عصر خوزستان: اهواز – ایرنا – سرپرست معاونت گردشگری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان گفت: واحدهای کشت‌وصنعت نیشکر خوزستان، بر اساس توافق انجام شده با مسوولان آنها، مجوز گردشگری کشاورزی دریافت می‌کنند. به‌گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، پیمان نبهانی افزود: باتوجه به شرایط استان و […]

عصر خوزستان:

اعطای مجوز گردشگری کشاورزی به واحدهای کشت و صنعت نیشکر خوزستان

اهواز – ایرنا – سرپرست معاونت گردشگری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان گفت: واحدهای کشت‌وصنعت نیشکر خوزستان، بر اساس توافق انجام شده با مسوولان آنها، مجوز گردشگری کشاورزی دریافت می‌کنند.

به‌گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، پیمان نبهانی افزود: باتوجه به شرایط استان و هدف‌گذاری برای افزایش اشتغال در بخش گردشگری و لزوم تنوع بخشیدن به خدمات و بسته‌های سفر و گرایش به انواع گردشگری تخصصی و ضرورت ارایه خدمات خاص براساس علایق گردشگران به استناد جزء هفت بند ج ماده یک آیین نامه ایجاد، اصلاح، تکمیل، درجه‌بندی و نرخ‌گذاری تاسیسات گردشگری و نظارت بر فعالیت آنها مصوبه هیات وزیران با موضوع “محیط‌ها و پارک‌های طبیعت‌گردی و گردشگری روستایی و عشایری” با هدف توسعه پایدار روستایی و استفاده از ظرفیت مزارع نیشکر، در راستای ییشبرد اهداف گردشگری و نظارت بر فعالیت و عملکرد این واحدها در این بخش، واحدهای کشت و صنعت نیشکر خوزستان مجوز گردشگری کشاورزی دریافت خواهند کرد.
وی گفت: ایجاد اشتغال جدید، افزایش درآمد روستاییان ساکن در پیرامون این واحدها باتوجه به حضور گردشگر، هدایت کمک‌های شرکت در حوزه مسوولیت اجتماعی به سمت ایجاد توسعه پایدار گردشگری و صنایع دستی در روستاهای اطراف مزارع و نیز برقراری ارتباط بین فعالیت شرکت و رونق اقتصادی جامعه پیرامونی، از دیگر اهدافی است که این توافق دنبال می‌کند.
 نبهانی در توضیح فعالیت مراکز گردشگری کشاورزی بیان کرد: واحدهای تولیدی کشاورزی اعم از مزرعه، باغ ها، گلخانه و ماکیان در کنار دامپروری، شیلات، عرصه‌ها و محل تولید در فضاهای باز و بسته و رویش‌گاه‌های طبیعی که باتوجه به جاذبه‌هایی همچون فضای سبز خاص موجود در مزرعه و تولید و استفاده خوراکی‌دارویی از محصول و صنایع تبدیلی و فرآوری، امکان بهره‌مندی توسط گردشگران را فراهم می‌کنند، براساس آیین‌نامه ابلاغی قابلیت دریافت مجوز را دارند.
وی  افزود:گردشگری کشاورزی در واحدهای بزرگ کشت و صنعت نیشکر، به صورت فعالیتی تجربه‌گرا و بدون نیاز به احداث هرگونه سازه انجام می‌شود که پس از دریافت مجوز لازم از وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و با رعایت قوانین و مقررات مربوط اجرا خواهد شد.
سرپرست معاونت گردشگری اداره‌کل میراث‌فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی خوزستان با بیان اینکه شرکت توسعه‌نیشکر و صنایع جانبی در زمینی به مساحت ۶۷هزار هکتار در قالب هشت واحد بزرگ کشت و صنعت نیشکری در هفت شهرستان استان شامل شوش، شوشتر، باوی، اهواز، کارون، شادگان و خرمشهر درحال فعالیت است گفت: این شرکت، باوجود ظرفیت‌های فراوان، تاکنون نتوانسته بود در حوزه گردشگری جایگاه خود را باز کند که با تلاش‌های مدیرکل میراث‌فرهنگی خوزستان، مدیرعامل این هولدینگ بزرگ در استان، مدیران واحدها و همکاران آنها، همکاران ما در واحد بازاریابی و تبلیغات اداره‌کل و همچنین بخش خصوصی، این ظرفیت درحال معرفی و تبدیل شدن به یک مقصد برای گشت‌های ویژه است.

به گزارش ایرنا عملیات اجرایی واحدهای هفتگانه نیشکری خوزستان در جنوب و شمال اهواز از دهه ۷۰ شروع شد و از ابتدای دهه ۸۰ یکی پس از دیگری به بهره برداری رسیدند. واحدهای هفتگانه نیشکری سلمان فارسی،   حکیم فارابی، امام خمینی(ره)، دهخدا، امیرکبیر، میرزاکوچک خان و دعبل خزاعی زیر مجموعه شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی در خوزستان بود که به تنهایی حدود ۴۰درصد شکر کشور را تولید می‌کنند. به تازگی واحد نیشکر هفت تپه نیز به این شرکت واگذار شده است. شرکت کشت و صنعت نیشکر کارون از دیگر واحدهای مستقل تولید شکر در خوزستان است.

منبع: ایرنا