عصر خوزستان: دزفول- ایرنا- تامین هزینه طرح تعریض جاده بن جعفر دزفول که از سال گذشته بدون قرارداد بین اداره کل راه و شهرسازی و شهرداری دزفول آغاز شده در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و به چالش جدید تعریض این جاده کم عرض و پرخطر تبدیل شده است. به گزارش ایرنا جاده بن جعفر […]

عصر خوزستان:

تامین هزینه طرح تعریض جاده بن جعفر دزفول در هاله‌ای از ابهام

دزفول- ایرنا- تامین هزینه طرح تعریض جاده بن جعفر دزفول که از سال گذشته بدون قرارداد بین اداره کل راه و شهرسازی و شهرداری دزفول آغاز شده در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و به چالش جدید تعریض این جاده کم عرض و پرخطر تبدیل شده است.

به گزارش ایرنا جاده بن جعفر دزفول یکی از جاده‌های پرتردد این شهرستان به علت عرض کم، ایمن نبودن و وقوع حوادث ناگوار به جاده مرگ مشهور شده و در حالی که طرح تعریض آن چند سالی است مطرح شده ولی همچنان چالش دارد و گویا قرار نیست به سرانجامی برسد.

این جاده حد فاصل شهر دزفول تا روستای محمدبن جعفر است که ۱۴ کیلومتر طول دارد و درنهایت به میانه جاده دزفول – شوش منتهی می‌شود و در واقع بخشی از ترافیک جاده دزفول شوش را در خود جای می‌دهد؛ علاوه بر آن مسیر چندین روستا و شهرک و اماکن مذهبی و گردشگری نظیر بقعه متبرک محمد بن جعفر طیار(ع)، باغ ویلاها و زمین‌های کشاورزی است. 

نبود استانداردهای لازم از جمله عرض کم جاده، نامناسب بودن وضعیت آسفالت، نبود تابلوی راهنما و جداکننده وسط و همچنین تردد زیاد خودروها از این مسیر، مسوولان را از سال‌ها قبل برآن داشت تا طرحی برای تعریض جاده در نظر بگیرند و با این کار از تلفات جاده‌ای بکاهند.

طرح پرحاشیه تعریض جاده بن جعفر چندین بار کلنگ زنی شد و درنهایت عملیات اجرایی آن سال گذشته پس از کش و قوس‌های فراوان آغاز شد؛ البته این پایان ماجرا نبود و اکنون در میانه راه، این طرح با چالش‌های جدیدی مواجه شده است.

شهردار وقت دزفول سال گذشته اعلام کرد در نشست با مدیرکل راه و شهرسازی قرار شده شهرداری دزفول ادامه طرح تعریض جاده بن جعفر را انجام دهد در نتیجه نقشه‌ها توسط مشاور اداره راه و شهرسازی برای اجرا در اختیار شهرداری دزفول قرار گرفتند و سازمان عمران این شهرداری عملیات اجرایی طرح را آغاز کرد.

اکنون بعد از یک سال و چند درصد پیشرفت فیزیکی طرح، شهرداری دزفول از پرداخت نشدن هزینه‌ها از سوی اداره راه و شهرسازی گلایه دارد؛ این موضوع صدای اعضای شورای شهر دزفول را هم درآورده و برای بررسی موضوع نشستی امروز با حضور اعضای شورا، سرپرست شهرداری و نمایندگان اداره راه و شهرسازی و حمل و نقل عمومی دزفول برگزار شد. 

اعتراض شورای شهر دزفول به پرداخت نشدن مطالبات شهرداری

رئیس شورای اسلامی شهر دزفول در نشست علنی امروز این شورا با تاکید بر لزوم تعریض و بهسازی این جاده به عنوان یکی از مطالبات جدی مردم گفت: طی پیگیری‌های انجام شده قرار بود تفاهم نامه‌ای بین شهرداری و راه و شهرسازی استان خوزستان منعقد و شهرداری یکهزار و ۸۵۰ متر آن را زیرسازی، آسفالت و تعریض کند ولی با وجود صرف ۴۰ میلیارد ریال هزینه توسط شهرداری هنوز قراردادی منعقد نشده است. 
محمد حسن پرآور افزود: تنظیم نشدن تفاهم نامه‌ برای این طرح در حالی است که این جاده بسیار خطرآفرین بوده و خطرات جانی، نقص عضو و آسیب‌های جبران ناپذیری به خودروها و سرنشینان آنها وارد کرده و ناراحتی و گله مندی مردم را سبب شده است. 
دیگر اعضای شورای شهر دزفول نیز در این نشست نسبت به بلاتکلیفی طرح تعریض جاده بن جعفر واکنش نشان دادند و خواستار تسریع در رفع مشکل شدند.

علیرضا زمانی‌راد یکی از این اعضا با اشاره به ایمن نبودن جاده بن جعفر از آسیب دیدگان این جاده خواست به دلیل خسارت جانی و مالی به دادگاه مراجعه و شکایت کنند؛ او ادامه داد: باید از شخص مدیرکل راه و شهرسازی خوزستان نیز در این خصوص طرح شکایت شود.
اقدام جهادی از سوی شهرداری با استفاده از امکانات و نیروی متخصص فراوان برای تکمیل طرح تعریض جاده بن جعفر از دیگر موارد مطرح شده از سوی زمانی‌راد بود.

غلامعلی رسالتی دیگر عضو شورای اسلامی اسلامی دزفول خواستار حضور مدیرکل راه و شهرسازی خوزستان در دزفول و پاسخگویی نسبت به ابهامات طرح شد و گفت: مردم نباید چوب بی‌کفایتی برخی مسوولان را بخورند.

مرگ ۱۰۰ نفر در این جاده و شکایت اهالی روستای بن جعفر از اداره راه و شهرسازی از نکات مطرح شده از سوی حجت الاسلام مهدی حاجی جعفر نمازی بودند؛ او بیان کرد: پیگیری اعتبار طرح تعریض جاده بن جعفر باید از تهران انجام شود.

پیشنهاد پرداخت غیرنقدی شهرداری توسط راه و شهرسازی  

سرپرست شهرداری دزفول نیز در این نشست بهره بردار طرح تعریض جاده بن جعفر را راه و شهرسازی دانست و عنوان کرد: شهرداری تاکنون اقدامات زیادی از جمله زیرسازی و آسفالت یکهزار و ۲۰۰ متر برای این جاده انجام داده است.

بنا به گفته محمد مهرآفرین شهرداری دزفول برای کمک به مردم و رفع مشکل این جاده، مسوولیت اجرای سه هزار متر دیگر را نیز برعهده گرفته ولی هنوز مبلغی بابت اجرای یکهزار و ۲۰۰ متر نیز به شهرداری پرداخت نشده است.

پرداخت غیرنقدی هزینه‌های شهرداری توسط راه و شهرسازی نظیر دادن قیر از جمله پیشنهادات سرپرست شهرداری دزفول بود؛ ضمن اینکه او بر این نکته تاکید داشت که شهرداری برای تعریض جاده بن جعفر از اعتبارات جاری خود هزینه کرده است که باید به هر شکل ممکن پرداخت شوند.

او با بیان اینکه اداره راه و شهرسازی مصوبه خود را نقض کرده است، خواستار پیگیری این موضوع و پاسخگویی اداره کل راه و شهرسازی در این خصوص شد.

اجرای بدون قرارداد طرح تعریض جاده بن جعفر توسط شهرداری

از جمله مباحث عجیب در جریان طرح پرحاشیه تعریض جاده بن جعفر امضا نکردن قرارداد بین شهرداری دزفول و اداره کل راه و شهرسازی است که سید باقر موسوی‌فخر در نشست شورای شهر به آن اشاره کرد.

این موضوع از دلایل اصلی تامین نشدن اعتبارات عنوان شده و بنا به گفته موسوی فخر اگر استان بودجه طرح را جای دیگری هزینه کرده مرتکب تخلف شده و باید پاسخگو باشد.

بنا به گفته ایمان حسینی مدیرعامل سازمان عمران شهرداری دزفول در یک سال گذشته نزدیک به ۴۰ میلیارد ریال از اعتبارات شهرداری در این طرح هزینه شده است ضمن اینکه شهرداری حدود ۲۰ میلیارد ریال صورت وضعیت دارد.

حسینی ادامه داد: شهرداری از حدود ۶ سال قبل هم به دلیل اقدامات انجام شده در یکهزار و ۲۰۰ متر ابتدایی جاده بن جعفر نزدیک به هفت میلیارد ریال طلب دارد که هنوز پرداخت نشده است.

او با بیان اینکه آسفالت یک کیلومتر جاده بن جعفر نیازمند تامین قیر است، پیشرفت فیزیکی طرح تعریض این جاده را حدود ۶۰ درصد عنوان و بیان کرد: زهکشی و کانال کشی این جاده با وجود پرداخت نشدن طلب شهرداری انجام شده است.
به گفته حسینی، یکهزار و ۲۰۰ متر اول این جاده سه معارض دارد ولی هنوز پاشنه کار توسط اداره راه و شهرسازی تحویل شهرداری داده نشده است.

نبود متولی مشخص در طرح تعریض جاده بن جعفر

معاون اداره راه وشهرسازی شهرستان دزفول از دیگر مدعوین جلسه شورا بود؛ محمدرضا جعفر خادم موضوع دیگری را پیش کشید و نداشتن شرکت ثبتی برای اجرای کار از سوی سازمان عمران شهرداری دزفول را از دلایل تاخیر در اجرای طرح عنوان کرد.

او با بیان اینکه این موضوع سه سال اجرای طرح تعریض جاده بن جعفر را به تعویق انداخت، ادامه داد: ضعف دیگر این جاده سپردن بخشی از کار به راه و شهرسازی و بخشی دیگر به راهداری بود که مشکلاتی ایجاد کرد و درواقع این جاده متولی مشخصی ندارد.

حسینی در ادامه اظهارداشت: سال ۹۳ در شورای ترافیک در حضور مسوولان دزفول مصوب شد متولی این جاده از کانال گاومیش آباد تا کانال بن جعفر شهرداری است ولی شهردار بعد، این مصوبه را قبول نکرد و مشکلاتی ایجاد شد.

تکمیل جاده بن جعفر نیازمند حدود ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار
 رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای دزفول نیز گفت: برای روکش آسفالت جاده بن جعفر ۳۰ میلیارد ریال با سازمان عمران شهرداری قرارداد بستیم که بعد از کانال بن جعفر به سمت دزفول یعنی حدود ۲۰ درصد کار انجام شده و لکه گیری و تکمیل آن نیز در حال انجام است. 
منصور نظریان سیاه‌پوش افزود: قرارداد یکهزار و ۲۰۰ متر در سال ۹۳ منعقد ولی به دلایلی نظیر کمبود اعتبار متوقف شد که پس از آن بهسازی ورودی شهر آغاز شد.
وی با بیان اینکه بهسازی و تعریض هر کیلومتر این جاده حدود ۳۰ میلیارد ریال هزینه دارد، بیان کرد: ۱۵۰ میلیارد ریال برای اجرای این طرح پیش بینی شده ولی ممکن است تا پایان کار ۳۰۰ میلیارد ریال هزینه داشته باشد که می‌توان آن را از طریق اعتبارات ملی تامین کرد.
به گزارش ایرنا، رئیس شورای اسلامی شهر دزفول درنهایت پس از شنیدن نظرات اعضای شورا و مسوولان حاضر در جلسه خواستار جمع آوری مستندات درخصوص تلفات این جاده و آسیب‌های وارده شد و گفت: خسارت به جان و مال مردم خسارت ملی است لذا این موضوع باید به سرعت از طریق مسوولان استانی و کشوری پیگیری شود.
همچنین مقرر شد نشست ویژه‌ای برای رفع مشکل این جاده با حضور نماینده دزفول و اداره کل راه و شهرسازی استان خوزستان برگزار و موارد مطرح و مطالبه‌گری شود.

منبع: ایرنا