آغاز مرحله دوم پویش “غرق نشویم” در خوزستان
آغاز مرحله دوم پویش “غرق نشویم” در خوزستان

معاون آموزش و پژوهش جمعیت هلال احمر خوزستان با بیان اینکه خوزستان همیشه جزو سه استان نخست در آمار غرق‌شدگی است، از آغاز مرحله دوم پویش “غرق نشویم” از این هفته خبر داد. فرهاد مکوندی در گفت‌وگو با ایسنا، با تبریک فرا رسیدن هفته هلال احمر اظهار کرد: جمعیت هلال احمر فعالیت امدادی و عام‌المنفعه […]


معاون آموزش و پژوهش جمعیت هلال احمر خوزستان با بیان اینکه خوزستان همیشه جزو سه استان نخست در آمار غرق‌شدگی است، از آغاز مرحله دوم پویش “غرق نشویم” از این هفته خبر داد.

فرهاد مکوندی در گفت‌وگو با ایسنا، با تبریک فرا رسیدن هفته هلال احمر اظهار کرد: جمعیت هلال احمر فعالیت امدادی و عام‌المنفعه را بر عهده دارد و اقدامات بزرگی در راستای تسکین آلام بشری انجام داده است.
وی افزود: در ماده ۱۴ قانون جدید مدیریت بحران کشور امر آموزش همگانی جزو ماموریت‌های ذاتی جمعیت هلال احمر قرار گرفته است؛ آموزش همگانی و عمومی برای آحاد مردم یکی از سرفصل‌های فعالیت‌های جمعیت هلال احمر است.
معاون آموزش و پژوهش جمعیت هلال احمر خوزستان با بیان اینکه به دنبال این هستیم که جامعه‌ای آماده برای پاسخگویی به حوادث داشته باشیم، گفت: امیدواریم این آموزش‌های امدادی یک روز بخشی از فرهنگ جامعه باشد. در صورتی که آموزش‌ها موجب تغییر نگرش و رفتار شود، تاب‌آوری افزایش و خطرپذیری کاهش می‌یابد.
مکوندی بیان کرد: در خوزستان ۲۴ شعبه هلال احمر داریم و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی خللی در امر آموزش ایجاد نشده است.
وی افزود: در سال ۹۹ آموزش های همگانی شامل کمک‌های اولیه در قالب ۲۴۸ دوره برای ۴ هزار و ۹۶۰ نفر، ۸۳ دوره پایه داوطلبی برای یک هزار و ۶۶۰ نفر به منظور جذب نیروی جدید داوطلب، ۱۲۴ دوره در زمینه آمادگی در برابر مخاطرات برای ۲ هزار و ۴۸۰ نفر، ۱۷۳ دوره مهارت‌آموزی سربازان برای ۵ هزار و ۳۴۰ نفر،  ۳۱۵ دوره در خانه‌های هلال احمر برای ۵ هزار و ۲۷۶ نفر از مردم مناطق و ۲۵۰ دوره آموزش امدادی عشایر برای ۳ هزار و ۳۸۲ نفر برگزار شده است.
معاون آموزش و پژوهش جمعیت هلال احمر خوزستان با اشاره به تولید محتواهای آموزشی به منظور آموزش به شیوه‌های ساده‌تر، عنوان کرد: همچنین آموزش‌های تخصصی را در برنامه داریم. در سال گذشته، ۹۶ دوره آموزش عمومی امداد و نجات برای یک هزار و ۳۰ نفر و ۲۹ دوره آموزش تخصصی برای ۶۲۰ نفرر انجام شده است. این افراد سازمان‌دهی می‌شوند و جزو تیم‌های جمعیت هلال احمر محسوب می‌شوند تا در زمان وقوع حوادث به صورت تخصصی پاسخگو باشند.
وی افزود: همچنین دوره‌های‌ بازآموزی دوره‌های تخصصی برای ۴۷۷  امدادگر و نجاتگر جمعیت هلال احمر که در پایگاه‌های امداد جاده‌ای، کشیک‌های شعب، تیم‌های واکنش سریع و تیم‌های تخصصی فعالیت می‌کنند، برگزار شده است.
مکوندی بیان کرد: تربیت مربی را نیز در دستور کار داریم و مربیان از بین داوطلبان و نجاتگران جمعیت هلال احمر هستند. سال گذشته دوره تربیت مربی کد ۳ کمک‌های اولیه برای ۷۰ نفر، دوره تربیت مربی دادرس “دانش‌آموزان آماده در سوانح” برای ۱۳۰ نفر اجرا شده است.
معاون آموزش و پژوهش جمعیت هلال احمر خوزستان گفت: چهار دوره آموزش امداد و نجات تخصصی نیز در قالب آموزش ضمن خدمت برای ۱۶ هزار و ۵۰۰ نفر – ساعت و ۶ دوره آموزش عمومی برگزار شده است. در سال گذشته بیش از ۱۰۰ محتوای آموزشی نیز برای مقابله با کرونا تهیه و به زبان‌های فارسی، انگلیسی و عربی در فضای مجازی منتشر شده است.
وی افزود: در سال ۱۴۰۰ نیز ادامه اجرای این برنامه‌ها که بر اساس ماده ۱۴ قانون مدیریت بحران کشور برای جمعیت هلال احمر تعریف شده را اجرا خواهیم کرد. برگزاری دوره‌های تربیت مربی تخصصی یکی از کارهایی است که امسال در دستور کار داریم.
مکوندی گفت: همچنین امسال کارهای پژوهشی را اجرا خواهیم کرد بنابراین از اعضا و امدادگران جمعیت هلال احمر و دانشجویان دوره ارشد و مقاطع بالاتر را برای انجام امور پژوهشی و تحقیقاتی در حوزه‌های مدیریت بحران و امداد و نجات دعوت می‌کنیم و حمایت‌های لازم را انجام خواهیم داد.
معاون آموزش و پژوهش جمعیت هلال احمر خوزستان بیان کرد: خوزستان همیشه جزو سه استان نخست و می‌توان گفت استان نخست در آمار غرق‌شدگی است بنابراین سال گذشته پویش “غرق نشویم” با هدف حساس‌سازی و تغییر باور همگانی در راستای تغییر رفتار آحاد مردم در مواجهه با پدیده غرق‌شدگی، کاهش تلفات و صدمات جانی مالی و سیستم محیطی ناشی از غرق‌شدگی، ارائه هشدارها و آموزش‌های لازم برای پیشگیری از حادثه غرق‌شدگی و  ایجاد موج رسانه‌ای و اطلاع‌رسانی برای پیشگیری اجتماع‌محور و شناخت پتانسیل دستگاه‌های مرتبط و نیل به هم‌افزایی و تعامل بین بخشی راه‌اندازی شده است.
 وی با بیان اینکه از این هفته مرحله دوم این پویش راه‌اندازی خواهد شد، افزود: این پویش در تابستان ۹۹ در اماکن و معابر عمومی، حاشیه رودخانه‌ها، استخرهای عمومی و خصوصی، ساحل دریاچه‌ها و تفریحگاه‌های ساحلی اجرا شده است و تاکنون در سطح کشور ۷۵ هزار نفر به این پویش پیوسته‌اند.
مکوندی بیان کرد: طراحی و اجرای دوره “شنای ایمن و راه‌های پیشگیری از غرق‌شدگی”، مشارکت در اجرای طرح ملی و پیشگیرانه “مدرسه مجازی تابستانی کمک‌های اولیه” و برگزاری آزمون پایانی آن به صورت آنلاین در سطح کشور، مشارکت جدی در تولید محتواهای مختلف در حوزه آموزش‌های همگانی در سطح کشور برخی از اقدامات و فعالیت کیفی و ترجیح این جمعیت هستند.
معاون آموزش و پژوهش جمعیت هلال احمر خوزستان بیان کرد: سال گذشته با توجه به تعطیلی استخرها، بیشتر مردم به سمت رودخانه‌ها هجوم می‌آوردند و از طرفی در خوزستان جایی ایمن برای شنا مشخص نشده است بنابراین بیشتر مردم به کانال‌ها و رودخانه‌ها برای آب تنی می‌روند.
وی با اشاره به آمار متوفیان ناشی از غرق شدگی در خوزستان گفت: در سال ۹۹،  ۱۲۹ نفر  و در سال ۹۸، ۱۵۱ نفر بر اثر غرق‌شدگی در استان خوزستان جان باختند.
انتهای پیام