عصر خوزستان: اهواز – ایرنا – مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خوزستان گفت:۱۵مرکز خرید توافقی و حمایتی برای خرید خرمای نخلداران خوزستان تعیین شده است. محمد حسنی نسب روز سه‌شنبه درگفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: پنج مرکز در آبادان،پنج مرکز در شادگان، ۲ مرکز در کارون ، یک مرکز در خرمشهر، یک مرکز مشترک اهواز، […]

عصر خوزستان:

۱۵مرکز خرید توافقی و حمایتی خرما در خوزستان راه اندازی شد

اهواز – ایرنا – مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خوزستان گفت:۱۵مرکز خرید توافقی و حمایتی برای خرید خرمای نخلداران خوزستان تعیین شده است.

محمد حسنی نسب روز سه‌شنبه درگفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: پنج مرکز در آبادان،پنج مرکز در شادگان، ۲ مرکز در کارون ، یک مرکز در خرمشهر، یک مرکز مشترک اهواز، حمیدیه و باوی مستقر در اهواز و یک مرکز مشترک ماهشهر و هندیجان واقع در ماهشهر برای خرید خرما تعیین شده اند ولی در صورت لزوم این مراکز افزایش خواهدیافت.

وی گفت:باهماهنگی به عمل آمده مدیران جهاد کشاورزی به عنوان مسوول مستقیم خرید و نظارت بر خرید در شهرستان‌ها موظف شدند هرگونه تجهیزات و اقدام های لازم را برای خرید حمایتی خرما به کار گیرند.

مدیرامور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خوزستان افزود:مبنای تحویل خرما از کشاورز ، پیش بینی تولید خرما که از سوی کشاورز در سامانه پهنه بندی ثبت شده است خواهد بود.

حسنی نسب اظهار داشت:تعاون روستایی استان نیز برای ترغیب کارگاه‌های خصوصی بسته بندی و فرآوری خرما و همچنین کارگاه‌هایی که از سوی سازمان کار خرید خرما را برعهده دارند تسهیلات ارزان قیمت چهار درصد ارائه خواهد داد.

وی از هماهنگی لازم برای استفاده از سردخانه شرکت پشتیبانی امور دام برای نگهداری خرمای خریداری شده نیز خبر داد و بیان کرد:امور باغبانی وزارت متبوع آمادگی خود را برای حمایت مستقیم از متقاضیان راه‌اندازی کارگاه‌های صنایع تبدیلی اعلام کرده و متقاضیان می‌توانند از طریق سازمان درخواست خود را مطرح کنند.

حسنی نسب افزود:همچنین در هفته جاری ۲ کارگاه جدید صنایع تبدیلی  در خوزستان ، به امور باغبانی وزارت جهادکشاورزی معرفی می‌شوند.

به گزارش ایرنا امسال پیش بینی شده حدود ۲۳۵هزار تن خارک، رطب و خرما از سطح ۴۲هزار هکتار از نخیلات خوزستان برداشت شود که درمقایسه با سال زراعی گذشته پنج هزار تن افزایش نشان می‌دهد.

برداشت خرما از نخیلات خوزستان در روزهای آغازین شهریورماه شروع شده و تا آبان ماه ادامه می‌یابد.

کربه شرقی اروندرود ، ۲ سوی رودخانه بهمشیر در آبادان ، دشت آزادگان ، هویزه ، حمیدیه ، اهواز ، کارون ، ماهشهر ، هندیجان و شادگان از کانون های اصلی تولید خرما هستند.

خرما دارای بیشترین ارزش افزوده در بین محصولات کشاورزی خوزستان است.امسال پیش بینی شده حدود ۸۵هزار تن خرما از نخیلات خوزستان به ارزش ۱۰۰میلیون دلار پس از بسته بندی به خارج صادر شود.

منبع: ایرنا