سیاست خارجه، از نقاط قوت سعید جلیلی است
سیاست خارجه، از نقاط قوت سعید جلیلی است

رابط ستاد مرکزی سعید جلیلی با بیان اینکه سیاست خارجه از نقاط قوت آقای جلیلی است، گفت: برای این دوره از انتخابات، سطح جدیدی از رقابت را در نظر گرفتیم و به دنبال رشد رای‌دهی مردم هستیم. حجت الاسلام رضا افشار امروز (۱۲ خرداد) در نشست خبری در اهواز  اظهار کرد: به نظر می‌رسد که […]


رابط ستاد مرکزی سعید جلیلی با بیان اینکه سیاست خارجه از نقاط قوت آقای جلیلی است، گفت: برای این دوره از انتخابات، سطح جدیدی از رقابت را در نظر گرفتیم و به دنبال رشد رای‌دهی مردم هستیم.

حجت الاسلام رضا افشار امروز (۱۲ خرداد) در نشست خبری در اهواز  اظهار کرد: به نظر می‌رسد که از ابتدا کشور ما نیاز به یک حرکت و جهش دارد که با نظم می‌توان به قله‌هایی رسید که شاید پیش‌تر از این تصورش را نمی‌کردیم. این انتخابات ویژه است و از حزب‌های مختلف وجود دارند.
به گزارش ایسنا، وی افزود: با توجه به اینکه همیشه بحث مشارکت حداکثری مطرح بوده که پشتوانه اساسی قدرت انقلاب اسلامی است، خیلی‌ها داخلی و خارجی سعی می‌کردند که به نحوی مردم را ناامید کنند. ما اعتقاد داریم که وقتی شعارهای انقلاب اسلامی به عنوان نهضتی که قرار است مردم را حرکت دهد، منتشر می‌شود، این شعارها عامل محرک مردم است و مردم با این شعارها، کنش اجتماعی خود را انجام دادند و نظام سابق را برانداختند. این نظام برای ما وسیله‌ای است، جمهوری خود موضوعیت ندارد بلکه وسیله‌ای است که آرمان‌ها در آن پیاده‌سازی می‌شوند.
رابط ستاد مرکزی سعید جلیلی تصریح کرد: اکنون موقع آن است مردمی که قیام کردند، خون و شهید دادند و هنوز هم پای آرمان‌ها ایستاده‌اند، از مسئولان مطالبه کنند. به فرض مثال نظام آموزشی که قرار بود عادلانه باشد، اکنون چگونه است؟ آیا به هدف رسیده‌ایم؟ یا چرا نرسیده‌ایم؟ عوامل رشد را باید تقویت کنیم و عوامل عقب افتادگی را اصلاح کنیم و این جز با برنامه‌ریزی دقیق بررسی و ارزیابی اتفاق نمی‌افتد. این همان چیزی است که ما به دنبال آن هستیم. به عنوان نمونه نظام آموزش و پرورش وسیله‌ای برای پیاده‌سازی آرمان‌هایی مانند عدالت، آزادی، رفع رانت، رفع فقر، فساد، رفع ویژه خواری، توزیع عادلانه امکانات، ثروت، قرار دادن فرصت برابر رشد و… است. وقتی می‌گوییم که به دنبال عدالت هستیم، به معنای تخصیص عادلانه منابع تولید ثروت، بدون نگاه قومیتی، منطقه‌ای و نژادی است. ذیل این مساله ما اصل ۴۸ قانون اساسی را تعریف می‌کنیم. مضمون کلی این اصل این است که بلاد اسلامی یا همان استان‌ها باید متوازن رشد کنند و امکانات برای مردم هر استان مساوی باشد که این همان عدالت است.
افشار ادامه داد: باید امکانات برابر باشد و طوری نباشد که استان خوزستان در آیتم‌های خوب، آخر و در آیتم‌های منفی، اول باشد. پیش از انتخابات آمار استان را در برخی مسائل بررسی کردیم؛ به عنوان مثال خوزستان رتبه ۲۳ کشوری را در سرانه فضای آموزش و آموزش عالی دارد. اساسا چرا باید این اتفاق برای استان بیفتد؟ همچنین استان خوزستان رتبه نخست مهاجرفرست بودن در کشور را دارد. البته ما به دنبال این نیستیم که تنها استان خوزستان رشد کند و بقیه را پایین بکشیم، می‌خواهیم بگوییم وقتی عدالت را سر دست می‌گیریم، حاصل باند بازی و نگاه غیر کارشناسی شده بوده که بعضا اتفاق افتاده است. البته تاکید می‌کنم که نگاه ما قومی و استانی نیست بلکه می‌گوییم که استان‌ها باید متوازن رشد کنند. چه شده که برخی از شهرها ۳۵ سال با اهواز فاصله دارند؟ یعنی اگر رشد آن شهرها متوقف شود و رشد شهر اهواز ۳۵ سال ادامه پیدا کند، به وضع اکنون آن شهرها می‌رسد. این یعنی تخصیص ناعادلانه امکانات.
وی با اشاره به اهمیت فراهم شدن نیازهای رشد مردم، تصریح کرد: مردم خوزستان دین خود را به انقلاب ادا کردند و سوای نگاه قومی و جناحی، حق مسکن داشته باشند. مسئولان وظیفه دارد که آرمان‌های انقلاب را پیاده‌سازی و نیازهای رشد انسان را فراهم کنند. یکی از نیازهای انسان‌ها داشتن روان سالم است و یکی از نیازهای روان سالم مسکن است. پس چطور دولت حق دارد بگوید برنامه‌ای برای مسکن ندارد؟ پس جوانی که تازه ازدواج کرده چگونه می‌تواند با قیمت‌های سرسام‌آور زندگی کند؟ آیا اساسا می‌تواند ازدواج کند؟
رابط ستاد مرکزی سعید جلیلی  با اشاره به اهمیت توجه به اقتصاد اسلامی، یادآور شد: اگر کار، آموزش، مسکن و… ما وابسته به یک سیاست خاص و جناح خاص است، پس برای اداره زندگی وابسته هستیم. پس چگونه می‌توانیم رای دهیم و راحت نظر دهیم؟ اقتصاد اسلامی می‌گوید که اقتصاد دولتی به معنای حاکمیت مطلق دولت نیست و نه اقتصاد خصوصی به معنای حاکمیت یک طبقه خاص بر تمام شئونات زندگی است. اگر نیازهای اولیه برای رشد تامین شود، آن آزادی واقعی است که ما به دنبال آن هستیم. مسکن، آموزش، پرورش، سلامت و شرایط تشکیل خانواده باید برای مردم تامین شود و حق مردم است اما اینطور نباشد که ما تنبل‌پروری کنیم و برای این کار به جای وابسته کردن افراد به دولت و بخش خصوصی، امکانات و ابزار کار را فراهم کنیم و بر اساس صحبت شهید بهشتی، این مساله متمایز با اقتصاد لیبرالی و سرمایه‌داری است. اقتصاد اسلامی این است که امکانات و ابزار رشد را در اختیار افراد قرار دهیم و برای افرادی که توانایی انجام کار دارند، امکانات قرار دهیم. آیا دولت‌ها در این زمینه پاسخگو بودند؟ آیا ما بعد از گذران انتخاب‌های متعدد، جوابگوی این مباحث هستیم؟
افشار با تاکید بر اینکه این انتخابات ویژه است، ادامه داد: یعنی برای این دوره سطح جدیدی از رقابت انتخاباتی را در نظر گرفتیم و دنبال رشد رای‌دهی مردم هستیم. یعنی به جای رای به جریانات سیاسی یا رای هیجانی و احساسی، به برنامه رای بدهیم. برنامه‌ای که قابل نقد و بررسی است. قاعدتا در یک یا دو سال چنین برنامه‌ای قابل احصا نیست، حداقل زمان برای پیاده‌سازی برنامه، هشت سالی است که آقای جلیلی کار کردند.
وی با اشاره به برنامه سعید جلیلی برای ریاست جمهوری، افزود: آقای جلیلی ۳۴ کارگروه تخصصی راه انداخته که متخصصان خبره کشور براساس بررسی میدانی، برنامه‌ریزی کرده‌اند. این نوع راهکارها نیاز کشور است و البته در یک یا دو سال قابل تحقق نیست بلکه نیاز به زمان دارد. این همان چیزی است که به آن رشد رای‌دهی گفته می‌شود. دانش انتخابات در این دوره رشد می‌کند؛ آقای جلیلی چه ببازد و چه انتخاب شود، همین که مردم در انتخابات شرکت کنند، برای آینده انتخابات بعدی نفع دارد و نفع آن در این است که مردم به هیجانات رای نمی‌دهند بلکه برنامه می‌خواهند.
وی با اشاره به اهمیت حمایت از کاندیداهای دارای برنامه گفت: انتظار می‌رود از کارشناسان حمایت شود؛ برخی از کاندیداها هشت سال و یا بیشتر کار تخصصی با برنامه انجام داده‌اند اما هنوز ما با دلایل واهی، این مدل نخبگانی نظیر جلیلی‌ها را کنار می‌گذاریم. در این صورت آیا کسی دیگر حاضر است این راه را ادامه دهد؟ اگر ما امثال جلیلی‌ها را پس بزنیم دیگر چه کسی حاضر است وقت بگذارد و برنامه ارائه دهد؟     
وی با اشاره به طرح جلیلی ویژه استان خوزستان، ادامه داد: هنوز ما در خوزستان شهرک‌هایی داریم که پس از گذشت ۳۰ سال در شرایط جنگ زده به سر می‌برند، شهرک یاسر امیدیه نمونه آن است. چه زمانی قرار است به این افراد رسیدگی شود؟ چه زمانی قرار است بازی‌های سیاسی کنار گذاشته شود و واقعا یک مرد، بدون درگیری‌های سیاسی پیدا شود و کار کند؟ آقای جلیلی طرح ویژه‌ای برای استان خوزستان ارائه خواهد داد. همانطور که برای سیستان و بلوچستان ارائه شد. برای امثال کارگران هفت‌تپه که با خصوصی‌سازی آسیب دیدند، بر اساس برنامه پنجم توسعه، ۲۵ درصد اقتصاد کشور باید به بخش تعاونی واگذار شود ولی ما اکنون در برنامه ششم هستیم. یعنی سهمی از اقتصاد کلان باید به خود مردم واگذار می‌شد و مردم صاحب اقتصاد می‌شدند، آیا کسی هست این مساله را مطالبه کند؟ براساس آمار، استان خوزستان رتبه ۲۳ را در سرانه فضای آموزشی و آموزش عالی و رتبه اول را در اعتصابات کارگری دارد و سالانه ۹۰۰ تجمع صورت می‌گیرد. همچنین ما رتبه نخست آلودگی هوا، رتبه دوم بیکاری و رتبه سوم در جمعیت زیر خط فقر پس از سیستان و بلوچستان و کرمان را در کشور داریم. این وضعیت ناعدالتی در استان و نگاه‌های جریانی و جناحی است.
به گزارش ایسنا، رابط ستاد مرکزی سعید جلیلی بیان کرد: آرمان انقلاب این است که اقتصاد مردم به دست خودشان باشد. تیم اقتصادی آقای جلیلی این مساله را تشریح کرده و امیدواریم که فضای رسانه‌ای ایجاد شود و بدون جناح‌بندی مردم درباره این طرح‌ها بدانند. ما در سال‌های قبل بازدید از اندیمشک داشتیم؛ روستایی وجود داشت که در فاصله چند کیلومتری سد، ۲۵ سال آب نداشت. این چه برنامه‌ریزی است که اینگونه مسائل وجود دارد؟ الان دولتی می‌خواهیم که واقعا برای مردم آستین بالا بزند و دغدغه داشته باشد. کارخانجاتی در استان وجود دارند که تعطیل شده‌اند و برخی به مرز ورشکستگی رسیدند. هفت‌تپه زمانی حدود ۱۰۰ هزار تن شکر سفید تولید می‌کرد اما اکنون حدود ۱۸ هزار تن شکر زرد تولید می‌کند. مزارع هفت‌تپه‌ای که نان مردم را می‌دهد و شکر استان را تامین می‌کند، در حال خشک شدن هستند، زیرا آب داده نمی‌شود. در این فضا چه کسی مطالبه کند؟ نسبت به آب نیشکر دغدغه‌ای وجود ندارد.
وی با اشاره به جزئیات برنامه سعید جلیلی، عنوان کرد: طرح آقای جلیلی در یک یا دو سال احصا نشده بلکه بررسی میدانی صورت گرفته است. مشکل ما اساسا این است که فرصتی برای ارائه این حجم از تولیدات و طرح‌های آقای جلیلی را نداریم. آنقدر کار تخصصی و طرح آقای جلیلی جامع است که امکان تسلط برای ما وجود ندارد. برنامه ما این است که اساسا مطالبات خوزستان را نه تنها به آقای جلیلی بلکه به سایر نامزدها نیز بگوییم.
افشار با اشاره به اهمیت رای دادن به طرح‌های کارشناسی، گفت: انتخابات یعنی مردم از بین طرح‌های کارشناسی، آن طرحی که به آرمان‌ها، ارزش‌ها و عدالت نزدیک‌تر است را انتخاب کنند. نگاه ستاد خوزستان آقای جلیلی این است که با انعکاس مشکلات واقعی مردم، اول از همه نسبت به خود آقای جلیلی مطالبه‌گری کنیم. ما پیشاپیش آمار استان را در مسائل مختلف احصاء کردیم. همانطور که در بحث هفته‌تپه، امیدیه، آب باغملک و… مطالبه کردیم اکنون جوانان مطالبه‌گر علم ستاد آقای جلیلی را بلند کرده‌اند و اعلام کردیم که ما حامی مردم هستیم. عقب افتادگی در عدالت در استان خوزستان مضاعف است و این را باید مطالبه‌گری کنیم.
وی در خصوص مسائل بیان شده مبنی بر کنار رفتن آقای جلیلی از عرصه انتخابات، تاکید کرد: آقای جلیلی کنار نخواهد رفت زیرا اساسا انصاف نیست از کسی که حرف برای گفتن دارد و برنامه دارد و کارشناس است، بخواهیم کنار بکشد. حمایت نکردن از طرح و برنامه آقای جلیلی به معنای پالس منفی به همه نخبگانی است که می‌خواهند راه  امثال جلیلی‌ها را ادامه دهند.
رابط ستاد مرکزی سعید جلیلی با بیان اینکه انتظار هست که نامزدها به جای درگیری‌های شعاری، برنامه‌های‌شان را ارائه هند تا مردم بتوانند بفهمند که وضعیت چهار سال آینده کشور چه خواهد بود، تصریح کرد: وقتی نامزدی برنامه ندهد قابل نقد هم نیست. ما از مردم انتظار داریم که چه در این دوره و چه انتخابات بعدی، برنامه‌های کلی را قبول نکنند، سطح خود را از سطح رای شعاری به رای منطقی و برنامه محور ارتقا دهند و رای خود را به رقابت بین نظرات کارشناسانه تبدیل کنند.  
افشار در خصوص نظر آقای جلیلی درباره انتقال آب از سرشاخه‌های کارون، بیان کرد: در مورد انتقال آب، عدالت حکم می‌کند که محل را با انتقال آب، نابود نکنیم. عقل حکم می‌کند که ابتدا خوزستان را لحاظ کنیم و اگر آب اضافه داشتیم، منتقل کنیم. چون آب برای همه ملت است اما به شرطی که میلیون‌ها نخل ما به خاطر آب، خشک نشود و تالاب خشک نشود و معضلات ریزگردها را ایجاد نکنیم. عدالت حکم می‌کند اولویت، استان است. 
وی در خصوص نگاه آقای جلیلی به سیاست خارجه، تاکید کرد: آقای جلیلی مذاکرات را کلید زد، چگونه می‌گویند با مذاکرات مخالف است؟ اساسا عقل سلیم با مذاکرات مخالف است؟ باید مذاکرات را طوری پیش برد که مشکلات حل شوند. ما به دنبال مدیریت برجام هستیم، با اینکه ضعف‌های اساسی دارد. در تنظیم متن برجام ضعف اساسی وجود دارد. در متن برجام و شیوه مذاکره خطا کردند و حاضر نیستند خطا را بپذیرند. چرا دیپلماسی آمریکای جنوبی و آفریقا اینقدر فشل شد؟ چه برنامه‌ای برای مالزی، هند، کشورهای همسایه‌ و… داشتند؟ به نظر می‌رسد که سیاست خارجه اتفاقا از نقاط قوت آقای جلیلی است. با گسترش روابط و خارج کردن کشور از انزوا و محدودیت به برخی از کشورها، می‌توانیم جایگاه خود را محکم کنیم.   انتهای پیام