عصر خوزستان: اهواز – ایرنا – دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خوزستان با اشاره به اینکه صنعت پتروشیمی به توسعه و شکوفایی رسیده گفت: این صنعت در کاهش خام فروشی نفت کشور نقش تاثیرگذاری دارد. به گزارش ایرنا شهلا عموری روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به هشتم دی روز صنعت پتروشیمی بیان […]

عصر خوزستان:

صنعت پتروشیمی در کاهش خام فروشی نفت کشور تاثیرگذار است

اهواز – ایرنا – دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خوزستان با اشاره به اینکه صنعت پتروشیمی به توسعه و شکوفایی رسیده گفت: این صنعت در کاهش خام فروشی نفت کشور نقش تاثیرگذاری دارد.

به گزارش ایرنا شهلا عموری روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به هشتم دی روز صنعت پتروشیمی بیان کرد: ایجاد زنجیره ارزش تولید در اقتصاد به عنوان یک راهبرد اساسی برای شکوفایی و همچنین تحقق اقتصاد مقاومتی محسوب می‌شود.

وی از پتروشیمی به عنوان یک صنعت ارزش آفرین یاد کرد و ادامه‌داد: به واسطه شکوفایی و توسعه‌ای که پتروشیمی‌ها در کشور رقم زده‌اند، چشم انداز کاهش خام فروشی نفت تولیدی کشور در حال تقویت است.
رییس اتاق بازرگانی اهواز با اشاره به استفاده روزانه ۱.۲ میلیون بشکه نفت در صنعت پتروشیمی گفت:پیش‌بینی می‌شود با اجرایی شدن طرح‌های توسعه‌ای، تا سال ۱۴۰۴ بیش از ۲ میلیون بشکه نفت خام در این صنعت مورد استفاده قرار گیرد.
وی با تاکید بر اینکه امروز بخش خصوصی نیز به خوبی در این صنعت نقش آفرین شده است افزود: بهبود فضای کسب و کار و همچنین فعالیت مطلوب فعالان اقتصادی در این عرصه، نیازمند اصلاح و بازنگری برخی رویه‌های موجود در حوزه بورس است.
دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خوزستان ادامه داد: همچنان که صادرات محصولات پتروشیمی به منظور ارزآوری از اهمیت بالایی برخوردار است، توجه به صنایع پایین دست داخلی نیز باید مورد توجه قرار گیرد.
وی گفت: تسهیل در تهیه مواد اولیه صنایع کوچک و وابسته به صنعت پتروشیمی از طریق بورس، مطالبه بخش خصوصی است که در این رابطه، پیگیری‌ جدی در دستور کار شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی قرار دارد.
وی به یکی دیگر از جنبه‌های ارزش آفرین در صنعت پتروشیمی اشاره کرد و افزود: جمع‌آوری گازهای همراه نفت که برای سوزاندن به مشعل‌ها هدایت می‌شد، علاوه بر تامین نیاز خوراک واحدهای پتروشیمی، باعث کاهش آلایندگی و همچنین ایجاد ارزش افزوده در کشور شده است.
عموری ادامه داد:هم اکنون روزانه حدود ۸۵۰ میلیون فوت مکعب گاز همراه نفت برای استفاده در پتروشیمی‌های خوزستان جمع آوری می‌شود که این میزان معادل ۸۰ درصد گازهای مشعل در محدوده فعالیت شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب به عنوان بزرگترین تولید کننده نفت کشور است.
رییس اتاق بازرگانی اهواز گفت: بخش خصوصی تاکنون در اجرای پروژه‌های جمع‌آوری گازهای مشعل با هدف تامین خوراک مورد نیاز صنعت پتروشیمی مشارکت فعال و تاثیرگذاری داشته است.
۳۰ درصد ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی در سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی در ماهشهر در جنوب خوزستان قرار دارد.
بر اساس این گزارش، پتروشیمی‌ها در ۹ ماه امسال، هشت درصد افزایش تولید و هشت درصد رشد صادرات نسبت به مدت مشابه پارسال داشته‌اند.ارزش صادرات محصولات پتروشیمی نیز در ۹ ماه ابتدای امسال ۱۰.۵ میلیارد دلار بوده و پیش بینی می‌شود که ارزش صادرات محصولات پتروشیمی ایران تا پایان امسال به ۱۴ میلیارد دلار برسد.

منبع: ایرنا