نشست نقد و بررسی کتاب «شازده حمام» با حضور نویسنده اثر، دکتر محمدحسین پاپلی‌یزدی، در کتابخانه مرکزی خوزستان برگزار شد. در این نشست عباس حسین زاده، سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی خوزستان، گفت: برگزاری چنین نشست‌هایی کارکرد اجتماعی را در کتابخانه‌ها وارد می‌کند و کتابخانه‌ها را به عنوان پایگاه اجتماعی در نظر گرفته می‌شوند. به […]


نشست نقد و بررسی کتاب «شازده حمام» با حضور نویسنده اثر، دکتر محمدحسین پاپلی‌یزدی، در کتابخانه مرکزی خوزستان برگزار شد.

در این نشست عباس حسین زاده، سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی خوزستان، گفت: برگزاری چنین نشست‌هایی کارکرد اجتماعی را در کتابخانه‌ها وارد می‌کند و کتابخانه‌ها را به عنوان پایگاه اجتماعی در نظر گرفته می‌شوند.

به گزارش ایسنا، وی با بیان این که نشست‌های نقد و بررسی و جمع‌خوانی و نشست‌های کتابخوان و برگزاری رویدادهای بزرگ فرهنگی کتابخانه‌ها را به پایگاه‌های اجتماعی نزدیک می‌کند افزود: تجهیز کتابخانه‌ها به حوزه‌های مختلف از جمله کودک و نوجوان و بخش‌های خاص از جمله نابینایان و ناشنوایان و جامعه خاص را در کتابخانه مرکزی دنبال و سعی می‌کنیم توزیع خدمات را به این منزل برسانیم.

همچنین در این نشست لفته منصوری، منتقد کتاب و مدیرکل اسبق کتابخانه‌های عمومی خوزستان، در نقد کتاب «شازده حمام» بیان کرد: هر کتابی سه رکن دارد که یک رکن آن دیدگاه نویسنده، رکن دوم دیدگاه منتقد و رکن سوم خواننده است. در «شازده حمام» نویسنده زندگی خود را از پنج سالگی روایت می‌کند و این کتاب روایتی از واقعیت‌های اجتماعی جامعه امروز ما از سال ۱۳۲۷ تا سال ۱۳۹۳ است.

وی افزود: یکی از کتاب‌هایی که در گونه خاطره‌نگاری بوده کتاب «شازده حمام» نوشته دکتر پاپلی است. شخصیت اصلی این کتاب دکتر پاپلی است که داستان زندگی خود را از پنج سالگی روایت می‌کند؛ پسر یتیم یزدی که با سرپرستی مادر و با حق خوری های عموهای خویش بزرگ می‌شود، تحصیلات عالی خود را در دانشگاه سوربون فرانسه گذراند و اکنون استاد بازنشسته است و این کتاب روایت زندگی ایشان از سال ۲۷تا ۹۳ است.

منصوری ادامه داد: مقالات و پایان‌نامه‌ها از زوایای مختلف به این کتاب پرداخته‌اند؛ بازنمایی شرایط گذار از سنت به مدرنیته، فقر، وضعیت کودکان، رذایل اخلاقی، اهمیت پول، تعصبات، اعتقادات دینی و… که موضوعات کتاب را به ۲۴ موضوع دسته‌بندی کرده‌اند.

این منتقد کتاب عنوان کرد: «شازده حمام» چه هست؟ تاریخ شفاهی؟ رمان؟ زندگی‌نامه؟ چیست؟ دکتر پاپلی در این کتاب خاطرات زندگی خود را می‌گوید نه داستان زندگی. داستان زندگی می‌تواند بیوگرافی باشد اما چون از سال ۹۳ تا کنون چیزی ننوشته پس داستان زندگی نیست چراکه داستان زندگی کل زندگی انسان را شامل می‌شود.

منصوری خاطرنشان کرد: خاطره پدیده‌ای است روایی که پدیدآورنده آن با آگاهی از احوال و رویدادهای گذشته صحنه‌ها و رویدادهایی که در زندگی‌اش گذشته یا در آن نقش داشته یا شاهد آن بوده را بیان می‌کند. این کتاب خاطره است و خاطرات وجه ادبی و تاریخی دارند، یعنی هم رمان و داستان و هم تاریخی هستند که این کتاب یک کتاب خاطره‌نگاری است که خاطره‌سازی نکرده بلکه عینی گرایی کرده اما عناصر داستانی را در متن تزریق کرده است.

دکتر محمدحسین پاپلی‌یزدی، نویسنده کتاب «شازده حمام»، نیز در این نشست گفت: در مورد کتاب «شازده حمام»  پنج پایان‌نامه و یک رساله دکتری نوشته شده است.

وی افزود: هدفم از نوشتن این کتاب این بود که افراد کم‌سواد و کم کتابخوان بتوانند بخوانند و سعی کردم از جملات ساده و کوتاه استفاده کنم و جملات طولانی و خسته کننده به کار نبردم.

پاپلی‌یزدی ادامه داد: جامعه هدف من در این کتاب محرومان، یتیمان و زنان بیوه بود. من خوابیدن در چادر عشایر را به خوابیدن در هتل پنج ستاره ترجیح می‌دهم.

وی با بیان این که ادبیات جامعه را به خوبی‌ها تشویق می‌کند گفت: نمونه فاخر ادبیات کتاب قرآن است که انسان‌ها را به خوبی‌ها هدایت می‌کند.

 در پایان این مراسم پس از پاسخ به سوالات مخاطبان لوح تقدیر سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی خوزستان به نویسنده و منتقد اهدا شد.

انتهای پیام