خط و نشان های شهردار اهواز برای فرماندار اهواز / معاون شهرداری اهواز طبق کدام قانون مدیران شهرداری را از حضور در جلسات فرمانداری منع کرده است؟ / آیا فرماندار به عنوان رئیس شورای تامین اهواز قاطعیت برخورد با شهردار اهواز را ندارد؟
خط و نشان های شهردار اهواز برای فرماندار اهواز / معاون شهرداری اهواز طبق کدام قانون مدیران شهرداری را از حضور در جلسات فرمانداری منع کرده است؟ / آیا فرماندار به عنوان رئیس شورای تامین اهواز قاطعیت برخورد با شهردار اهواز را ندارد؟

عصرخوزستان: معاون خدمات شهری شهرداری اهواز اخیرا در مصاحبه ای با خبرگزاری فارس، از منع مدیران و معاونین شهرداری برای شرکت در جلسات فرمانداری سخن به میان آورده و گفته است طبق تصمیم شورای اداری شهرداری، کلیه مدیران شهرداری از حضور در جلسات فرمانداری اهواز منع شده‌اند.   جلسات بدون خروجی، سخنرانی‌های یک‌ طرفه و […]

عصرخوزستان: معاون خدمات شهری شهرداری اهواز اخیرا در مصاحبه ای با خبرگزاری فارس، از منع مدیران و معاونین شهرداری برای شرکت در جلسات فرمانداری سخن به میان آورده و گفته است طبق تصمیم شورای اداری شهرداری، کلیه مدیران شهرداری از حضور در جلسات فرمانداری اهواز منع شده‌اند.

 

جلسات بدون خروجی، سخنرانی‌های یک‌ طرفه و حاشیه‌ای مسئولین فرمانداری از جمله مواردی است که به گفته عالیپور موجب شده شهرداری اهواز به چنین تصمیمی برسد و از این پس نیز شورای سلامت و سایر شوراها در شهرداری اهواز برگزار می شود.

 

طبق قوانین جاری، نهاد فرمانداری یک مجموعه بالادستی ، سیاستگذار و هماهنگ کننده در ابعاد اجتماعی، امنیتی، انتظامی و سیاسی است و در ارکان مختلف مدیریتی شهر اعم از سلامت شهروندان تا برگزاری مسابقات ورزشی و مسائل مختلف اجتماعی دیگر، می بایست نقش هماهنگ کننده و محوریت داشته باشد. بنابراین فرمانداری یک نهاد اجرایی و عملیاتی قلمداد نمی شود و طبق قانون با تفویض وظایف به سایر دستگاه های شهرستان پیگیر مصوبات و برنامه های مصوب در جلسات فرمانداری است.

 

 

در این بین، بسیاری از جلسات فرمانداری بنا بر اقتضا، با حضور مسئولین از جمله شهردار باید تشکیل شود چرا که  بسیاری از امور شهری ارتباط مستقیم با حوزه شهرداری دارد و اگر شهردار و یا معاونین در جلسات حضور پیدا نکنند آن جلسه فاقد کیفیت می شود و حالت اجرایی خود را از دست می دهد‌.

 

عدم حضور شهردار اهواز و معاونین در جلسات فرمانداری انتقادات مختلفی را برانگیخته است. فرماندار شهرستان اهواز، در یکم دی ماه ۹۸  در جلسه شورای سلامت  درباره عدم حضور شهردار اهواز و مدیرعامل آبفا اهواز به عنوان اعضای اصلی شورای سلامت تذکر داد. جمال عالمی نیسی در این تذکر عنوان کرده بود که  در صورت رعایت نکردن، با آنها برخورد قانونی و حتی قضایی خواهد شد چرا که شورای سلامت مربوط به سلامتی شهروندان است و غیبت در آن جای عذر و بهانه ندارد و توجیه پذیر نیست.

 

به جز فرماندار اهواز، رییس مرکز بهداشت غرب اهواز عدم حضور شهردار اهواز در جلسات شورای سلامت را یک تخلف آشکار دانسته و نسبت به عدم پاسخگویی آنان به معضلات ایجاد شده در شهر انتقاد کرده است. وی گفته است که شهرداری اهواز فاقد نگاه سلامت محور به شهروندان است و شاخص‌های سلامت برای شهرداری اهواز ملاک نیست.

 

اختلاف فرمانداری اهواز و شهرداری بر سر عدم پاسخگویی و شکرت نکردن در جلسات به جایی رسید که معاون سیاسی اجتماعی فرماندار اهواز در شورای سلامت اعلام کرد که اطلاع داریم که شهرداری برای اقداماتی که در شرح وظایفش نیست، چه هزینه‌هایی انجام می دهد و وظایف اصلی خود را در حفظ سلامت شهروندان به فراموشی سپرده است.

 

آنچه که تاکنون مشاهده شده، این است که شهردار اهواز در اغلب جلسات فرمانداری حضور پیدا نکرده و عملا شوراهای مهم این فرمانداری مانند شورای سلامت را با فقدان حضور خود به ناکارامدی و فاقد بازدهی تبدیل کرده است و موضوع سلامت شهروندان را به محاکم قضایی رسانده است.

 

سوالی که در این جا مطرح می شود این است که معاون خدمات شهری شهرداری اهواز طبق کدام قوانین و مقرراتی سازمانی، مدیران مربوطه را از حضور در جلسات نهاد مافوق خود منع می کند و این سوال پیش می آید فرماندار اهواز بعنوان رئیس شورای تامین اهواز آیا قاطعیت برخورد با چنین مسائلی که با سلامت شهروندان در ارتباط است را ندارد؟