عصر خوزستان: آبادان – ایرنا – رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خرمشهر گفت: پنج اثر از آثار دوران دفاع ‌مقدس خرمشهر در فهرست آثار واجد ارزش تاریخی ‌فرهنگی ملی میراث فرهنگی ثبت شدند. سجاد پاک گهر روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: این آثار شامل ساختمان گمرک […]

عصر خوزستان:

پنج اثر دوران دفاع ‌مقدس خرمشهر در فهرست آثار فرهنگی کشور ثبت شد

آبادان – ایرنا – رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خرمشهر گفت: پنج اثر از آثار دوران دفاع ‌مقدس خرمشهر در فهرست آثار واجد ارزش تاریخی ‌فرهنگی ملی میراث فرهنگی ثبت شدند.

سجاد پاک گهر روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: این آثار شامل ساختمان گمرک خیابان فردوسی خرمشهر، شواهد دفاع‌ مقدس در مسجد سیدالشهدا خرمشهر، مدرسه دریابد رسایی خرمشهر ، مکان پل‌نو و اولین خاکریز دفاع مقدس خرمشهر و شواهد دفاع مقدس در پادگان دژ خرمشهر است که به تازگی به ثبت رسیدند.
وی افزود: با احتساب آثار ثبت شده جدید در فهرست آثار ملی میراث فرهنگی آثار ثبت شده خرمشهر تاکنون به ۱۴ اثر رسید.
پاک گهر بیان کرد:پروسه تهیه پرونده های ذکر شده نیازمند مطالعه و جمع آوری اسناد و مدارک بود که بیش از ۱۰ ماه این کار طول کشید.

وی ادامه داد: در تهیه این پرونده افراد و ارگان های مختلف از جمله جمعی از رزمندگان دفاع مقدس، مرکز فرهنگی دفاع مقدس و همچنین نعیمه سیمری و نجات درخشانی متخصص حفظ بنای تاریخی در تهیه این پرونده همکاری داشتند.
وی افزود: در جمع آوری اسناد و روایت ها برخی از رزمندگان دفاع مقدس مصاحبه و روایت های لازم انجام دادند که در این میان آقایان حشمت اله اکبری، عباس حربی و ایاد برام زاده همکاری ارزشمندی در این خصوص داشتند.
وی هدف اصلی این اداره از ثبت ملی آثار دوران دفاع مقدس را حفظ مکان خاطره ها و رویدادهای و شواهد باقی مانده برای آیندگان بیان داشت و گفت: همچنین نگاه اصلی این اداره به توسعه گردشگری بین المللی در بازدید از آثار و شواهد باقی مانده از دوران دفاع مقدس است.
پاک گهر بیان کرد: باید نگاه به احیای آثار و مرمت این بناها در دستور کار قرار گیرد که در این میان شهرداری ها می‌توانند به این حوزه کمک ارزشمندی کنند.
وی با اشاره به اهمیت بین المللی این آثار گفت: حفظ آثار باقی مانده از جنگ در کشورهای توسعه یافته در حوزه گردشگری موضوعی شناخته شده و دارای اهمیت است به عنوان مثال در کشورهای ژاپن، فرانسه، روسیه و آلمان آثار باقی مانده از جنگ جهانی دوم را حفظ کردند که این آثار همه ساله پذیرای گردشگران خارجی قرار دارد و به تبع ان ارزآوری ویژه ای را به دنبال دارد.
پاک گهر ادامه داد: ۱۰ پرونده دیگر آثار باقی مانده از دوران دفاع مقدس در خرمشهر تهیه شده و آماده ارایه و ثبت در فهرست آثار میراث فرهنگی کشور است.

منبع: ایرنا