بازهم دود آتش‌سوزی تالاب هورالعظیم به چشم خوزستانی‌ها رفت
بازهم دود آتش‌سوزی تالاب هورالعظیم به چشم خوزستانی‌ها رفت

معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: دود موجود در مناطق مرزی استان ناشی از آتش‌سوزی تالاب هورالعظیم در بخش عراقی است.

به گزارش عصر خوزستان و به نقل از خبرگزاری صدا و سیما استان خوزستان، فرهاد قلی‌نژاد گفت: دودی که از اوایل صبح امروز مناطق مرزی خوزستان را درگیر کرده، به واسطه آتش‌سوزی بخش عراقی تالاب هورالعظیم است.

وی افزود: براساس تصاویر ماهواره‌ای لکه‌های آتش‌سوزی از شب گذشته در نیزار‌های بخش عراقی تالاب مشاهده شده و از صبح امروز با توجه به جهت وزش باد ابتدا شهرستان‌های هویزه و دشت آزادگان را درگیر کرد و سپس به اهواز رسید.

 

قلی نژاد می‌گوید: ایستگاه‌های سنجش پایش کیفی هوا امروز در شهرستان‌های اهواز و دست آزادگان شرایط ناسالم و قرمز را نشان می‌داد که در حال حاضر با توجه به خاموش شدن آتش میزان آلودگی ناشی از دود در حال کاهش است.

 

معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان علت اصلی آتش‌سوزی در بخش عراقی تالاب را خشکیدگی و کم آبی عنوان و اضافه کرد: تصاویر ماهواره‌ای حاکی از خاموش شدن آتش در این تالاب است.

 

به گفته این مقام مسئول؛ براساس آخرین رصد‌های صورت گرفته دود بسیار کم شده و روند آن کاهشی است و امسال در بخش ایرانی هورالعظیم آتش سوزی رخ نداد.

 

تالاب مرزی هورالعظیم با بیش از ۳۰۰ هزار هکتار، آخرین بازمانده تالاب‌های بین النهرین است که یک سوم آن در ایران و دوسوم آن در کشور عراق قرار دارد. این زیستگاه منحصر بفرد، در جنوب غربی کشور در خوزستان و در انتهای رودخانه کرخه واقع است.