فولاد اکسین خوزستان در نیمه نخست ۱۴۰۲ چهار رکورد را به ثبت رساند
فولاد اکسین خوزستان در نیمه نخست ۱۴۰۲ چهار رکورد را به ثبت رساند

میزان تولید در نیمه نخست ۱۴۰۲ نسبت به پارسال ۲۰ درصد رشد کرده و میزان تولید محصولات با ارزش افزوده بالا در این مدت ۱۶۹ هزار و ۵۵٠ تن بوده است و ۷ هزار و ۸۱۶ تن از تولیدات، مربوط به ورق‌های صادراتی است. همچنین رقم قرارداد ۵۰۰ هزار تن ورق برای لوله‌های گاز با ۵۰۰ میلیون یورو در دستور کار دارد. از سوی دیگر، پس از هشت سال بالاخره در اردیبهشت‌ماه سال جاری عملیات اجرایی فولادسازی شرکت فولاد اکسین آغاز شده است.

به گزارش عصر خوزستان به نقل از روابط عمومی فولاد اکسین، عملکرد شرکت فولاد اکسین خوزستان در ۶ ماه نخست سال ۱۴۰۲، از شکستن رکورد بیشترین میزان تولید و عبور از مرز ۴٠٠ هزار تن خبر می‌دهد که با احتساب ۱۸ روز توقف ناشی از محدودیت برق خارج از سازمان، رکورد تناژ تولید واقعی اسلب شکسته شد و تولید ۴٠۷ هزار و ۲٠۳ تن به ثبت رسید که ۹۵ درصد رشد سودآوری را به ثبت رسانده است. ۵۰ درصد تولید نیز به ورق‌های فولادی API تعلق دارد. همچنین رکورد آماده بکاری، رکورد توقف خط نورد در کنار رکورد تولید و رکورد تولید اسلب چهار رکورد این شرکت را در نیمه نخست ۱۴۰۲ به ثبت رسانده است.

نگاهی به شاخص‌های عملکردی فولاد اکسین در سال ۱۴۰۲ نشان می‌می دهد که ۷ هزار و ۸۱۶ تن از تولیدات، مربوط به ورق‌های صادراتی است.در سال ۱۴۰۲ فولاد اکسین چهار رکورد را در تولید و سودآوری، رکورد توقف خط نورد و رکورد آماده بکاری در این شرکت ثبت کرده است. میزان تولید نسبت به پارسال ۲۰ درصد رشد کرده و میزان تولید محصولات با ارزش افزوده بالا در این مدت ۱۶۹ هزار و ۵۵٠ تن بوده است.

همچنین رقم قرارداد ۵۰۰ هزار تن ورق برای لوله‌های گاز با ۵۰۰ میلیون یورو در دستور کار دارد. از سوی دیگر، پس از هشت سال بالاخره در اردیبهشت‌ماه سال جاری عملیات اجرایی فولادسازی شرکت فولاد اکسین آغاز شده است. تولید ورق‌های عریض، با ارزش افزوده بالاتر و رشد ظرفیت تولید این شرکت به عنوان یکی از درخشان‌ترین شرکت‌های فولادی کشور در دستور کار قرار دارد.

فولاد اکسین از سال ۹۸ تاکنون به تدریج با سود بیشتر و افزایش تولید و برنامه بهتر وارد بازار شده و کارشناسان آینده آن را به خاطر نوع تولید و ورق‌های عریض و با ارزش افزوده بالای آن، درخشان ارزیابی می‌کنند. برای سال ۱۴۰۰ مجمع عمومی این شرکت، با اعلام سود ۲۵۰۰ میلیارد تومانی فولاد اکسین در سال ۱۴۰۰، تقسیم سود ۹۰ درصدی را اعلام کرد.

رشد تولید ۲۰ درصدی 

در این شرکت محصولات ساختمانی، آلیاژی و ورق‌های API تولید می‌شود بالاترین سود ۶ ماهه نخست امسال به ورق‌های فولادی API تعلق دارد که ۵۰ درصد تولید را این محصول به خود اختصاص داده است و تلاش می‌شود با همین روند تا پایان سال رکورد سالانه تولید شکسته شود. محصولات آلیاژی و API نیز بیشترین میزان صادرات را دارند.

با احتساب ۱۸ روز توقف ناشی از محدودیت برق خارج از سازمان، رکورد تناژ تولید واقعی اسلب شکسته شد و تولید ۴٠۷ هزار و ۲٠۳ تن به ثبت رسید. میزان تولید در ۶ماه ابتدایی سال گذشته ۳۳۸ هزار و ۹۸۹ تن بود که امسال بیش از ۶۸ هزار تن، تولید افزایش یافت و ۲۰ درصد رشد کرده است.

ثبت تولید ۴٠۷ هزار تن، بالاترین میزان تولید شرکت در ۲ سال اخیر است، علاوه بر این بیشترین میزان تولید محصولات با ارزش افزوده بالا در این مدت ۱۶۹ هزار و ۵۵٠ تن بوده که در تاریخ شرکت فولاد اکسین بی سابقه بوده است. هفت هزار و ۸۱۶ تن از تولیدات، مربوط به ورق‌های صادراتی است.

شرکت فولاد اکسین خوزستان نه‌تن‌ها بنا دارد که در این شرکت تحول ایجاد کند بلکه به دنبال ایجاد تحول در ساختار اقتصاد کشور به ویژه استان خوزستان است.

رکورد آماده بکاری 

رکورد آماده بکاری خط تولید در مرداد ماه سال جاری شکسته شد و به ۹۷درصد رسید که بر اساس نمودار‌ها آماده بکاری خط تولید در این مدت همواره در بالاترین سطح خود (۹٠درصد) بوده در حالیکه در شهریور ماه سال گذشته به ۸۶ درصد نیز رسیده بود.

میزان آماده بکاری عملیاتی بر اساس اسناد شرکت سازنده (دانیلی) ۷۹ درصد و بر اساس اهداف و استراتژی‌های تعیین شده شرکت در سال جاری ۸۹.۷ درصد است، که متخصصین جوان فولاد اکسین توانستند با تلاش شبانه روزی و کنترل لحظه‌ای عملکرد تجهیزات، میزان آماده بکاری عملیاتی را تا ۹۷درصد افزایش دهند که بالاتر از استاندارد‌های جهانی است.

رکورد توقف خط نورد

یکی دیگر از اقدامات قابل توجه شرکت در این بازه زمانی، ثبت بهترین رکورد توقفات خط نورد در خرداد ماه به میزان ۳۴ ساعت و ۲۵ دقیقه بود که در این زمینه توانستیم بالاترین تعداد روز بدون توقف در شهریور سال جاری که در تاریخ شرکت فولاد اکسین از زمان تاسیس تاکنون بی سابقه بود را نیز ثبت و رکوردشکنی کنیم.

استفاده بهینه از محدودیت‌های ناشی از مصرف برق در جهت اورهال کارخانه استفاده شده است. در راستای سلامت خط تولید و به منظور نهایت بهره گیری از ساعات محدودیت مصرف انرژی، ۱۲ هزار و ۳۳۵ نفر ساعت کار در سایر واحد‌های اجرایی انجام شد.

گفتنی است، مجموعه مدیریتی شرکت فولاد اکسین خوزستان با تکیه بر دانش و تخصص کارشناسان خود سعی دارد تا پایان سال جاری رکورد تاریخی تولید ورق‌های فولادی را محقق کند.

عملیات اجرایی فولادسازی

پس از هشت سال بالاخره در اردیبهشت‌ماه سال جاری عملیات اجرایی فولادسازی شرکت فولاد اکسین با حضور وزیر کار آغاز شد با اجرای این طرح علاوه بر کاهش حمل و نقل، کاهش انرژی و کاهش حوادث جاده‌ای، تامین مواد اولیه شرکت که موضوع بسیار مهم و اساسی در صنایع تولیدی است رقم می‌خورد.

طرح فولادسازی با داشتن خط تولید اسلب و آهن اسفنجی سودآوری بالایی را برای شرکت خواهد داشت و با ایجاد بیشترین زنجیره تولید فولاد، اشتغالزایی حدود ۲ هزار نفر به صورت مستقیم و هفت هزار نفر به صورت غیر مستقیم را در طرحی که بنا است ۳۶ ماهه به نتیجه برسد رقم می‌زند.

سهامداران عمده 

تولید ورق‌های عریض در فولاد اکسین 

فولاد اکسین تامین‌کننده ورق‌های عریض در کشور و خاورمیانه است ورق‌های تولید شده علاوه بر تامین نیاز‌های داخلی، به کشور‌های حوزه خاورمیانه، اروپا و آفریقا نیز صادر می‌شوند. تولید این شرکت، یکی از صنایع استراتژیک کشور است که می‌تواند از طریق صادرات ارزآوری خوبی برای کشور داشته باشد تاکید کرد.

روسیه و کره جنوبی از جمله رقبای شرکت هستند. در مجموع هشت کشور در جهان ورق‌های عریض را تولید می‌کنند ونام شرکت فولاد اکسین خوزستان از ایران در میان آن‌ها است.

۵۰۰ هزار تن ورق برای لوله‌های گاز با ۵۰۰ میلیون یورو

در قراردادی با شرکت توسعه گاز بنا شد ۵۰۰ هزار تن ورق برای تهیه لوله‌های گاز شرکت توسعه گاز از سوی فولاد اکسین تامین شود که میزان این قرارداد ۵۰۰ میلیون یورو است و می‌توان از آن به عنوان یک قرارداد بزرگ که از خروج ارز جلوگیری می‌کند یاد کرد.

میزان صادرات شرکت در حدود ۱۰ درصد تولیدات است و با توجه به نیاز کشور حدود ۹۰درصد تولیدات در داخل کشور مصرف می‌شود.

یکی از هشت شرکت تولید کننده ورق‌های فولادی جهان 

فولاد اکسین خوزستان به عنوان یکی از هشت شرکت تولید کننده ورق‌های فولادی در جهان در افق چشم‌انداز ۱۴۱۰ توسعه زنجیره فولادی با شعار «از معدن تا نورد» را برنامه‌ریزی کرده است که تحقق این امر علاوه بر تامین نیاز‌های داخلی با هزینه کمتر، گام بزرگی نیز در زمینه صادرات و ارزآوری کشور محسوب می‌شود. این شرکت تولیدکننده انواع ورق‌های فولادی عریض و آلیاژی خاص با استحکام بالا است که با استفاده از فناوری‌های خاص صنعت فولاد کشور تأمین کننده نیاز‌های صنایع نفت، گاز، پتروشیمی و دریایی است.

توسعه زنجیره‌های فولادی

مهندس علی محمدی مدیرعامل شرکت فولاد اکسین خوزستان ضمن تشریح عملکرد ۶ ماه ابتدایی این شرکت در سال ۱۴۰۲، از شکستن رکورد بیشترین میزان تولید و عبور از مرز ۴٠٠ هزار تن علیرغم محدودیت مصرف انرژی در این بازه زمانی خبرداد.

وی، چشم انداز شرکت تا افق ۱۴۱۰ را تشریح کرد و توسعه زنجیره‌های فولاد را بخشی از چشم‌انداز دانست و گفت: در مرحله نخست برنامه شرکت تا سال ۱۴۰۵ این است که فولادسازی و آهن اسفنجی راه‌اندازی شود. در حوزه نورد ظرفیت اسمی یک میلیون و ۵۰ هزار تن است و رسیدن به این ظرفیت با راه‌اندازی فولادسازی به نتیجه می‌رسد. ظرفیت فعلی کارخانه در ۲ سال گذشته حدود ۶۵۰ تا ۷۰۰ هزار تن بوده که تا ۸۰۰ هزار تن تولید افزایش خواهد یافت.

فولاد اکسین هماهنگ با بورس کالا

فولاد اکسین هماهنگ با بورس کالا محصولات را عرضه می‌کند و براساس میزان، مقدار و شرایطی که بورس کالا اعلام کند عرضه در بورس انجام می‌شود.

مدیرعامل شرکت فولاد اکسین خوزستان به اجرایی شدن ۱۰۰درصدی تعهدات ارزی شرکت اشاره کرد و گفت: با توجه به وجود شرایط تحریمی باید در راستای سیاست‌های دولت و ثبت ارز در سامانه بانک مرکزی اقدام شود.

تامین نیاز‌ها از درون استان

مدیر عامل فولاد اکسین گفت: تامین تجهیزات و نیاز‌های فولاد اکسین از درون استان از اولویت‌های ما به شمار می‌رود همچنین حمایت و همکاری با صنایع کوچک، تولیدکنندگان و شرکت‌های دانش بنیان برای تولید قطعات و تجهیزات مورد توجه ما قرار داد.