عصر خوزستان: آبادان – ایرنا – مدیر جهاد کشاورزی شادگان گفت: لایروبی ۲۵ کیلومتر از نهرهای سنتی این شهرستان برای آبرسانی به یک میلیون نفر نخل خرمای بارور آغاز شد. خلیل منیعات سه‌شنبه ، اظهار داشت: عملیات لایروبی نهر عبودیه به طول ۱۵ کیلومتر به منظور آبرسانی به ۴۰۰ هزار اصله نخل خرما انجام می‌شود.  وی افزود: همچنین […]

عصر خوزستان:

لایروبی نهرهای شادگان برای آبرسانی به یک میلیون نخل آغاز شد

آبادان – ایرنا – مدیر جهاد کشاورزی شادگان گفت: لایروبی ۲۵ کیلومتر از نهرهای سنتی این شهرستان برای آبرسانی به یک میلیون نفر نخل خرمای بارور آغاز شد.

خلیل منیعات سه‌شنبه ، اظهار داشت: عملیات لایروبی نهر عبودیه به طول ۱۵ کیلومتر به منظور آبرسانی به ۴۰۰ هزار اصله نخل خرما انجام می‌شود. 

وی افزود: همچنین عملیات لایروبی انهار بوزی و مصفا شادگان نیز به طول ۱۰ کیلومتر آغاز شده است که با اجرای آن آبرسانی به نخلستان‌های این ۲ روستا به شکل بهتری انجام می شود.

مدیر جهاد کشاورزی شادگان با بیان اینکه ۵۰ میلیارد ریال اعتبار لایروبی نهرهای این سه روستا از سوی بنیاد علوی تامین شده است گفت:با لایروبی این نهرها یک میلیون نفر نخل خرما احیا خواهند شد.

منیعات بیان کرد: در چند سال گذشته به دلیل لایروبی نشدن انهار فرعی و برداشت غیرمجاز به وسیله موتورپمپ‌ها  همچنین انباشت رسوب و زباله در نهرها ، آب به حدود ۵۰ درصد نخیلات روستاهای پایین دست نمی‌رسید و بیشتر نخلستان‌های روستاها بر اثر تنش آبی دچار خسارت شدند. 

وی لایروبی انهار را عاملی برای بهبود عملکرد در واحد سطح و کاهش هدر رفت آب دانست و افزود: لایروبی نهرهای کشاورزی به احیای زمین‌های بایر و افزایش تولید در بخش کشاورزی کمک می‌کند. 

منیعات گفت: قرار گرفتن شهرستان شادگان در انتهای حوضه آبریز رودخانه جراحی در مواقع سیلابی و رهاسازی مقطعی آب منجر به رشد علف‌های هرز و افزایش رسوب‌ در نهرها شده است که برای برطرف کردن این مشکل و تسهیل در آبرسانی به انهار کشاورزی، لایروبی انهار سنتی در دستور کار قرار گرفت.

شادگان یکی از مراکز عمده تولید انواع خرما با بیش از ۵۷هزار هکتار اراضی قابل کشت است .استعمران، گنطار ، بریم، برحی و اشگر از انواع خرمای تولید شادگان است.

مساحت نخلستان های بارور شادگان ۱۲ هزار هکتار است.

زندگی مردم شادگان بر پایه کشاورزی و دامداری است.

منبع: ایرنا