عصر خوزستان: اهواز – ایرنا – معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خوزستان گفت: جلب اعتماد جامعه برای همراهی مردم با مسوولان در مدیریت آب و خشکسالی نقش تاثیرگذاری دارد. به گزارش ایرنا فاضل عبیات روز چهارشنبه در همایش مدیریت مشارکتی و تنش خشکسالی که با حضور جمعی از کارشناسان و مسوولان استانی، سمن‌ها و انجمن‌های صنفی […]

عصر خوزستان:

معاون استاندار خوزستان خواستار جلب اعتماد مردم در دوره خشکسالی شد

اهواز – ایرنا – معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خوزستان گفت: جلب اعتماد جامعه برای همراهی مردم با مسوولان در مدیریت آب و خشکسالی نقش تاثیرگذاری دارد.

به گزارش ایرنا فاضل عبیات روز چهارشنبه در همایش مدیریت مشارکتی و تنش خشکسالی که با حضور جمعی از کارشناسان و مسوولان استانی، سمن‌ها و انجمن‌های صنفی کشاورزی در گیت بوستان اهواز برگزار شد بیان کرد: در سال‌های ۹۸ و ۹۹ در خوزستان پرآبی را تجربه کردیم و کشاورزان دوران خوبی را برای کشت خود سپری کردند لذا خشکسالی فعلی برای آنها بسیار سخت است و باید مسوولان و مدیران سازمان آب و برق خوزستان با گفت و گو و اطلاع رسانی بیشتر کشاورزان و مردم را برای خشکسالی پیش رو آماده می‌کردند تا همراهی بیشتری داشته باشند.

وی با بیان اینکه تنها منبع درآمد کشاورزان زراعت و زمین‌های کشاورزی آنهاست اما با خشکسالی دچار خسارت و ضرر و زیان شده‌اند افزود: متاسفانه برای جبران خسارت کشاورزان به خوبی عمل نشد البته بخش زیادی از کشاورزان در انجام کشت تابستانه با توجه به تنش آبی همکاری خوبی داشتند و انتظار کمک و جبران خسارت وارده را دارند.

نبود شفاف سازی از مشکلات مدیریت آب در خوزستان

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خوزستان با اشاره به اینکه مسایل مردم این استان مسایل کل کشور است ادامه داد: متاسفانه نبود شفاف سازی در ارایه آمار و بحث انتقال بین حوضه‌ای آب و مدیریت آن باعث ایجاد مشکلاتی برای خوزستان شده است.

وی گفت: آشفتگی در مدیریت باعث شده تا شفافیت لازم در ارایه آمار در بخش آب خوزستان وجود نداشته باشد؛ برای مدیریت آب بین حوضه‌ای به شفافیت ارایه آمار و اطلاعات در استان و کشور نیاز است.

عبیات ادامه داد: وضعیت آب رودخانه کارون در رسانه‌ها بسیار مطرح می‌شود اما متاسفانه به وضعیت آب حوضه کرخه چندان توجه نمی شود این درحالی است که کرخه با بیشترین بحران آبی روبه‌رو است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خوزستان بیان کرد: در سند سازگاری با کم آبی در سطح ملی تلاش بسیاری شد تا اعضای این کارگروه میزان آورد آب واقعی رودخانه‌های خوزستان را که بالغ بر ۳۰ میلیارد مترمکعب در سال است قبول کنند.

وی گفت: بسیار جای تعجب است که چرا این آمار را در سطح کشور با سختی قبول می کنند این در حالی است که با مراجعه به آمار و ارقام در سطح استان می‌توان به این حقیقت دست یافت هر چند کم کاری از سوی برخی مدیران استانی بر این موضوع دامن زده است.

ساخت سد مارون ۲ توجیهی ندارد

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خوزستان ادامه داد: وضعیت آب در حوضه رودخانه مارون در جنوب شرق خوزستان خوب نیست و ساخت سد دیگر بر روی این رودخانه توجیهی ندارد.

وی گفت: ساخت سد با هدف رفاه حال مردم در پایین دست سد است اما در شرایطی که رودخانه مارون وضعیت نامناسب آورد آب دارد لزومی بر ساخت سد بر روی این رودخانه نیست.

عبیات افزود: سازمان آب و برق خوزستان باید این موضوع را به دقت بررسی کند و در صورتی که ساخت این سد مشکلاتی را برای مردم ایجاد می‌کند از عملیاتی شدن آن جلوگیری کند.

ضرورت بازدید آزادانه مردم از سدهای خوزستان

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خوزستان بیان کرد: در گذشته بازدید مردم از سدهای خوزستان ممنوع بود اما برای شفاف سازی حجم آب ذخیره شده در پشت سدهای استان باید بازدید مردم از سدها آزاد باشد.

وی گفت: باید برای روشن شدن افکار عمومی در خصوص میزان ذخیره آب پشت سدهای خوزستان و جلوگیری از هرگونه تنش در جامعه شرایط برای بازدید مردم از سدهای استان فراهم شود.

عبیات ادامه داد: تشکل‌ها و انجمن‌ها باید در اطلاع رسانی به مردم در خصوص شرایط بحرانی آب در خوزستان بیشتر همکاری کنند و در روشن سازی افکار عمومی برای همکاری هر چه بیشتر در این شرایط خشکسالی با مسوولان همکاری کنند.

همایش مدیریت مشارکتی و تنش خشکسالی با دعوت سازمان آب و برق خوزستان به منظور استفاده از ظرفیت کارشناسان و انجمن‌ها و سمن‌ها، برای ایجاد سندی به منظور مدیریت آب در پاییز امسال برگزار شده است.

این همایش به مدت ۱۰ با برگزاری نشست‌های تخصصی با حضور کارشناسان در اهواز برگزار می‌شود.

تابستان امسال خوزستان با تنش آبی روبه رو است و طبق اعلام سازمان آب و برق خوزستان حجم آب پشت سدهای استان نسبت به پارسال بیش از ۴۰ درصد کاهش یافته است.

منبع: ایرنا