گازهای مشعل را به ثروت تبدیل کنیم
گازهای مشعل را به ثروت تبدیل کنیم

غلامرضا شریعتی امروز، ۲۰ بهمن‌ماه در آیین کلنگ‌زنی کارخانه جمع‌آوری و فرآورش گازهای مشعل در منطقه غرب کارون، با بیان اینکه تحریم‌های ظالمانه برای به زانو در آوردن این مملکت و مردم است، اظهار کرد: همان دولت‌هایی که خودشان پای میز مذاکره آمدند و امضا کردند و از این مذاکره به عنوان برد – برد […]

غلامرضا شریعتی امروز، ۲۰ بهمن‌ماه در آیین کلنگ‌زنی کارخانه جمع‌آوری و فرآورش گازهای مشعل در منطقه غرب کارون، با بیان اینکه تحریم‌های ظالمانه برای به زانو در آوردن این مملکت و مردم است، اظهار کرد: همان دولت‌هایی که خودشان پای میز مذاکره آمدند و امضا کردند و از این مذاکره به عنوان برد – برد یاد کردند، خودشان همه چیز را زیر پا گذاشتند، با این نگاه که ایران اسلامی را به زانو در آورند، اما تا به الان که تیرشان به سنگ خورده و این چنین هم ادامه خواهد یافت.

 

وی افزود: ما به خدای تبارک و تعالی تکیه می‌زنیم و عزت مردم، کشور و استقلال مملکت که این چنین با این سختی‌ها به دست آمده را از دست نمی‌دهیم. البته هیچ‌وقت به سختی و تنگنایی مردم و کشور راضی نیستیم و نخواهیم بود اما اگر بنا باشد بین سختی و تنگنایی و ذلت یکی را انتخاب کنیم حتما سختی و تنگنایی را انتخاب می‌کنیم و ذلت را نمی‌پذیریم.

 

شریعتی تصریح کرد: بله قربان‌گویی و هر دستور که در جهت منافع آن‌ها باشد را نمی‌پذیریم. ما موظف و مکلفیم حافظ منافع‌ خود باشیم اما نباید بخواهیم منابع کشور و انقلاب را فدای آن‌ها، آن‌هم منافع استکبارخواهانه آن‌ها کنیم.

 

به گزارش ایسنا، وی افزود: همین جوانان عزیز این امور را مدیریت و هدایت می‌کنند و چرخ‌ها را به حرکت در می‌آورند و گره‌ها را باز خواهند کرد که تاکنون اینگونه بود و بعد هم خواهد بود. البته این امور به راحتی نبوده و هزینه‌های فراوانی داشته است.

 

شریعتی با اشاره به جلسه توسعه و بهبود بازیافت مخازن نفتی پارسی و پرنج در روز گذشته، گفت: ۸۳۵ میلیون دلار سرمایه‌گذاری مستقیم این پروژه است و با هزینه‌های بهره‌برداری و دیگر سرمایه گذاری ها به ۱.۳ میلیارد دلار می‌رسد که در خوزستان اجرایی خواهد شد.

 

وی با اشاره به پروژه کارخانه جمع آوری گازهای مشعل در منطقه غرب کارون، گفت: یک برد این پروژه این است که پتروشیمی امیرکبیر با ظرفیت کامل کار خواهد کرد و خوراک آن‌ها تهیه می‌شود. برد دیگر این است که وابستگی پتروشیمی به پتروشیمی بندر امام قطع می‌شود.

 

استاندار خوزستان ادامه داد: باید تلاش کنیم که تمام گازهای مشعل و فلرها در استان را جمع و به ثروت تبدیل کنیم.ماده ای که در حال حاضر جز ضرر چیزی نمی‌رساند و محیط زیست را آلوده می کند و به مردم منطقه را آسیب می‌زند، به امری تبدیل می‌شود که خلق ثروت و ارزش افزوده زیادی در آن وجود دارد.

 

شریعتی افزود: همچنین شاید تا پایان سال یا اوایل سال آینده در حضور رئیس جمهور عملیات اجرایی جمع‌آوری گازهای مشعل مارون و آغاجاری با هزینه یک ۱.۱ میلیارد دلار را شروع کنیم که کارهای آن انجام شده است. از طریق این پروژه خوراک پالایشگاه گاز بیدبلند ۲ و پتروشیمی‌ها تامین می شود و این برای ما مایه امید و نقطه عطفی خواهد بود.

 

به گزارش ایسنا،وی تصریح کرد: از ۴۶۰ میلیون فوت مکعب گاز تولیدی اروندان ۲۳۰ تا ۲۴۰ میلیون در حال جمع‌آوری است و خوراک می‌شود که پروژه امروز، ۵۰ میلیون فوت مکعب را شامل می‌شود و ۱۶۰ تا ۱۸۰ میلیون داریم که ان‌شاءالله به  ببخشند و ان جی ال ۳۲۰۰ سریعا وارد مدار شود تبدیل خواهد شد و در این زمینه انتظار داریم هلدینگ خلیج فارس و قرارگاه خاتم به کار سرعت بخشند.

 

شریعتی گفت: ما هم گاز و هم ظرفیت پتروشیمی‌ها را داریم اما تبدیل این گاز و رساندن آن به خوراک برای پتروشیمی‌ها را فراموش کرده‌ایم و یا کند و با تاخیر عمل کرده ایم و این از ضعف سیستم برنامه‌ریزی‌های ما است که باید همزمان این موارد را دنبال کنیم.

 

وی بیان کرد: ما به حفظ و صیانت از منافع ملی (نفت) و ثروت ملی موظف و مکلف هستیم و باید به طور جد آن را حمایت و پشتیبانی کنیم، خصوصا در زمینه میادین مشترک ذره‌ای نباید غفلت کنیم و نباید فرصت‌هایی که قبلا از دست داده‌ایم را باز دوباره از دست بدهیم.

استاندار خوزستان با تاکید بر اینکه در عین حال باید از محیط زیست‌، سلامت جامعه و انسان‌ها نیز صیانت و حفاظت کنیم، گفت:از این مدل کارها شامل توسعه مخازن و رسیدن به ظرفیت یک میلیون بشکه در روز آمادگی لازم داریم که از شرکت اروندان حمایت کامل کنیم و معتقدیم این منطقه ظرفیت این را دارد که عسلویه نفتی باشد.