ایران چه خواهد کرد؟
ایران چه خواهد کرد؟

عصر خوزستان / رضا بهرامی: از آغازین ساعات بامداد امروز که خبر شهادت سپهبد قاسم سلیمانی به سرخط خبرهای جهان بدل شد، گمانه‌زنی‌های متعددی پیرامون عکس‌العمل ایران نسبت به ترور این فرمانده ارشد نظامی توسط دولت آمریکا صورت گرفته است. در ادامه به بررسی سناریوهای محتمل می‌پردازیم:   سناریوی اول: جنگ جهانی سوم؛ همان‌طور که […]

عصر خوزستان / رضا بهرامی: از آغازین ساعات بامداد امروز که خبر شهادت سپهبد قاسم سلیمانی به سرخط خبرهای جهان بدل شد، گمانه‌زنی‌های متعددی پیرامون عکس‌العمل ایران نسبت به ترور این فرمانده ارشد نظامی توسط دولت آمریکا صورت گرفته است. در ادامه به بررسی سناریوهای محتمل می‌پردازیم:

 

سناریوی اول: جنگ جهانی سوم؛ همان‌طور که از نام آن پیداست و اتفاقاً امروز به یکی از ترندهای جهانی توییتر بدل شد، در این سناریو ایران با بکارگیری تمامی ظرفیت‌های سیاسی نظامی خود و با همکاری متحدان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای‌اش، جنگی تمام عیار علیه ایالات متحده آمریکا در اقصا نقاط جهان به راه خواهد انداخت. امری که در شرایط کنونی و با توجه به شرایط حساسی که ایران و آمریکا در آن بسر می‌برند، نزدیک به محال به نظر می‌رسد.

 

سناریوی دوم: حمله محدود به اهداف آمریکاییِ موجود در منطقه: در این سناریو، اهدافِ اکثراً در دسترسِ متعلق به آمریکا در منطقه نظیر پایگاه‌های نظامی، ناوهای هواپیمابر و سفارتخانه‌ها هدف قرار خواهند گرفت. از طرفی، ایران نیک می‌داند پیشبرد این سناریو، آمریکا را به حمله متقابل به مراکزِ حساس و حیاتیِ ما اعم از مراکز نفتی و ‌نظامی ترغیب خواهد کرد. از طرف دیگر، قریب به ده ماه مانده به برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در آمریکا، به نظر نمی‌رسد جمهوری‌خواهان حاکم بر کاخ سفید علاقه‌ای به ماجراجویی بیش‌تر از خود نشان دهند.

 

سناریوی سوم، حمله به کشورهای هم‌پیمان آمریکا در منطقه: احتمال دیگر این است که ایران به صورت مستقیم و یا از طریق متحدان منطقه‌ای خود، درصدد ضربه زدن به هم‌پیمانان منطقه‌ای ایالات متحده برآید. ناگفته پیداست که اینک عربستان، اسراییل، امارات و بحرین اهداف آسان و در دسترسی برای حوثی‌های یمن، حزب‌الله لبنان و گروه‌های فلسطینی تلقی می‌شوند. این اتفاق البته احتمال اجماع منطقه‌ای و جهانی علیه ایران را قوت خواهد بخشید و به نظر نمی‌رسد در شرایط کنونی مورد توجه جدی ایران قرار داشته باشد.

 

سناریوی چهارم: اخراج تدریجی آمریکایی‌ها از مناطق مورد مناقشه در خاورمیانه: این سناریو البته مدت‌هاست در دستور کار دولت ایران قرار دارد. اینک آمریکا نه تنها در سوریه و یمن دست بالا را در اختیار ندارد که در عراق و با تصمیم مجلس این کشور، نیروهای آمریکایی در آستانه‌ی اخراج از این کشور قرار گرفته‌اند.

 

بدین ترتیب، سناریوی چهارم محتمل‌ترین گزینه‌ای است که ایران احتمالاً در برخورد با آمریکا به کار خواهد گرفت. تاریخ نیز البته گواهی است بر این مدعا که جمهوری اسلامی ایران در بزنگاه‌های حساس و سرنوشت‌ساز در حوزه سیاست خارجی، همواره از عکس‌العمل‌های احساسی و ناسنجیده سخت اجتناب کرده است. ‌امری که در بیانیه‌ی امروز شورای عالی امنیت ملی به روشنی مشاهده می‌شود.