عصر خوزستان: اهواز – ایرنا – رییس هیات نظارت بر ششمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر اهواز با تاکید بر حفاظت از آرای همه نامزدهای این انتخابات، گفت: ناظران گزارش‌هایی از تخلفات برخی نامزدها در این حوزه انتخابیه ارایه داده‌اند که پس از اعلام نتایج به آنها رسیدگی می‌شود. علی ساعدی روز دوشنبه در گفت […]

عصر خوزستان:

رسیدگی به تخلفات انتخاباتی نامزدها پس از اعلام نتایج شورای شهر اهواز

اهواز – ایرنا – رییس هیات نظارت بر ششمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر اهواز با تاکید بر حفاظت از آرای همه نامزدهای این انتخابات، گفت: ناظران گزارش‌هایی از تخلفات برخی نامزدها در این حوزه انتخابیه ارایه داده‌اند که پس از اعلام نتایج به آنها رسیدگی می‌شود.

علی ساعدی روز دوشنبه در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا در محل تجمیع آرای ششمین دوره انتخابات شورای شهر اهواز (سالن ۱۳ آبان) ، بیان کرد: هیات نظارت بر انتخابات شورای شهر بر اساس قانون وظایفی دارد که از جمله آنها انتخاب ناظران و اعضایی است که بر عملکرد مجموعه اجرایی انتخابات در زمان رای گیری و شمارش آرا نظارت داشته باشند.

وی درباره شایبه‌هایی که در مورد تقلب و یا تخلفات انتخاباتی از سوی برخی شهروندان مطرح شده، بیان کرد: شایعات زیادی مطرح می‌شود اما تا زمانی که مستندات و دلیل و برهانی مبنی بر تخلف وجود نداشته باشد، نمی‌توان کاری  کرد.

ساعدی افزود: به ناظران آموزش داده شده که در صورت مشاهده تخلف از جمله مواردی همچون خرید و فروش رای، حق برخورد ندارند و گزارش آن را به هیات نظارت ارسال کنند.

وی اضافه کرد: گزارشاتی از ناظران درباره تخلف برخی نامزدها داریم که صحت آنها هنوز مشخص نیست و پس از اعلام نتایج شورای اسلامی شهر به آنها رسیدگی می‌شود.

ساعدی ادامه داد: بر اساس قانون، نامزدها پس از اعلام نتایج انتخابات، ۲ روز مهلت دارند با ارایه مستندات شکایت خود را به هیات نظارت اعلام کنند بنابراین با توجه به اینکه هنوز زمان اعتراض نامزدها فرانرسیده، گزارشی از آنها دریافت نکردیم.

به گفته وی، طبق قانون اگر مستندات قوی باشد، هیات نظارت و هیات اجرایی وظیفه دارند به صورت قانونی اقدام کنند.

دخالت نمایندگان توهم است

رییس هیات نظارت بر ششمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر اهواز همچنین گفت: در این دوره امیدوار بودیم که انتخابات شورای اسلامی شهر به صورت تمام الکترونیکی برگزار شود و همه آموزش‌ها نیز بر همین اساس انجام شده بود، حتی در حد یک درصد هم احتمال نمی‌دادیم انتخابات الکترونیکی نباشد، بنابراین وقتی این فرآیند با مشکلاتی که از سوی وزارت کشور به وجود آمد محقق نشد، روش دستی اجرا شد که برای ثبت اطلاعات شیوه‌ای بسیار زمان‌بر است.

وی افزود: به دلیل تعداد زیاد نامزدهای شورای اسلامی شهر اهواز و با توجه به اینکه مجریان انتخابات از هفت صبح جمعه تا ۲ بامداد شنبه در حال برگزاری انتخابات بوده و بعد از آن نیز کار شمارش را انجام دادند، به صورت طبیعی احتمال خطا به دلیل خستگی بیشتر می‌شود و یا امکان بروز مشکلاتی در صورتجلسات به خاطر عدم اجرای وظایف، وجود دارد که اینها در حال اصلاح است.

ساعدی خاطرنشان کرد: آرای مردم حق الناس است و تمام تلاش خود را برای حفاظت از آرای آنها می‌کنیم و اجازه نمی‌دهیم حتی یک رای از یک نامزد به حساب دیگری واریز شود.

وی با اشاره به احتمال تاخیر در اعلام نتایج شورای شهر اهواز، ادامه داد: احتمال تاخیر بیشتر در اعلام نتایج بخاطر تطبیق صورتجلسات وجود دارد؛ این تاخیر به خاطر افزایش دقت و رعایت حق داوطلبان است بنابراین نامزدها آمادگی این را هم داشته باشند.

ساعدی همچنین درباره شایبه‌های مطرح شده در مورد اعمال نفوذ برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی و یا افراد در نتایج نهایی شورای شهر اهواز را رد کرد و گفت: فرآیند تجمیع آرا به صورتی است که امکان دخالت این افراد کاملا منتفی است و نمایندگان هیچ نقشی در آرای منتخبان ندارند و اینها توهمات و بحث‌هایی است که برخی نامزدها و طرفداران آنها با قصد فضاسازی مطرح می‌کنند.

وی افزود: سامانه انتخابات در صورت ورود اطلاعات اشتباه و یا مغایرت، عملیات ثبت را انجام نمی‌دهد، از سوی دیگر سه گروه مجزا و بیطرف کار بازبینی و بررسی صورتجلسه‌ها را انجام می‌دهند که خطا را به حداقل می‌رساند.

ساعدی با بیان اینکه هیات نظارت از روز نخست و زمان نامنویسی تا تبلیغات در کنار داوطلبان بوده است، خاطرنشان کرد: به همه داوطلبان اطمینان می‌دهم که ما به عنوان نماینده آنها حضور داریم و از آرای آنها حفاظت می‌کنیم و اجازه نمی‌دهیم حتی یک رای آنها از دست برود.

وی اضافه کرد: نگرانی و اعتراض و انتظارات نامزدهای شورای شهر کاملا طبیعی است ولی باید توجه داشت که صحنه انتخابات صحنه برد و باخت است و همانطور که در زمین فوتبال کسی که وارد بازی می‌شود احتمال برد و باختش وجود دارد، باید این ظرفیت در نامزدها وجود داشته باشد که اگر برنده نشوند، بتوانند به بقیه تبریک بگویند و با سایران برای توسعه شهر همکاری کنند.

بر اساس این گزارش، هم اکنون بیش از ۷۰ نفر از عوامل اجرایی و نظارت در سالن ۱۳ آبان در منطقه امانیه اهواز مستقر شده و به صورت نوبت بندی کار تجمیع آرای ششمین دوره انتخابات شورای شهر را برعهده دارند. استاندار خوزستان چهار نفر از مدیران استانداری را نیز به عنوان نماینده تام الاختیار در این محل مامور کرده است.

سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا ۲۸ خرداد برگزار شد اما به دلیل مشکلاتی که در رای گیری الکترونیکی رخ داد، هنوز نتایج انتخابات اعلام نشده است.

پیش از این سلیمانی دشتکی استاندار خوزستان وعده صبح دوشنبه را برای اعلام نتایج نهایی داده بود اما این امر محقق نشد و عالمی نیسی فرماندار اهواز گفته است نتایج تا آخر وقت دوشنبه اعلام می‌شود.

تاخیر در اعلام نتایج، اعتراض نامزدها را به دنبال داشته و از دیروز فهرست‌هایی از منتخبان در فضای مجازی منتشر شده است که عالمی نیسی فرماندار اهواز و نجاتی رییس ستاد انتخابات آنها را تکذیب کردند.

فرماندار اهواز همچنین روز دوشنبه با ارایه توضیحاتی ضمن عذرخواهی از مردم اهواز برای تاخیر در اعلام نتایج شورای شهر، همه نامزدها را به حفظ آرامش دعوت کرد و گفت: تلاش داریم کار تجمیع آرای نامزدهای انتخابات ششمین دوره انتخابات شورای شهر اهواز را تا پایان امروز به اتمام برسانیم.

۷۴۵ نفر برای انتخابات شورای شهر اهواز نامنویسی کرده بودند. انتخابات شورای اسلامی شهر اهواز در خوزستان برای نخستین بار، همزمان با کلانشهرها، قرار بود به صورت تمام الکترونیکی انجام شود و برای این منظور ۲ هزار و ۲۰۰ صندوق اخذ رای الکترونیکی برای اهواز پیش بینی شده بود.

منبع: ایرنا