عصر خوزستان: اهواز – ایرنا – پلاک خانه تاریخی نقشینه اهواز با عنوان ” خانه خانوم بزرگ ” چهارشنبه با حضور علاقه‌مندان به حوزه میراث‌فرهنگی ، خانواده و مالکان بر سر در این بنای تاریخی نصب شد. به‌گزارش ایرنا به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی خوزستان، مدیر کل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی […]

عصر خوزستان:

نصب پلاک خانه تاریخی «نقشینه» در اهواز

اهواز – ایرنا – پلاک خانه تاریخی نقشینه اهواز با عنوان ” خانه خانوم بزرگ ” چهارشنبه با حضور علاقه‌مندان به حوزه میراث‌فرهنگی ، خانواده و مالکان بر سر در این بنای تاریخی نصب شد.

به‌گزارش ایرنا به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی خوزستان، مدیر کل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی خوزستان گفت: باتوجه به علاقه‌مندی خانواده نقشینه به حفظ، نگهداری و مرمت بنای خانوادگی خود و به‌منظور ارج نهادن و تقدیر از تلاش‌ فرهنگی که در راستای میراث‌بانی این اثر ارزشمند توسط اعضای این خانواده صورت گرفت، پلاک خانه تاریخی موسوم به خانه خانوم بزرگ باحضور مالکان بنا نصب شد.
سیدحکمت‌اله موسوی افزود: گام بزرگ مالکان این اثر برای ثبت بنای خانوادگی خود در فهرست آثار ملی واجد ارزش‌های تاریخی قابل تقدیر است؛ خانواده‌ای فرهنگ‌دوست که به خاطر علاقه‌مندی به میراث فرهنگی، اقدامات مرمتی در چند مرحله روی بنا انجام دادند.
وی با اشاره به ابنیه تاریخی موجود در بافت‌های قدیمی شهرهای مختلف استان و از جمله اهواز گفت: تک بناهای ارزشمندی مانند خانه نقشینه در اهواز باعث حفظ اصالت و افتخار به گذشته شهر می‌شود و به منظور شناسایی و معرفی چنین خانه‌هایی پلاک‌ بر سر در آنها نصب می‌شود تا مردم با گذشته و نوع معماری تاریخی شهرهای خود ارتباط بیشتری برقرار کنند.
 وی ضمن انتقاد از نگاه برخی از مالکان بناهای تاریخی و بی‌مهری با چنین آثاری گفت: یکی از مشکلات درخصوص نگهداری و مرمت آثار تاریخی و خانه‌های موجود در بافت قدیم برخی از شهرها، نگاه منفی و تلاش مالکان برای ساخت و سازهای جدید است.
موسوی با اشاره به ۳۷۷ هکتار بافت تاریخی در اهواز گفت: اداره‌کل میراث فرهنگی خوزستان در راستای حفظ و نگهداری چنین بناهایی، آماده هرگونه همکاری و همفکری با مالکان خصوصی را دارد.
داریوش نقشینه یکی از مالکان خانه تاریخی نقشینه‌ نیز با بیان این‌که بنای خانوادگی نقشینه، حدود ۹۰ سال پیش توسط میرزامحمد نقشینه فرزند حاج‌میرزاعلی نقشینه ادیب‌التجار در مساحتی بالغ بر ۶ هزار و ۵۰۰ متر مربع با پلاک ثبتی ۱۹۴۴ در بخش ۲ اهواز در سال‌های۱۳۱۰ تا ۱۳۱۱هجری شمسی ساخته شد گفت: به دلیل علاقه‌مندی خانواده به حفظ و نگهداری بنای موسوم به “خانه خانوم‌بزرگ”، بخش‌هایی از ساختمان در سال‌های ۱۳۸۱ تا ۱۳۸۴ توسط سیروس نقشینه فرزند ارشد خانواده و با هزینه شخصی بازسازی و مرمت شد.
وی تاکید کرد: با همکاری کارشناسان و همراهی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان تلاش می شود این بنا به مرکزی برای گردشگری و اقامت‌گاه عمومی تبدیل شود.

منبع: ایرنا