عصر خوزستان: دزفول – ایرنا – کارگران شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه بعد از کش و قوس‌های فراوان به یکی از مطالبات اصلی خود یعنی خلع ید بخش خصوصی و بازگشت شرکت به بخش دولتی رسیدند و اکنون با شوق، امید و انگیزه برای بازگرداندن شرکت به دوران اوج خود در تلاشند. شرکت […]

عصر خوزستان:

بازگشت امید به مجتمع نیشکر هفت تپه

دزفول – ایرنا – کارگران شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه بعد از کش و قوس‌های فراوان به یکی از مطالبات اصلی خود یعنی خلع ید بخش خصوصی و بازگشت شرکت به بخش دولتی رسیدند و اکنون با شوق، امید و انگیزه برای بازگرداندن شرکت به دوران اوج خود در تلاشند.

شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه که به عنوان پدر شرکت‌های تولید شکر از نیشکر در کشور شناخته می‌شود و نزدیک به ۶۰ سال از افتتاحش می‌گذرد با فراز و نشیب‌های فراوانی روبرو بوده است.

این شرکت که در ید دولت بود از سال ۱۳۹۴ به بخش خصوصی واگذار شد؛ از همان ابتدا شک و شبهه‌هایی درخصوص نحوه واگذاری شرکت مطرح بود و مشکلات کارگران هفت تپه نیز از همان زمان آغاز شد به طوریکه حقوق آنها همواره با تاخیر چند ماهه پرداخت می‌شد.

تحمل این شرایط برای کارگران هفت تپه دشوار شده بود؛ برخی از کارگران با سابقه، دوران بالندگی شرکت را دیده و درک کرده بودند و جوانترها هم به دنبال برای بهبود شرایط مطالبه گری می‌کردند.

برخی از کارگران، پدر و حتی پدربزرگشان هم در شرکت روزی گرفته‌اند و هفت تپه را همچون پدری مهربان می‌دانند که باید از آن مراقبت کنند.

دلایل کافی بود تا کارگران شرایط سخت ایجاد شده به دلیل کارنابلدی و مدیریت نادرست مدیران بخش خصوصی را برنتابند و نسبت به وضعیت پیش آمده اعتراض کنند.

این اعتراضات ادامه داشت تا در نهایت بعد از بررسی تمام جوانب در قوه قضاییه و سازمان‌های نظارتی، سه ماه پیش شرکت هفت تپه از مالک بخش خصوصی خلع ید و به دولت بازگردانده شد.

برای بررسی تحولات صورت گرفته در شرکت هفت تپه عازم این شرکت شدیم تا با تهیه گزارشی میدانی در جریان آخرین وضعیت شرکت و کارگران آن قرار بگیریم.

ایجاد امید و شوق کار کردن در کارگران

ابتدا از کوره بخار و محل تولید شکر زرد و شکر سفید دیدن کردم، شوق و امید در چهره همه کارگران مشهود و هر کس مشغول کاری بود؛ برخی از کارگران هم به دورم حلقه زدند؛ یکی از آنها عبدالرضا احمدی سرپرست کوره آهک کارخانه تولید شکر بود. او با حدود ۲۱ سال سابقه کار در هفت تپه به سالها فعالیتش در این شرکت، واگذاری شرکت به بخش خصوصی در سال ۹۴ و بازگرداندن شرکت به دولت اشاره کرد.

احمدی واگذاری شرکت به بخش خصوصی را تجربه‌ای تلخ برای کارگران دانست و زمانی را یادآور شد که میزان تولید شکر کارخانه بیش از ۱۲۰ هزار تن بود.

رسیدن به آن دوران طلایی برای کارگران رنج دیده هفت تپه دشوار نیست ولی مستلزم همت آنها و البته رفع موانع است؛ احمدی در این باره اظهارداشت: کارگران باید از خود شروع کنند و با همت و تلاش مضاعف، توانشان را به مدیریت جدید کارخانه نشان دهند.

از کنار بخش آزمایشگاه شرکت که عبور می‌کردم با مهدی آل کثیر کارگر این بخش هم صحبت شدم؛ خوشحال بود و می‌گفت: بعد از پنج سال پیگیری کارگران، فعالان کارگری و اتحاد آنها، برای همگان روشن شده که چه ظلمی در حق هفت تپه و کشور انجام داده است.

این کارگر واگذاری شرکت به توسعه نیشکر را اتفاقی ارزشمند دانست که باعث ایجاد امید در دل کارگران شد؛ او با بیان اینکه ایکاش پنج سال قبل این شرکت، مدیریت هفت تپه را برعهده می‌گرفت بیان کرد: کارگران اکنون با جان و دل کار می‌کنند و با اورهال و به روز رسانی کارخانه افق روشنی مقابل خود می‌بینند.

مسلم چشمه خاور از فعالان کارگری هفت تپه و کارگر بخش کارخانه هم خندان به سمتم آمد؛ امید و صمیمیت در چهره‌اش موج می‌زد، می‌گفت: خیلی‌ها خواستند به هفت تپه ضربه بزنند ولی کارگران هوشیار بودند و با استقامت خود جلوی یک فساد کلان ایستادند و با وجود تهمت‌ها مقاومت کردند.

او هم آرامش حاکم بر شرکت، خوشحالی و فعالیت کارگران با جان و دل را یادآور شد و ادامه داد: کارگران، خود را در جریان خشکسالی ثابت کردند و در اوج بی‌آبی از جان مایه گذاشتند و نیشکرها را سرپا نگه داشتند اگرچه برخی مزارع هم خساراتی دیدند.

مسلم این آرامش و تحقق مطالبات صنفی و حقوقی را تنها خواسته کارگران هفت تپه در اعتصاب‌ها دانست و اظهارامیدواری کرد که کارخانه با استقامت، تعامل و همدلی کارگران به ثبات، آرامش و روزهای طلایی خود بازگردد.

این فعال کارگری هفت تپه در پاسخ به این سوال که چه عاملی باعث تداوم پیگیری کارگران هفت تپه تا رسیدن به نتیجه مطلوب شد، گفت: صدام با آن همه حامی نتوانست خوزستان را تصرف کند ما هم این استقامت را از پدرانمان به ارث برده‌ایم؛ وقتی از واگذاری کاملا صوری شرکت مطلع شدیم و دیدیم یک ابرمتهم ارزی به صورت ظالمانه به هفت تپه ورود کرده مقابلش ایستادیم.

او ادامه داد: هرچه جلوتر می‌رفتیم فسادهای بیشتری نمایان می‌شد لذا کارگران هفت تپه که عرق خاصی به شرکت داشتند، اجازه ندادند جایی که روزی خانواده آنها در آن شکل گرفته بود دچار آسیب شود.

چشمه خاور بیان کرد: کارگران با همدلی، اتحاد، ایستادگی و مقاومت توانستند فساد ارزی را افشا کنند و در نهایت شرکت به طرح توسعه نیشکر واگذار شد؛ شرکتی که تخصص لازم را دارد و اکنون کارگران با دلگرمی و با جان و دل مشغول به کار شده‌اند.

حسنعلی چنانی‌زاده یکی دیگر از کارگران با اشاره به پایان اعتصاب‌ها بعد از پرداخت بخشی از حقوق معوقه و تعیین تکلیف شرکت بیان کرد: قرار است دیگر حقوق معوقه نیز در روزهای آینده واریز شود.

در حال قدم زدن در بخش تعمیرات بودم که فردی میانسال توجهم را جلب کرد، نامش شاهرخ روزه‌دار بود و با ۲۳ سال سابقه کار مویی در شرکت سپید کرده بود؛ این کارگر بخش صنعت با بیان اینکه در مدیریت گذشته خسارت زیادی به شرکت وارد شد، گفت: خوشبختانه این فرد با تلاش سه قوه از شرکت خلع ید شد.

او همچنین با قدردانی از پیگیری‌ها و زحمات محمد کعب عمیر نماینده مردم شوش و کرخه در مجلس شورای اسلامی و همچنین استاندار جدید خوزستان برای رفع مشکلات هفت تپه بیان کرد: کارگران یک صدا مطالبات خود را فریاد زدند و در نهایت به خواسته خود رسیدند لذا امیدواریم مسوولان نیز برای چرخیدن چرخ کارخانه تلاش کنند.

امین جایمند یکی دیگر از کارگران بخش صنعت نیشکر هفت تپه نیز با ۶ سال سابقه کار به مشکلات مالی و افول شرکت در سال‌های اخیر اشاره و بیان کرد: خوشبختانه در یک ماه اخیر با واگذاری هفت تپه به شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی خوزستان، اوضاع شرکت روز به روز در حال بهتر شدن است و کارگران با امید بیشتر در حال کار هستند.

بعد از تهیه چند مصاحبه، کارگران مرا به نوشیدن چای کارگری دعوت کردند که با آنها همراه شدم؛ دوباره وارد کارگاه شدم، از دور چهره‌ای آشنا توجهم را جلب کرد؛ ابراهیم عباسی منجزی فعال کارگری هفت تپه بود که همراه با چند کارگر دیگر به سمتم می‌آمدند؛ با ابراهیم هم صحبت شدم او هم همانند سایر کارگران از تحولات صورت گرفته خوشحال بود و با اشاره به ایجاد بارقه امید در دل کارگران می‌گفت لازمه تولید پایدار، پشتکار و تیم مدیریتی قوی است تا بتوانند شرکت را از مسیر اشتباهی که با خصوصی سازی در آن افتاد، به مسیر درست و توسعه پایدار بازگردانند.

این فعال کارگری دلیل دلسرد نشدن از تداوم پیگیری‌ها برای تحقق مطالبات کارگران هفت تپه را اطلاع از وجود فساد در شرکت عنوان و بیان کرد: متوجه شدیم آقایان قصد تولید و کار و توان کنترل این شرکت بزرگ را ندارند در نتیجه این فساد را داد زدیم تا مسوولان بشوند و اموال شرکت که متعلق به مردم منطقه هستند را برگردانند.

او اشاره‌ای به ضررو زیان‌های شرکت و عقب افتادن از تولید محصول راهبردی شکر داشت که با اتحاد و همدلی کارگران مطالبات به نتیجه رسیدند و اکنون امیدوارند شرکت با توجه به تجربه و تخصص توسعه نیشکر به تولید پایدار برسد.

روحیه امید به هفت تپه دمید

کارگران هفت تپه راضی از مدیریت جدید

یکی از مواردی که در سخنان کارگران شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه بارها به آن اشاره شد رضایت از مدیریت جدید بود؛ درواقع واگذاری هفت تپه به شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی خوزستان یکی از مطالبات کارگران در ایام اعتصاب بود. این شرکت در زمان تحویل هفت تپه وعده‌هایی مبنی بر پرداخت حقوق کارگران داده بود که به آنها هم عمل کرد.

احمدی سرپرست کوره آهک هفت تپه در این باره با بیان اینکه تحقق این مطالبه و همچنین تعیین مدیرعاملی از فرزندان هفت تپه باعث خرسندی کارگران شده است، بیان کرد: شرکت‌های زیرمجموعه طرح توسعه نیشکر خوزستان از نظر مکانیزه سطح بالاتری نسبت به هفت تپه دارند چون ما در سال‌های اخیر از نظر علمی، ابزار و وسایل عقب ماندیم درنتیجه باید از ظرفیت این شرکت‌ها استفاده و خود را به روز کنیم.

آل کثیر، چشمه خاور و چنانی‌زاده از کارگران هفت تپه هر سه به کاربلدی و تخصص مدیریت جدید اشاره و اظهارامیدواری کردند که این تخصص باعث شکوفایی شرکت شود.

حسنعلی چنانی‌زاده بیان کرد: هفت تپه از نخستین شرکت‌های مادر بوده و در گذشته بیش از ۱۰ هزار کارگر داشته است ولی متاسفانه در سال ۹۴ به افرادی غیرمتخصص واگذار شد که فقط به فکر منافع خود بودند و به اسم هفت تپه وام‌های کلانی گرفتند ضمن اینکه بسیاری از بندهای حقوقی کارگران را حذف کردند.

در ادامه با شهرام قنبری مدیر فنی کارخانه هفت تپه هم صحبت شدم؛ او با اشاره به تحولات شرکت گفت: ما بر لزوم واگذاری شرکت به طرح توسعه نیشکر و صنایع جانبی اصرار داشتیم چراکه تخصص لازم را داشت و می‌توانست از نظر مدیریتی و بهبود هزینه‌ها و منابع موفق‌تر عمل کند چون این شرکت از نظر ماشین آلات، امکانات و تجهیزات و نیروی انسانی متخصص در سطح بالایی قرار دارد.

نیروهای آموزش دیده، به روز بودن دانش و تجهیزات کارخانه‌های زیرمجموعه شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی از دیگر موارد مورد اشاره قنبری بودند که از نظر او می‌توانند به هفت تپه کمک کنند.

بنا به گفته مدیر فنی کارخانه هفت تپه، کارخانه‌های زیرمجموعه توسعه نیشکر وصنایع جانبی خوزستان از نظر دسترسی به منابع و پول از هفت تپه بالاتر و جلوتر هستند و با حضور کارشناسان آنها شاهد تحولات بهتری در شرکت خواهیم بود.

او پرسنل هفت تپه را افرادی دلسوز و متخصص دانست و افزود: مدیرعامل و معاونان جدید شرکت از نیروهای هفت تپه بوده‌اند که به شرکت توسعه رفته و برای کمک بازگشته‌اند.

عباسی منجزی از فعالان کارگری و شاغل در مدیریت تجهیزات مکانیکی شرکت هفت تپه نیز امید را دلیل شروع به کار کارگران هفته تپه دانست و برای تحقق مطالبات کارگران و رساندن شرکت به تولید پایدار توسط شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی خوزستان اظهار امیدواری کرد.

رونق بازار هفت تپه بعد از تحولات اخیر

بازار هفت تپه همواره متاثر از شرکت بوده و هرگاه حقوق کارگران به موقع پرداخت شده بازار هم رونق داشته و تاخیر در پرداخت‌ها بازار را هم از رونق انداخته است.

بعد از مصاحبه با کارگران و مسوولان شرکت به همراه محمد خنیفر از فعالان کارگری هفت تپه چرخی در بازار منطقه مسکونی هفت تپه زدیم تا از حال و هوای این منطقه باخبر شویم.

یکی از کافه داران بازار هفت تپه با نام ابراهیم چهرآزی که نزدیک به ۱۰ سال در این منطقه فعالیت کرده است، گفت: در شرکت مشغول به کار نیستم ولی اغلب اقوامم از جمله پدر وعموهایم در این شرکت کار کرده‌اند لذا عرق خاصی نسبت به آن دارم و زمانی که شرکت به افراد غیرمتخصص واگذار شد ناراحت شدم.

او  ادامه داد: حقوق کارگران در ۶ سال گذشته به موقع پرداخت نمی‌شد و وضیت بدی بر منطقه و کارخانه هفت تپه حاکم شده بود علاوه بر آن بازار هفت تپه هم دچار رکود شده بود و حتی در مقطعی تصمیم داشتم مغازه را تعطیل کنم.

چهرآزی با بیان اینکه چرخه زندگی در هفت تپه ناقص شده بود، بیان کرد: افراد دارای مسکن مشکل زیادی نداشتند ولی خیلی از کارگران از یک سو حقوقشان به موقع پرداخت نمی‌شد و از سوی دیگر باید اجاره منازل خود را پرداخت می‌کردند.

این مغازه دار اظهارداشت: کارگران در این شرایط ناامید و همیشه در فکر بودند و برخی از آنها در مسیر هفت تپه تصادفات تلخی داشتند ولی اکنون با تلاش رئیس جمهوری و فعالان کارگری هفت تپه، کارخانه به بخش دولتی برگردانده شده که با توجه به پرداخت حقوق، کارگران بدهی‌های خود را هم به بازار پرداخت می‌کنند.

او ادامه داد: در سه ماهی که مالک قبلی خلع ید شده بود و مالک جدید مشخص نبود نقدینگی ما هم به شدت کاهش یافته بود چون کارگران پولی نداشتند که از بازار خرید کنند.

چهرآزی گفت: ما در هفت تپه مانند یک خانواده هستیم و امکان نداشت کارگری به مغازه مراجعه و طلب جنس نسیه کند و به او جنس ندهیم چون مشکلات آنها را درک می‌کردیم.

بعد از صرف چای زعفران در این کافه به سوپرمارکتی بغل رفتیم و با عبداله اخضری که خود بازنشسته هفته تپه بوده هم کلام شدیم؛ او هم دل پری از مدیریت بخش خصوصی داشت و از آن آسیب‌ها دیده بود.

این بازاری با اشاره به تاریخچه‌ای از شرکت هفت تپه اظهارداشت: سال ۷۱ در زمان دولتی بودن شرکت در آن مشغول به کار شدم آن زمان وضعیت کارخانه از نظر برداشت نیشکر، پرداخت حقوق و امکانات رفاهی کارکنان خوب بود.

او ایجاد مشکلات در کارخانه از سال ۱۳۹۴ همزمان با واگذاری شرکت به بخش خصوصی را یادآور شد و بیان کرد: واگذاری مساله‌دار شرکت هفت تپه از ابتدا خود را نشان داد چراکه شرکت با ۲۴ هزار هکتار زمین، با مبلغ بسیار ناچیز و به صورت اقساطی واگذار شده بود؛ سال ۹۴ به یک باره شرکت از نظر سیستمی و مدیریتی به هم ریخت و راندمان کار پایین آمد به طوریکه در سال گذشته فقط ۱۰ هزار تن شکر آن هم زرد در کارخانه تولید شد.

اخضری همچنین به اعتصاب‌ها و برخی نا امنی‌ها در منطقه مسکونی هفت تپه اشاره و بیان کرد: متاسفانه شرکت و منطقه مسکونی با بحران روبرو شد و کارگران دچار افسردگی شده بودند؛ با واگذاری شرکت به توسعه نیشکر و صنایع جانبی اوضاع بهتر شده و همه کارگران اکنون با روحیه و ذوق و شوق کار می‌کنند.

این بازنشسته شرکت هفت تپه همچنین از من خواست تا مشکلش را در گزارش درج کنم؛ او با بیان اینکه با ۱۵۰ میلیون تومان پاداش سنواتی بازنشستگی‌اش در سال ۹۶ می‌توانست ۲ واحد آپارتمان خریداری کند، ادامه داد: متاسفانه این مبلغ را بعد از ۲ سال و در چند قسط پرداخت کردند که از این ناحیه زیان دیدم و آپارتمان ۸۰ میلیونی به ۸۰۰ میلیون تومان رسیده بود.

او که در زمان خدمت مدیر امور مالی و کارشناس مسوول اموال شرکت هفت تپه بوده اظهارداشت: پیش از واگذاری شرکت به بخش خصوصی قرار بود منازل سازمانی به مالکان واگذار شوند لذا برای تعمیر منزل هزینه هنگفتی متحمل شدم که متاسفانه موضوع واگذاری منتفی شد؛ اکنون از مدیرعامل جدید درخواست دارم فکری به حال ما بکند.

مطالبات بر زمین مانده کارگران

کارگران شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه از فرصت استفاده کردند و از من خواستند مطالبات بر زمین مانده آنها را هم ذکر کنم؛ عباسی منجزی یکی از فعالان کارگری هفته با اشاره به پرداخت ۲ ماه حقوق معوقه بیان کرد: هنوز تعدادی از مطالبات کارگران باقی مانده که که البته قرار است مساعدت‌هایی در این زمینه صورت گیرد.

حق شیفت، حق همسر، بدی آب و هوا و حق غذا از موارد مورد اشاره این فعال کارگری بودند، او اظهارامیدواری کرد که این بندهای حقوقی با دیگر شرکت‌های طرح توسعه نیشکر و صنایع جانبی همسان سازی شوند البته تضمین‌هایی به صورت شفاهی در این زمینه داده شده است.

عباسی منجزی با بیان اینکه مدیران هفت طرح قول داده‌اند اگر کشت انجام شود با بررسی سوابق و تجربه کارگران فصلی، آنها را مشغول به کار کنند که امیدواریم این مورد هم مورد توجه قرار گیرد و آرامش و امید در دل کارگران فصلی ایجاد شود.

آل کثیر، چشمه خاور، چنانی زاده، جایمند و روزه دار هم این درخواست‌ها را تکرار کردند؛ آل کثیر علاوه بر آن بر لزوم برگزاری دوره‌های آموزشی برای ارتقای سطح کارگران هفت تپه تاکید کرد و افزود: هیچ دوره آموزشی در پنج سال گذشته برای کارگران هفت تپه برگزار نشده و کارگران در این مدت طبق تجربیات خود فعالیت می‌کردند.

علی سعدی از کارگران فصلی هفت تپه و ساکن روستای عین نیز که پنج سال سابقه کار در شرکت دارد، گفت: کارگران فصلی، غیرنیشکری، دفع آفات، رب گوجه، تجهیزات و زیربنایی هفت تپه حدود ۴۰۰ نفر هستند که انتظار دارند مدیریت جدید شرکت هفت تپه آنها را بکار گیرد.

حسین شوهانی و داوود صفاری از کارگران فصلی و ساکن منطقه مسکونی هفت تپه نیز با بیان اینکه پدران آنها در این شرکت کار کرده‌اند، اظهارداشت: متاسفانه هیچ جایگاهی در شرکت نداریم و در طول سال چهار تا ۶ ماه برایمان کار هست و مابقی سال بیکاریم.

صفاری که حدود پنج سال به صورت فصلی در هفت تپه کار کرده است، بیان کرد: پدرانمان در این کارخانه زحمت کشیده‌اند و ما در این محیط بسته بزرگ شدیم ولی واقعا کسی نبوده حق ما را بگیرد لذا انتظار داریم شرکت بچه‌های بومی منطقه را بکار گیرد و از بلاتکلیفی خارج کند.

او ادامه داد: تنها راه شاغل شدن ما که تعدادمان هم زیاد نیست همین شرکت‌های منطقه است و انتظار داریم حداقل قراردادی شویم.

هفت تپه پدر توسعه نیشکر است/ پدر را به سرای سالمندان نمی‌فرستیم

در ادامه گزارش میدانی به سراغ معاون صنعت شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه رفتم تا از آخرین تحولات و برنامه ریزی‌ها برای شکوفایی شرکت مطلع شوم؛ فرزام لطیفی در گفت و گویی صمیمی با اشاره به واگذاری هفت تپه بعد از کش و قوس‌های فراوان به شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی خوزستان بیان کرد: ظرفیت‌های فراوانی در شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه وجود دارد و امروز با افتخار می‌توان بیان داشت که تعداد کشت و صنعت‌های توسعه نیشکر به هشت کشت و صنعت رسیده است. 

لطیفی با بیان اینکه شرکت هفت تپه قدیمی‌ترین شرکت تولید شکر از نیشکر کشور است، ادامه داد: همه پرسنل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی خوزستان زمانی چشم و امیدشان به خدمات هفت تپه بوده که دوباره باید تلاش کرد این شرکت به دوران اوج خود برسد ضمن اینکه شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی خوزستان همان سیاست سایر کشت و صنعت‌ها را برای هفت تپه اجرا خواهد کرد چون هفت تپه اکنون جزو پیکره توسعه نیشکر محسوب می‌شود.

مدیرعامل هلدینگ توسعه نیشکر و صنایع جانبی نقل قولی داشته و گفته است که هفت تپه پدر توسعه نیشکر بوده و ما فرزندانی نیستیم که پدر خود را در سرای سالمندان رها کنیم بلکه باید به آن خدمت کنیم تا همیشه نقش پدری خود را حفظ کند؛ لطیفی با بیان این نقل قول اظهارداشت: برای راه اندازی واحدهای نیشکری امام خمینی(ره)، امیرکبیر و دعبل خزاعی، میرزا کوچک خان و سلمان فارسی از نیروی انسانی و تجربه استادکاران هفت تپه استفاده شده است و نیروهای این شرکت‌ها در هفت تپه و کارون آموزش دیده‌اند.

معاون صنعت شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه با اشاره به آغاز فعالیت مدیریت جدید هفت تپه از ۲ هفته قبل افزود: تعهداتی در این مدت داده بودیم که برای اجرای آنها تمام تلاش خود را بکار می‌گیریم برای مثال مدیرعامل شرکت هلدینگ توسعه نیشکر و صنایع جانبی اعلام کردند که طی ۱۰ روز ۲ ماه از حقوق معوقه کارگران پرداخت می‌شود و این کار در مدت یک هفته انجام شد.

پرداخت حقوق شهریورماه در آینده نزدیک و به روز کردن حقوق کارگران از دیگر موارد مورد اشاره لطیفی بود؛ او اظهارداشت: حقوق کارگران هفت تپه همچون حقوق هفت شرکت دیگر زیرمجموعه شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی خوزستان پرداخت می‌شود.

برنامه ریزی برای تولید ۱۰۰ هزار تن شکر در سال

معاون صنعت شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه همچنین کشت پنج هزار هکتار از اراضی این شرکت را یادآور شد و اظهارداشت: ۳۰۰ هزار تن نیشکر از این سطح قابل برداشت است که از این میزان نیشکر می توان ۳۰ هزار تن شکر تولید کرد.

او با اشاره به برنامه‌های مدیریت جدید شرکت اظهار امیدواری کرد که طی یک برنامه سه ساله، سطح زیر کشت در هفت تپه به بیش از ۱۰ هزار هکتار، میزان تولید نیشکر به یک میلیون تن و میزان شکر تولیدی به ظرفیت اسمی کارخانه یعنی ۱۰۰ هزار تن در سال افزایش یابد.

معاون کشاورزی شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه نیز با بیان اینکه ۱۰۰ درصد کارگران قراردادی سر کار حاضر شده‌اند، بیان کرد: کارگران فصلی نیز در زمان نیاز سر کار می‌آیند.

حکیم ناصری درخصوص مطالبه کارگران فصلی برای تبدیل وضعیت گفت: بکارگیری بیش از یکهزار و ۵۰۰ نیرو در هر شرکت کشت و صنعت مدیریت هزینه‌ها را دشوار می‌کند در نتیجه تحقق مطالبه نیروهای فصلی در شرایط کنونی ممکن نیست البته در سال‌های آینده می‌توان برای این موضوع نیز برنامه ریزی کرد.

او با اشاره به فعالیت نزدیک به سه هزار کارگر قراردادی در شرکت افزود: ۲ هزار و ۵۰۰ نفر نیز به صورت فصلی و بنا به نیاز بکار گرفته می‌شوند.

لزوم حمایت امنیتی از شرکت با توجه به ورود احشام و تصرف زمین‌ها مورد تاکید ناصری بود که باید دستگاه‌های امنیتی برای رفع این مشکلات با شرکت همکاری کنند.

تحولات یادشده و پرداخت حقوق کارگران در نهایت باعث ایجاد آرامش و روحیه امید، نشاط و سرزندگی کارگران شده بود که امید است با تداوم این روحیه شاهد بالندگی شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه باشیم.

این شرکت به عنوان هشتمین شرکت زیرمجموعه شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه در ۱۵ کیلومتری شهر شوش واقع شده است.

منبع: ایرنا