال حاضر با استفاده از این سامانه، لایه های اطلاعات مکانی شرکتی مانند خطوط لوله­، چاه­ ها، تاسیسات نفت و گاز و … و لایه­ های عمومی مانند رودخانه­ ها، دریاچه سدها، جاده ­ها، تصاویر ماهواره­ای گوگل ارث همچنین اطلاعات توصیفی مربوط به هر لایه (بعنوان مثال سایز، سیال، طول و … برای لایه خطوط لوله) و برخی عملیات های مهم مکانی همچون اندازه ­گیری فاصله یا مساحت، پرسش و پاسخ از اطلاعات، مشاهده اطلاعات در یک موقعیت مشخص در اختیار کاربران قرار گرفته است. استفاده از اطلاعات ارزشمند بارگذاری شده در این سامانه و قابلیت‌های مختلف آن باعث اتخاذ تصمیمات مکان‌مند بهینه در فرآیندهای کاری خواهد شد.

 

پروژه “طراحی، توسعه و پشتیبانی GIS شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب”

رییس اداره مهندسی نقشه‌برداری عنوان کرد: این اداره با تعریف و پیگیری پروژه “طراحی، توسعه و پشتیبانی GIS شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب” در نظر دارد تا زیرساخت اطلاعات مکانی منسجم و متمرکزی را جهت توسعه GIS سازمانی و استفاده از مزایای آن در فرآیندهای روزمره شرکت راه ­اندازی نماید. در این رابطه موضوع از طریق ظرفیت پروژه ­های تولید بار اول در دست اقدام بوده که در حال حاضر پس از تصویب در کارگروه تولید بار اول مناطق و اخذ تاییدیه ­­های لازم از معاونت‌های پژوهش و کالای شرکت ملی نفت، جهت اخذ مصوبه نهایی در اختیار معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش­ بنیان ریاست جمهوری قرار گرفته است.

 

پروژه “سامانه اطلاعات اراضی”

پروژه سامانه اطلاعات اراضی (LIS) در راستای اجرای قانون جامع کاداستر کشور (ماده ۹) و با اهدافی همچون: ایجاد پایگاه داده مکانی یکپارچه از املاک و اراضی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب، افزایش دقت و سرعت در پاسخگویی به استعلامات اراضی، افزایش دقت و سرعت در تهیه انواع نقشه‌های تحصیل اراضی، امکان ردیابی استعلام موقعیت های تکراری، فراهم شدن امکان مانیتورینگ مراحل تحصیل و تملیک زمین در سال ۱۳۹۶ اجرایی گردید ولی بدلیل کمبود منابع مالی در سال ۱۳۹۸ ناتمام باقی ماند. لیکن با پیگیری‌های مستمر به عمل آمده و اخذ مصوبه از هیات مدیره شرکت ملی نفت ایران، در حال حاضر فاز تکمیل و توسعه آن در مرحله انجام فرآیند مناقصه می‌باشد.

 

پروژه “استقرار زیرساخت موقعیت‌یابی دقیق و یکپارچه در مناطق نفتخیز جنوب با ایجاد شبکه نقاط نقشه‌برداری دائمی GNSS”

به منظور دستیابی به دقت موقعیت‌یابی بهتر از ۵ سانتیمتر بصورت یکنواخت، کاهش چشمگیر عملیات زمینی نقشه‌برداری، کاهش حجم خدمات نقشه‌برداری به پروژه‌های برون‌سپاری شده و در نتیجه کاهش هزینه‌های مترتب بر پروژه‌ها و تسریع قابل ملاحظه انجام این خدمات توسط بخش خصوصی، اداره مهندسی نقشه‌برداری توانست مراحل تصویب‌خواهی شرح نیاز مربوطه را با عنوان استقرار زیرساخت موقعیت‌یابی دقیق و یکپارچه در مناطق نفتخیز جنوب با ایجاد شبکه نقاط نقشه‌برداری دائمی GNSS با موفقیت طی نماید. با اجرای این پروژه علاوه بر استقرار ایستگاه‌های دائمی GNSS در تاسیسات منتخب و راه‌اندازی سامانه تعیین موقعیت دقیق آنی، دو فروند پهپاد فتوگرامتری نیز جهت انجام عملیات نقشه‌برداری در مناطق صعب العبور تامین خواهد شد.