کمپین‌هایی برای گذر از ناامیدی  
 کمپین‌هایی برای گذر از ناامیدی  

«کرونا تنها یک‌بار می‌کشد اما نومیدی روزی‌ هزاربار. چالش امید و شادی برای مقابله با آنها که بقای‌شان بسته به نومیدی ماست.» همین چند روز پیش حمیدرضا آذرنگ این متن را به همراه یک موسیقی نوستالژیک در اینستاگرام خود منتشر و از دیگران دعوت کرد تا به چالش شادی در مقابل ترس و وحشت از […]

«کرونا تنها یک‌بار می‌کشد اما نومیدی روزی‌ هزاربار. چالش امید و شادی برای مقابله با آنها که بقای‌شان بسته به نومیدی ماست.» همین چند روز پیش حمیدرضا آذرنگ این متن را به همراه یک موسیقی نوستالژیک در اینستاگرام خود منتشر و از دیگران دعوت کرد تا به چالش شادی در مقابل ترس و وحشت از ویروس کرونا بپیوندند، چون او هم معتقد است که نگرانی و استرس بیش از حد، نه‌تنها به سلامت انسان کمک نمی‌کند بلکه به او ضربه می‌زند. پایه‌های این تفکر البته بر حدس و گمان استوار نیست و بسیاری از روانشناسان و متخصصان اعصاب و روان به آن اعتقاد راسخ دارند، مثل لیلا رازقیان، متخصص اعصاب و روان و استاد دانشگاه که گفته است: «ترس و اضطراب و افسردگی چه در مردم عادی و چه در کادر درمانی باعث تضعیف سیستم ایمنی در برابر ابتلا به بیماری‌های ویروسی می‌شود.» دقیقا به دنبال همین طرز تفکر هم حالا بسیاری از هنرمندان و بازیگران به این کمپین پیوستند یا با انتشار تصاویر شاد و جملات انگیزشی، چالش‌هایی مشابه آن را به راه انداخته‌اند.

 

احسان کرمی در صفحه‌اش از هنرمندان خواسته تا عکسی از خنده خود منتشر کنند. او با انتشار توییتری از خنده خود نوشته است: «مدت‌هاست که تصویری از خنده‌های بسیاری از دوستانم ندیده‌ام. من دلتنگ خنده‌های همه مردمم. این دعوتی از جانب کسی است که دلش لک زده برای خنده دوستان و خویشان و هموطنانش. عکسی از خنده‌تان پست کنید لطفا.» «برای تقویت روحیه و تأمین انرژی مخصوص عید، چه مدل آهنگی منتشر کنم براتون؟ ریتمیک؟ شاد؟ آروم؟ ناشاد؟ احساسی؟ غمگین؟ پرانرژی؟ بی‌انرژی؟ دِپرسطور؟ ۶ و ٨؟ یا…» این جمله را امید حاجیلی، خواننده و آهنگساز ایرانی که بیشتر در حوزه پاپ فعالیت دارد، در صفحه اینستاگرام نوشته است. بعد هم به دعوت مهرناز دبیرزاده، موزیسین ایرانی عکسی همراه با لبخند از خود را استوری کرده است. «حرفم با اوناییه که خارج از کشور زندگی میکنن؛ این پست‌ها و استوریاییه که پشت‌سر هم میذارین و به اصطلاح اطلاع‌رسانی میکنین فقط و فقط انرژی و امید به زندگی کسانی که اینجا زندگی میکنن رو کم میکنه و پایین میاره، هیچ مسئولی پست‌های شما رو نمی‌بینه، پس انرژی رو از آدم‌های اینجا نگیرین، اینجا هنوز آدم زندگی می‌کنه.» این هم نقل‌قول نوید محمدزاده در استوری اینستاگرام است.

 

او ویدیوی دیگری هم از فیلم همسفر در اینستاگرام پست کرد و گفت: «این روزهای سخت میگذره. هوای هم رو داشته باشیم.» اشاره این بازیگر به کسانی است که این روزها ماسک و اقلام ضروری را احتکار کرده‌اند تا از آب گل‌آلود ماهی بگیرند و اجناس خود را با قیمت بالاتری بفروشند.

 

مینا ‌هاشمی، مجری برنامه کودک هم به انتشار جملات انگیزشی در استوری اینستاگرام روی آورده است: «حالا که همدیگه رو آگاه کردیم از شیوع کرونا، نیاز داریم در کنار رعایت بهداشت و ایمنی حال روحی همدیگه رو هم خوب کنیم، پس از امروز به بعد من فقط و فقط پست‌های امیدبخش می‌ذارم حتی با یک جمله… مثل جمله‌ای که امروز در کتابی خوندم: خداوند در درون ما زندگی می‌کنه. دم و بازدم ما نفس خداست. پس با این باور آن‌قدر قوی هستیم که با رعایت بهداشت فردی و اجتماعی از این بحران عبور کنیم.. یا علی.» بنابراین در میان اخبار بد و نگران‌کننده دنیای مجازی از میزان ابتلا و آمار مرگ‌ومیر ناشی از ویروس کرونا هنوز اخبار خوب و امیدوارکننده‌ای هم وجود دارد؛ اخباری که البته به معنی بی‌توجهی به خطر ویروس کرونا نیست بلکه بیشتر از همه موکد توجه به سلامتی روح و روان است. ویروس کرونا بیشتر از یک هفته است که خود را به کشور ما رسانده است.

 

شاید دوهفته پیش که هنوز بگومگوهای جشنواره‌های فجر در میان هنرمندان جریان داشت و خیلی‌ها هم درحال برنامه‌ریزی و تدارک کنسرت‌ها و اجراهای قبل از‌ سال نوی خود بودند، هیچ‌کس نمی‌دانست چند روز بعد تمام فعالیت‌های فرهنگی و هنری به علت ورود ویروس کرونا به کشور لغو می‌شود. حالا تمام برنامه‌های فرهنگی- هنری به مدت دوهفته لغو شده و احتمالا تا زمانی که خیال‌مان از ویروس کرونا راحت نشود، هم در حالت تعلیق است. مهم‌ترین استراتژی ما در برابر این ویروس ناشناخته و نامیمون رعایت بهداشت فردی، شست‌وشوی مداوم دست‌ها، پرهیز از لمس صورت توسط دست‌های آلوده، پرهیز از حضور غیرضروری در مجامع عمومی و درعین حال دوری از استرس و نگرانی بیش از اندازه است. واکنش افراد به ویروس کرونا البته متفاوت بوده است و هنوز بسیاری از افراد عادی و حتی هنرمندان با آن کنار نیامده‌اند اما افراد دیگری مثل داریوش فرضیایی (عمو پورنگ)، نعیمه نام دوست، حبیب رضایی، امیر جدیدی، ابراهیم شفیعی، فرزاد فرزین، هستی مهدوی، پریناز ایزدیار، الناز حبیبی، گلاره عباسی و خیلی‌های دیگر درعین نگرانی از وضعیت، سعی کردند در صفحات آموزشی خود نکات آموزشی و بهداشتی را طرح و مردم را به ماندن در خانه تشویق کنند، یا از پرستاران و کادر درمانی در این روزهای سخت تقدیر و تشکر کنند. در این میان، دانیال خیرخواه یکی از سلبریتی‌های فضای مجازی هم که در سال‌های اخیر با انتشار دابسمش محبوبیت زیادی در اینستاگرام پیدا کرده است، ویدیوی آموزشی درباره شست‌وشوی صحیح دست‌ها ساخت و در صفحه خود منتشر کرد.

 

 

 

با ایجاد رعب و وحشت فقط به خودمان ظلم کرده‌ایم

 

 

سینا سرلک، هنرمند دیگری بود که دیروز در لایو اینستاگرام خود از مردم خواست تا در این شرایط از سفررفتن پرهیز کنند: «همه دنیا می‌گویند ویروس کرونا ناشناخته است و هیچ واکسنی برای آن وجود ندارد و تعداد زیادی را از بین برده است، بنابراین باید آن را جدی گرفت. درحالی‌ که این ویروس به ایران هم آمده و مسئولان می‌گویند در خانه بمانید اما می‌بینیم که تهران خالی می‌شود و همه به شمال می‌روند؛ اتفاقی که منجر به انتقال این ویروس به شمال کشور می‌شود. مگر شمالی‌ها چه گناهی کردند؟ این مسائل را ما خودمان باید رعایت کنیم و خودمان باید کمک کنیم، در غیراین صورت هیچ‌کس نمی‌تواند به ما کمک کند. خواهش می‌کنم خودمان کمک کنیم. اگر سرما خوردیم و احساس تب داریم، مسائل بهداشتی را رعایت کنیم و از خانه بیرون نرویم. به محض تعطیلات و به هر بهانه‌ای مسافرت نروید، چون حتی تلفات انسانی جاده‌ای هم نسبت به مرگ‌ومیر بر اثر سایر بلایا و حتی ویروس بیشتر است.» او در ادامه به افرادی اشاره کرد که با انتشار پست‌های غیرواقعی با روان مردم بازی می‌کنند: «همه ما اتفاقات تلخ‌تری را هم دیده‌ایم اما نکته بسیار مهمی که وجود دارد، درباره پست‌های دروغ و بیخود است. برخی در این شرایط پست‌های دروغ را منتشر می‌کنند تا مردم را بترسانند؛ افرادی که بیکار هستند، از ترساندن مردم لذت می‌برند درصورتی که ترساندن مردم در این شرایط نه‌تنها کار درستی نیست بلکه خیانت است. البته باید به مردم آگاهی داد تا مسائل را رعایت کنند اما معتقدم که با ایجاد رعب و وحشت فقط به خودمان ظلم کرده‌ایم.»

 

 

 

هنرمندان خارجی چه می‌کنند؟

 

 

تا همین‌جا هنرمندان ایرانی چند نوع واکنش در مواجهه با ویروس کرونا داشته‌اند؛ ترس، اطلاع‌رسانی، تقدیر و تشکر و تذکر و درنهایت هم به راه‌انداختن کمپین‌های شادی. حالا بد نیست یادی کنیم از هنرمندان غیرایرانی در مواجهه با ورود ویروس کرونا به کشورشان. تقریبا سلبریتی‌ها در همه کشورها علاوه بر آگاهی‌رساندن به مردم آنها را به ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه تشویق می‌کنند، برخی جایزه تعیین کرده‌اند و برخی دیگر هم خودشان کمک کرده‌اند. جکی چان بازیگر چینی که ویروس کرونا نخستین‌بار از زادگاهش به جهان سرایت کرد، به تازگی گفته است؛ به شخصی که واکسن ویروس کرونا را کشف کند،

 

جایزه‌ای معادل ۱۴۳‌هزار دلار خواهد داد. او معتقد است که این جایزه می‌تواند عامل تسریع در کشف دارو باشد. او همچنین گفت که برای تهیه لباس‌های محافظ و ماسک‌های پزشکی هم کمک مالی کرده ‌است. در کره هم با شدت‌گرفتن بیماری بسیاری کمک مالی کردند؛ مثل بونگ جون هو، کارگردان اسکاری فیلم انگل و سونگ کانگ هو هنرپیشه اصلی این فیلم که هرکدام به میزان یک‌میلیون وون برای مبارزه با ویروس کرونا هزینه کردند. همچنین دیگر سلبریتی‌های کره مثل پارک سو جون، لی یونگ آئه (بازیگر نقش یانگوم) یا جانگ سون بوم هم با کمک‌های مالی برای خرید تجهیزات به جنگ با این ویروس رفته‌اند.