عصر خوزستان: دزفول-ایرنا- مدیرکل امور زنان و خانواده استانداری خوزستان گفت: زنان دزفولی در طول هشت سال دفاع مقدس فرزندان و همسران خود را با روحیه بالا به جبهه فرستادند و در کار پشتیبانی و بهداری پزشکی به یاری رزمندگان شتافتند.  به گزارش ایرنا زینب پارسا فخر روز سه شنبه در آیین اختتامیه همایش ملی نقش […]

عصر خوزستان:

زنان دزفولی نقش مهمی در پشتیبانی رزمندگان دفاع مقدس داشتند

دزفول-ایرنا- مدیرکل امور زنان و خانواده استانداری خوزستان گفت: زنان دزفولی در طول هشت سال دفاع مقدس فرزندان و همسران خود را با روحیه بالا به جبهه فرستادند و در کار پشتیبانی و بهداری پزشکی به یاری رزمندگان شتافتند. 

به گزارش ایرنا زینب پارسا فخر روز سه شنبه در آیین اختتامیه همایش ملی نقش زنان در مقاومت، پایداری و توسعه شهری در سالن جلسات فرمانداری ویژه دزفول افزود: باید در روز چهارم خرداد که مزین به مقاومت مردم دزفول است به تبیین اندیشه پایداری پرداخت.

وی ادامه داد: زنان همیشه منشا افتخارآفرینی هستند که امیدواریم خروجی مقالات همایش ملی نقش زنان در مقاومت، پایداری و توسعه شهری در راستای تعالی و خدمت به خانواده باشد.

مدیرکل امور زنان و خانواده استانداری خوزستان با اشاره به اینکه مفهوم توسعه ارتباط زیادی با کوچکترین بخش خانواده دارد، بیان کرد: بسیاری از دستورهای اسلام در جهت حفظ بنیاد خانواده است.

وی با بیان اینکه زنان نقش کلیدی در عرصه‌های مختلف اجتماعی دارند، افزود: باید تلاش شود تا در محورهای مهمی به ویژه مقاومت بین نسلی که جنگ را تجربه کرده و نسل جوان ارتباط برقرار کرد. 

پارسا فخر گفت: در جنگ اقتصادی نیز که دشواری‌های فراوانی دارد باید از ظرفیت زنان استفاده و مقاومت زنان را به دختران جامعه منتقل کرد.

بالاترین آمار شهدای زن متعلق به دزفول است 

فرماندار ویژه دزفول نیز در این آیین ضمن گرامیداشت چهارم خرداد روز مقاومت و پایداری و روز دزفول گفت: مردم شهرستان دزفول در دوران جنگ تحمیلی توانستند علاوه بر مقاومت در برابر دشمن پشتیبان جنگ نیز باشند.

علی فرهمندپور افزود: اکنون نیز با حضور درخشان جوانان نخبه شهرستان دزفول در عرصه‌های مختلف بهداشت و درمان و اقتصاد به قلب دشمن شلیک می‌کنند.
وی استقبال از همایش ملی نقش زنان در مقاومت و پایداری را بی‌نظیر خواند و افزود: مقالات خوبی به همایش راه یافتند و سه مقاله برتر معرفی شدند.
معاون استاندار خوزستان با تاکید بر ضرورت پرداختن به نقش زنان در مقاومت و پایداری مردم دزفول در جنگ تحمیلی گفت: وجود ۴۱۴ شهیده زن یکی از نمادهای بی‌نظیری است که در هیچ جای دنیا یافت نمی‌شود.

وی افزود: در یک شب عروسی در دزفول در جنگ تحمیلی ۲۶ نفر از اعضای خانواده از جمله عروس و داماد به شهادت رسیدند و کوچکترین شهید این خانواده نوزادی ۶ ماهه بود.
فرهمندپور قطعه مربوط به قطعات دست و پای شهدای دزفول را گنجینه‌ای بی‌نظیر از دوران دفاع مقدس دانست و اظهارداشت: جمعیت دزفول هنگام جنگ حدود ۲۶۰ هزار نفر بود که ۲هزار و ۶۰۰ شهید تقدیم کرد.
وی به وجود ۳۱ سردار و ۵۰۰ آزاده در دزفول اشاره و بیان کرد: یک خانواده در دزفول ۱۷ نفر از اعضای خانواده را به جبهه فرستادند و همه اعضای خود را فدای نظام کردند. 
فرماندار ویژه دزفول با بیان اینکه بانوان اکنوندنیز در صف مبارزه با کرونا هستند، گفت: بانوان همان طور که در جنگ از مصدومان  پرستاری می‌کردند اکنون نیز در جبهه سلامت فعال هستند و در جنگ نابرابر اقتصادی نیز مشارکت دارند.
وی با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته در بخش اقتصاد دزفول اظهارداشت: بیش از ۱۱۰ شرکت برتر و فعال در این شهرستان فعال است و ۱۰۰ درصد تولیدات پنج شرکت دزفول صادر می شوند.
فرهمندپور با بیان اینکه دزفول قطب کشاورزی است، افزود: اگر ۲۴ ساعت میدان میوه و تره بار دزفول تعطیل شود اقتصاد کشور لطمه می بیند.

پرستاری از جانبازان جنگ از اقدامات ارزشمند زنان دزفولی است

یک بانوی فعال در حوزه دفاع مقدس نیز به مولفه‌های سبک زندگی جهادی زنان در دفاع مقدس پرداخت و گفت: مدیریت جهادی مبتنی بر فرهنگ دینی و ارزش های اسلامی است.
سیده رقیه آذرنگ افزود: زنان در دوران دفاع مقدس پس از اعزام همسرانشان به جبهه از نظر عاطفی و روانی به پشتیبانی از خانواده پرداختند.
وی ادامه داد: احساس مسوولیت زنان در برابر خانواده شهدا را نباید نادیده گرفت زیرا زنان در طول هشت سال جنگ تحمیلی با حمایت عاطفی از خانواده های داغدار بار سنگینی از اتفاقات تلخ جنگ را بر دوش کشیدند.
آذرنگ با بیان اینکه مادران شهدا حاضر بودند خودشان برای دفاع از کشور به جبهه بروند، گفت: کمک رسانی زنان در درمانگاه ها و بیمارستان های جنگی و پرستاری و امدادگری از مجروحان از دیگر اقدامات ارزشمند زنان دزفول در طول جنگ تحمیلی است.
این فعال دفاع مقدس اضافه کرد: زنان در دوران جنگ آموزش های نظامی نیز فرا گرفته بودند تا درصورت هجوم دشمن بتوانند با آمادگی کامل دفاع کنند.
رعایت حجاب زنان دزفولی در جنگ مثال زدنی است
آذرنگ گفت: زنان دزفولی از جمله شهیده عصمت پورانوری در طول جنگ با حجاب کامل می‌خوابیدند تا اگر هنگام شب و خواب با حمله موشکی مواجه شدند با حجاب کامل شهید شوند.
وی افزود: زنان جهادگر دزفول اکنون نیز با جراحات جنگ و برخی با نقص عضو با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند و نیازمند حمایت هستند.
حسین خضری پور یکی دیگر از کارشناسان این همایش نیز گفت: زنان در دوره های مختلف در عرصه های مختلف اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی نقش آفرینی کرده و افتخار آفریدند.
وی افزود: زنان در جنگ هشت ساله، هم در مبارزات شرکت داشتند و هم با آماده کردن محیط خانواده، مردان را به حضور در میدان جنگ تشویق می کردند. 

دستاوردهای زنان در جنگ فراموش شده است
خضری پور با بیان اینکه دستاوردهای بانوان در جنگ به فراموشی سپرده شده است، گفت: در حوزه فرهنگی بانوان و کودک و نوجوان به درستی کار نشده که باید به این موضوع پرداخته شود.
مهنوش محمودی یک عضو هیات علمی دانشگاه آزاد دزفول نیز در این همایش مقاله ای در خصوص جنگ و بازسازی دزفول ارائه کرد.

به پاس قدردانی از رشادت های مردم دزفول در طول هشت سال جنگ تحمیلی، چهارم خرداد به عنوان روز مقاومت و پایداری- روز دزفول در تقویم ثبت شد .

به مناسبت چهارم خرداد، ۲۱ پروژه عمرانی صنعتی در دزفول کلنگ زنی یا بهره برداری شد.

منبع: ایرنا