عصر خوزستان: اهواز – ایرنا – رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان از توافق نخلداران و کارگاه‌های بسته بندی و صادرکننده خرما برای تعیین قیمت خرید توافقی خرما در خوزستان خبر داد و گفت:طبق این توافق هرکیلوگرم خرمای درجه یک استعمران با احتساب همه هزینه های تبعی و جانبی آن ۹۲ هزار ریال تعیین شده است. […]

عصر خوزستان:

قیمت خرید توافقی خرمای استعمران در خوزستان ۹۲هزار ریال تعیین شد

اهواز – ایرنا – رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان از توافق نخلداران و کارگاه‌های بسته بندی و صادرکننده خرما برای تعیین قیمت خرید توافقی خرما در خوزستان خبر داد و گفت:طبق این توافق هرکیلوگرم خرمای درجه یک استعمران با احتساب همه هزینه های تبعی و جانبی آن ۹۲ هزار ریال تعیین شده است.

خدارحم امیری زاده روز شنبه ، افزود:همچنین قیمت خرید خرمای درجه ۲ استعمران به ازای هر کیلوگرم ۷۸ هزار ۲۰۰ ریال تعیین شده و قیمت خرید خرمای درجه ۳ نیز با توافق طرفین تعیین خواهد شد.
وی با اشاره به برگزاری نشست های متعدد کارگروه تخصصی خرما با محور نمایندگان نخلداران و نمایندگان کارگاه‌های بسته بندی و صادر کننده اظهار داشت:در صورت وجود مشتری با قیمت‌های بالاتر از قیمت توافقی، نخلداران می‌توانند نسبت به فروش محصول خود اقدام کنند.
پارسال قیمت خرید توافقی خرمای استعمران خوزستان ۷۸هزار ریال بود.
رییس سازمان جهادکشاورزی خوزستان با بیان اینکه برداشت خرما از دهه دوم شهریور ماه از سطح ۳۶هزار و ۷۰۰هکتار نخیلات بارور استان شروع شده است پیش بینی کرد امسال ۲۳۵ هزار تن انواع خارک، رطب و خرما برداشت شود که نسبت به سال زرعی گذشته پنج هزار تن افزایش دارد.
امیری زاده کل خرمای استعمران تولید استان خوزستان را حدود ۱۴۶ هزار تن پیش بینی کرد و گفت: از این میزان صادرات بالغ بر ۸۵ هزار تن به خارج از کشور و ۲۶ هزار تن فرآوری صنعتی داخل استان برای سال جاری هدف گذاری شده است.
ارزش صادرات امسال خرمای استعمران خوزستان۱۰۰میلیون دلار برآورد شده است.
امیری زاده با اعلام اینکه کارگاههای خصوصی بسته بندی و صادرکننده خرما آمادگی خرید خرمای تولیدی نخلداران را دارند افزود: تمهیدات لازم برای خرید حمایتی خرمای استعمران مازاد بر نیاز بخش خصوصی نیز توسط شبکه تعاون روستایی در نظر گرفته شده است و در این ارتباط ۱۵ مرکز خرید تعاونی در شهرستان های خرماخیز تجهیز و آماده شدند. به محض ابلاغ دستورالعمل خرید حمایتی از سوی وزارت جهاد کشاورزی و در صورت مراجعه نخلداران، این مراکز نسبت به خرید محصول اقدام می کنند.
کرانه شرقی اروندرود ، ۲ سوی رودخانه بهمشیر در آبادان ، دشت آزادگان ، خرمشهر ، هویزه ، حمیدیه ، اهواز ، کارون ، ماهشهر ، هندیجان و شادگان از کانون های اصلی تولید خرما هستند.
خرما دارای بیشترین ارزش افزوده در بین محصولات کشاورزی خوزستان است.

بخش زیادی از نخیلات جنوبی خوزستان به خصوص آبادان و خرمشهر بر اثر آتشباری نیروهای نظامی بعثی عراق در جریان جنگ تحمیلی از بین رفت و بخشی نیز بر اثر شوری و کمبود آب به شدت آسیب دید.

منبع: ایرنا