نایب رئیس شورای شهر اهواز گفت: برای تعیین شهردار برنامه‌محور و باتجربه، ۴۰ مصداق در استان‌های مختلف بررسی و مذاکرات مقدماتی انجام شد اما با توجه به همزمانی این موضوع با استقرار دولت جدید، برخی گزینه‌ها از ما فرصت خواستند. حجت‌الله زارع‌زاده با حضور در تحریریه خبرگزاری ایسنا و تبریک روز خبرنگار، اظهار کرد: پس […]


نایب رئیس شورای شهر اهواز گفت: برای تعیین شهردار برنامه‌محور و باتجربه، ۴۰ مصداق در استان‌های مختلف بررسی و مذاکرات مقدماتی انجام شد اما با توجه به همزمانی این موضوع با استقرار دولت جدید، برخی گزینه‌ها از ما فرصت خواستند.

حجت‌الله زارع‌زاده با حضور در تحریریه خبرگزاری ایسنا و تبریک روز خبرنگار، اظهار کرد: پس از تشکیل شورای شهر ششم اهواز، با وجود اینکه زمان قانونی فعالیت شورای ششم از ۱۴ مردادماه بود، اما بلافاصله کار خود را آغاز کردیم. نخستین کار شورا، آسیب‌شناسی ادوار گذشته بود و مشکلات عمومی اهواز نیز از نگاه مردم احصاء شد.
به گزارش ایسنا، وی با بیان اینکه مهم‌ترین تصمیم شورا، انتخاب شهردار بود؛ افزود: شاخص‌های انتخاب شهردار با هم‌افزایی مرور شد و به این نتیجه رسیدیم که اگر قرار است تغییری در اهواز رخ دهد، باید در راس هرم مدیریت شهری انجام شود. تا زمانی که یک شهردار با قابلیت اجرایی و تجارب خوب نداشته باشیم و دانسته‌های علمی شهردار، مرتبط با کار مدیریت شهری نباشد، رفتن به سراغ سایر مولفه‌ها راه به جایی نمی‌برد.
نایب رئیس شورای شهر اهواز گفت: در اهواز مشکلات زیادی داریم که برخی از آن‌ها مشکلات کوچکی بوده‌اند که به ابرمشکل تبدیل شده‌اند؛ امروز مهم‌ترین دغدغه مردم، مشکل آب‌های سطحی، فاضلاب، پاکیزگی محلات و فضای سبز است.
وی ادامه داد: اعضای شورای شهر این مشکلات را طبقه‌بندی کردند و بر این اساس برای تعیین شهردار برنامه‌محور و باتجربه، ۴۰ مصداق در استان‌های مختلف بررسی و مذاکرات مقدماتی انجام شد اما با توجه به همزمانی این موضوع با استقرار دولت جدید، برخی گزینه‌ها از ما فرصت خواستند. در نهایت به این نتیجه رسیدیم که در این فرصت، سرپرست برای شهرداری انتخاب شود.
زارع‌زاده بیان کرد: با توجه به مذاکرات مقدماتی انجام‌شده، سرپرست شهرداری اهواز با این رویکرد انتحاب شد تا مناسب‌ترین گزینه برای شهرداری اهواز در مدت یک ماه تعیین شود.
وی افزود: راه برون‌رفت از مشکلات در شهری با این همه مشکل، انتخاب شهردار در تراز این کلانشهر است که امیدواریم در این مسیر موفق شویم و شهردار مناسبی برای اهواز انتخاب کنیم. البته در این مقطع نیز سرپرستی از بدنه شهرداری و انسانی مقبول، انتخاب و در کوتاه مدت وظایفی برای وی تعیین شده است. در شهر اهواز به مدیران متخصص، متعهد و باانگیزه نیاز داریم که اولویت‌ها و نیازها را تشخیص دهند و بر این اساس گام بردارند.
نایب رئیس شورای شهر اهواز با بیان اینکه رسیدگی به مساله آب‌های سطحی یکی از اولویت‌های تعیین‌شده برای سرپرست شهرداری است، گفت: جلسات متعددی با مسئولان مدیریت شهری برگزار شد که میزان پیشرفت پروژه‌ها را ارائه دادند. نقاط بحرانی و فوق بحرانی اهواز در این زمینه شناسایی شده است که مشکلات برخی نقاط حل شده و بخشی در حال اجرا است و در بخشی نیز کار نشده است.
وی با بیان اینکه لایروبی خطوط فاضلاب هنوز انجام نشده است، بیان کرد: در تابستان شاهد بالازدگی فاضلاب در نقاط مختلف هستیم. برای پیشگیری از مشکل در این زمینه باید کار مشترک شهرداری و آبفا تا قبل از بارندگی‌ها انجام شود.
زارع‌زاده تصریح کرد: آنچه تاکنون در زمینه آب‌های سطحی انجام شده، مُسکن بوده است. بخشی از اعتبارات در این خصوص در حد خبر بوده و اختصاص داده نشده و در بخشی که تخصیص داده شده نیز خروجی کار، انتظارات شهروندان را برآورده نکرده است.
وی ادامه داد: این تفکر اشتباه که خوزستان خشک است و نباید برای آب‌های سطحی کار شود، تفکر اشتباهی بود. مردم نگران هستند و می‌خواهند بدانند در دو ماه آینده خانه‌های‌شان زیر آب می‌رود یا خیر. کارگروهی از همکاران شورا در این خصوص، پیوسته پیگیر کار هستند.
نایب رئیس شورای شهر اهواز بیان کرد: مقرر شده صنایع خوزستان پمپ‌هایی خریداری و در ستاد بحران آبگرفتگی، در موقع بحرانی در اختیار شهرداری قرار دهند اما هنوز این تجهیزات خریداری نشده است.
وی افزود: لایروبی باید جدی گرفته شود. اینکه گفته می‌شود شبکه آب اهواز فرسوده است، قانع‌کننده نیست. تکلیف مردم چیست؟ در این شرایط یکی از راه‌های مُسکن، لایروبی خوب خطوط فاضلاب است نه لجن‌کشی و سپس باید اعتبارات اختصاص یابد تا پروژه جامع فاضلاب اهواز اجرا شود اما در این بازه زمانی نمی‌توانیم معطل بمانیم.
زارع‌زاده با انتقاد از عملکرد شرکت آب و فاضلاب گفت: در ارتباط با پروژه‌های فاضلاب برخی کارها انجام نشده است. بخش مهمی از لایروبی بر عهده آبفا است که یا انجام نشده یا بسیار کمرنگ بوده است و پیگیر این مساله هستیم.
وی با بیان اینکه کارها باید بر اساس اولویت مردم انجام شود، افزود: یکی از کارکردهای شورای شهر، پیگیری جدی موضوعات بین بخشی است. اگر تعامل خوبی بین آبفا و شهردای وجود داشته باشد، می‌شود رو به جلو حرکت کرد. مردم انتظار ندارند مشکلات یک‌شبه حل شوند اما همین که ببینند تلاش می‌شود و پروژه‌ها فعال است، نشانه خوبی برای آن‌ها است.
نایب رئیس شورای شهر اهواز گفت: اگر آبفا و شهرداری، به درستی به وظایف خود عمل نکنند در پاییز امسال نیز احتمال وقوع مشکل آبگرفتگی برای شهروندان اهواز وجود دارد.
وی با اشاره به دیگر مشکلات شهر اهواز، بیان کرد: یکی دیگر از مشکلات، وجود پروژه‌های نیمه‌تمام است که یکی از آن‌ها، پروژه تقاطع غیرهمسطح میدان دانشگاه است. باید پروژه میدان دانشگاه و تقاطع غیرهمسطح شهید کجباف از حالت غیرفعال خارج شوند زیرا احتمال بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها وجود دارد و در صورت ادامه این وضعیت میدان دانشگاه، مردم دچار مشکل می‌شوند.
وی در خصوص توقف پروژه تقاطع غیر همسطح میدان دانشگاه افزود: این پروژه دچار مشکل فنی است و کار متوقف شده است که باید رفع شود.
زارع‌زاده گفت: از سرپرست شهرداری خواسته‌ایم فعالیت ملموس در مناطق و سازمان‌های تحت امر شهرداری داشته باشد زیرا روزمرگی و رخورت غیر قابل توجیهی شهرداری اهواز را فرا گرفته و انتظارات مردم برآورده نشده است. بر اجرای اولویت‌های تعیین‌شده برای سرپرست شهرداری اهواز نظارت و به صورت هفتگی گزارش عملکرد را دریافت می‌کنیم.
وی با اشاره به مشکل رفت و روب در برخی نقاط شهر نیز افزود: تماس‌هایی از شهروندان داشته‌ایم که در برخی خیابان‌های کوی علوی انباشت زباله وجود دارد و آن‌ها را آزرده کرده است.
نایب رئیس شورای شهر اهواز با تاکید بر لزوم بر ایجاد تحرک و پویایی به ویژه در بدنه شهرداری گفت: در این راستا با قاطعیت تمام اختیارات لازم را به سرپرست شهرداری اهواز داده‌ایم.
وی تصریح کرد: مردم اهواز باید پیام حضور شورای ششم را با تحرک در بدنه شهرداری و مجموعه مدیریت‌های وابسته به شهرداری حس کنند. اهواز مشکلات زیادی دارد و شاید نتوانیم یک‌باره این مشکلات را حل کنیم اما استفاده از ظرفیت‌های موجود، ایجاد تحرک و حرکت بر اساس اولویت‌ها، منجر به حل برخی مشکلات و تعدیل برخی از آن‌ها می‌شود.
زارع‌زاده افزود: اکنون همشهریان از سیمای ظاهری شهر رضایت ندارند. وضعیت فضای سبز اهواز نیز بسیار نامناسب است که توجیه قانع‌کننده‌ای در این زمینه وجود ندارد.
وی با تاکید بر لزوم خروج مدیران حوزه شهرداری از روزمرگی، بیان کرد: در روزهای آینده از سایر مسئولان شهرداری و مدیران سازمان‌های وابسته به شهرداری، گزارش عملکرد می‌گیریم تا تحلیل‌ها انجام و تصمیمات اتخاذ شود. شورای ششم، شورای نظرات مردم اهواز است و تمام تلاش برای رقم زدن اتفاقات خوب در اهواز و برگرداندن امید و اعتماد از دست رفته مردم است.
نایب رئیس شورای شهر اهواز با اشاره به وجود کاستی‌ها در حوزه‌های مختلف شهری گفت: در حوزه دفع زباله، ورزش و جوانان و موارد دیگر مشکل داریم و قطعا در این مسیر، نیازمند مشارکت همه‌جانبه هستیم، به طور مثال برای کاهش مشکل رفت و روب، مردم نیز باید زباله را در زمان مقرر از منزل خارج کنند.
وی افزود: لکه‌گیری معابر نیز یکی از مطالبات جدی مردم است که کار این موضوع را شهرداری باید در مدت یک ماه در نقاط بحرانی انجام دهد. نمی‌شود این کار در همه نقاط اهواز را در یک ماه انجام داد اما باید مشکل نقاطی که بسیار مردم را آزار می‌دهد، رفع شود.
زارع‌زاده گفت: دستگاه‌های اجرایی باید از روزمرگی خارج شوند و درد مردم را درد خود بدانند. اکنون گره ما اعتبار نیست بلکه باید دل مسئولان، کمی برای مردم بسوزد و درد مردم را بدانند و مسائل برای ما عادی نشود.
وی با بیان اینکه در حوزه فرهنگی شهر همه دستگاه‌های ذی‌ربط را مشارکت خواهیم داد، گفت: کارهای زمین‌مانده زیادی داریم. فرهنگ‌سازی کار دشواری است و از طرفی نیز مسئولان در عمل نسبت به موضوعات فرهنگی تمایل کمتری دارند زیرا به نتیجه رسیدن این کارها به زمان نیاز دارد در حالی که مسئولان می‌خواهند کاری انجام دهند که نتیجه آن سریع دیده شود اما باید توجه شود که رشد فرهنگ عمومی، زمینه‌ساز توسعه عمرانی و بهبود خدمات شهری خواهد بود.
نایب رئیس شورای شهر اهواز بیان کرد: فاصله سرانه فضای سبز شهر اهواز نیز با شرایط استاندارد، معنادار است. سرانه فضای سبز هر نفر باید ۲۵ متر باشد اما در اهواز حدود ۱۱ متر است. علاوه بر کم بودن سرانه فضای سبز اهواز، کیفیت خوبی نیز ندارد و نگهداری نمی‌شود.
وی در خصوص تعیین تکلیف پروژه متروی اهواز نیز گفت: متاسفانه این پروژه به مشکلاتی برخورد کرد که مربوط به فاز حقوقی آن است و امیدواریم ختم به خیر شود.
زارع‌زاده افزود: قرار بود این پروژه منجر به رفاه مردم شود که نه تنها این امر محقق نشد بلکه مشکلات عدیده‌ای از جمله گره‌های ترافیکی و تغییر محل کسب مردم را ایجاد کرده است.
وی بیان کرد: یکی از شهرداران پیشین اهواز تقاضای خلع ید شرکت کیسون پیمانکار متروی اهواز را کرده است که اگر این اتفاق بیفتد، خسارت شدیدی متوجه شهروندان می‌شود. اگر در این دعوی حقوقی محکوم شویم، شهرداری اهواز باید خسارت بسیار سنگینی بپردازد.
نایب رئیس شورای شهر اهواز با انتقاد از ناظران و مجریان وقت پروژه متروی اهواز، گفت: چرا باید تمام ایستگاه‌های این پروژه زخمی شود؟ در همه شهرها ابتدا یک فاز به بهره‌بردای می‌رسد و سپس فاز بعدی اجرا می‌شود اما در اهواز، شرکت مجری پروژه مترو تمام فازهای پروژه را با هم آغاز کرده است و همه اعتبار اولیه پیش‌بینی شده، هزینه و نابود شد. اگر فاز اول، اجرا می‌شد و به بهره‌برداری می‌رسید، ثروت تولید می‌شد و به توسعه پروژه کمک می‌کرد.
انتهای پیام