عصر خوزستان: اهواز – ایرنا – معاون آب و خاک وزیرجهادکشاورزی گفت: طبق برنامه وزارتخانه متبوع ، ۱۶ هزار هکتار از زمین‌های کم بازده بخش کشاورزی ۲ شهرستان باغملک و ایذه در شرق خوزستان، در گام دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری رهبر معظم انقلاب، مکانیزه و تجهیز خواهند شد. به گزارش خبرنگار ایرنا علی مراداکبری […]

عصر خوزستان:

۱۶هزار هکتار زمین‌ کم بازده کشاورزی در باغملک و ایذه مکانیزه می‌شوند

اهواز – ایرنا – معاون آب و خاک وزیرجهادکشاورزی گفت: طبق برنامه وزارتخانه متبوع ، ۱۶ هزار هکتار از زمین‌های کم بازده بخش کشاورزی ۲ شهرستان باغملک و ایذه در شرق خوزستان، در گام دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری رهبر معظم انقلاب، مکانیزه و تجهیز خواهند شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا علی مراداکبری روز یکشنبه در جریان بازدید از بخش‌های کشاورزی این ۲ منطقه که بیشتر زیرکشت شالی هستند افزود: در گام دوم طرح ۵۵۰هزار هکتاری توجه ویژه‌ای به این ۲ شهرستان که ظرفیت‌های بسیارخوبی در بخش کشاورزی دارند خواهد شد به گونه‌ای که شرق خوزستان نیز به قطب مهم تولیدات کشاورزی استان تبدیل شود.
وی با بیان اینکه معیشت اصلی مناطق باغملک و ایذه بیشتر کشاورزی است گفت: این مناطق از عقب ماندگی تاریخی در بخش زیرساخت های کشاورزی ، شبکه‌ آبیاری و ایستگاه‌های پمپاژ رنج می‌برد ولی در دولت سیزدهم برنامه ریزی خواهد شد تا بخش کشاورزی این مناطق متحول شود به گونه ای که معیشت کشاورزان و میزان بهره وری افزایش یابد.
اکبری، با اشاره به تاکید وزیر جهادکشاورزی مبنی بر اهتمام به بخش کشاورزی شرق خوزستان در گام دوم طرح ۵۵۰هزار هکتاری ادامه داد: در این سفر گزارشی از وضعیت آب و خاک این مناطق و ضرورت های اجرایی این بخش به وزیر ارایه خواهد شد تا تصمیم لازم برای اجرای پروژه های آب و خاک گرفته، و اعتبار لازم نیز تامین شود.
معاون آب و خاک وزیر جهادکشاورزی در جریان این سفر یک روزه که به همراه نماینده مردم باغملک و ایذه در مجلس شورای اسلامی انجام شد راه‌های تامین منابع مالی برای اجرای پروژه‌های آب و خاک در این مناطق و چگونگی همیاری سازمان جهادکشاورزی استان را بررسی کرد.
با وجود منابع مناسب آب و سدهای مهمی همچون سد کارون ۳ ، شبکه های آبیاری درجه یک و ۲ در شرق خوزستان احداث نشده و این نارسایی ها سبب شده کشاورزی بیشتر به صورت سنتی و دیم انجام شود.

شهرستان ایذه بیش از ۵۳ هزار هکتار زمین دیم دارد که بیشتر شالی کاری در آن صورت می‌گیرد.همچنین ۲ هزار و ۱۰۰ هکتار سطح زیر کشت باغات این شهرستان است که محصولاتی همچون انار، انجیر، گردو، مرکبات و … از آنها برداشت می‌شود.

منبع: ایرنا